עוד 115 יום נותרו עד לפתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת ה־25. במונחים של הפוליטיקה הישראלית, זה נצח. הכל עוד יכול להשתנות, אבל סקר "פאנלס פוליטיקס" בהנהלת מנחם לזר, עבור "מעריב־סופהשבוע", שמתפרסם כאן - נותן לבנימין נתניהו, מועמד הליכוד לראשות הממשלה, סיבה טובה לחייך: הגוש בראשותו מגיע ל־61 מנדטים.


הדרמה הפוליטית הזאת היא תוצאה ישירה של ירידת שתי מפלגות בגוש הקואליציה הנוכחית אל מתחת לאחוז החסימה – ימינה, בראשות איילת שקד, ומרצ, בראשות ניצן הורוביץ. על פי הסקר, לו הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום - מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה מקבלת 36 מנדטים - התחזקות ב־2 מנדטים לעומת הסקר הקודם. גם יש עתיד, בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד, נמצאת בסימן עלייה - 23 מנדטים לעומת 22 בסקר הקודם.

המפלגה השלישית בגודלה היא הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ובן גביר, ששומרת על נתון דו־ספרתי של 10 מנדטים. רביעית בגודלה היא כחול לבן בראשות בני גנץ, שמפגינה יציבות זה זמן מה עם 9 מנדטים. גם שתי המפלגות החרדיות שומרות על יציבות: ש”ס, בראשות אריה דרעי, עם 8 מנדטים, ויהדות התורה, שעושה לאחרונה קולות שהיא לא בכיס של אף אחד, עם 7 מנדטים.

ראש הממשלה, יאיר לפיד (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ראש הממשלה, יאיר לפיד (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

בהמשך התמונה שלוש מפלגות עם 6 מנדטים: העבודה, בראשות מרב מיכאלי, הרשימה המשותפת, בראשות איימן עודה, וישראל ביתנו, בראשות אביגדור ליברמן, שדווקא מתחזקת בסקר הנוכחי במנדט. תקווה חדשה, בראשות גדעון סער, שדשדשה זמן מה סביב אחוז החסימה, מתייצבת שבוע שני ברציפות על 5 מנדטים.

הדרמה מתרחשת בתחתית. רע”ם, בראשות מנסור עבאס, שומרת אומנם על יציבות עם 4 מנדטים, אך היא בקרבה מסוכנת לקו האדום. עם זאת, אל מתחת לאחוז החסימה צונחות שתי מפלגות מגוש הקואליציה הנוכחית: ימינה, בראשות איילת שקד, ומרצ, בראשות ניצן הורוביץ. בסקר הקודם, שנערך לאחר הודעת בנט על הפרישה והעברת המושכות בהנהגת ימינה לשקד, קיבלה המפלגה 4 מנדטים. הפעם היא רושמת נתון מאכזב מבחינתה, 2.6% בלבד, וחוברת למרצ, בראשות ניצן הורוביץ, שלא מצליחה להתאושש מהמשבר הפוקד אותה ומקבלת 2.1% בלבד, לעומת 2.2% בסקר הקודם.

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: תמיר ברגיג)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: תמיר ברגיג)


המשמעות היא שגוש לפיד יורד בסקר הנוכחי ל־53 מנדטים, לעומת 55 בסקר הקודם, ואילו גוש נתניהו מטפס מ־59 מנדטים ל־61, מה שיאפשר לו להרכיב ממשלת ימין על מלא. בתווך נותרת הרשימה המשותפת עם 6 מנדטים. השינויים בחלוקת המנדטים לעומת הסקר הקודם נובעים בעיקר מכך שהקולות מתחלקים ללא ימינה ומרצ, וכן כתוצאה ממעבר מצביעי ימינה לליכוד מחד וליש עתיד מאידך.

בסקר השתתפו 711 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, 614 יהודים ו־97 ערבים. איסוף הנתונים נעשה באמצעות הפאנל האינטרנטי של Panel4All. הסקר נערך ב־6־7 ביולי 2022. טעות הדגימה המרבית בו: 4.2%.