ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, נרצח היום (שישי) בידי מתנקש במהלך נאום שנשא בעיר נארה. אבה נפצע באורח אנוש ומת מפצעיו בבית החולים. המשטרה המקומית עצרה גבר בן 42, חייל לשעבר בחיל הים היפני, בחשד למעורבות בירי. בכירי מדינת ישראל ומנהיגים ברחבי העולם גינו את הרצח והספידו את אבה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא להתנקשות בראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה: "נחרד מהרצח הנתעב של שינזו אבה, מהמנהיגים הבולטים של יפן בעידן המודרני. נפגשנו כשהייתי ראש האופוזיציה, והתרשמתי עמוקות ממנהיגותו, מחזונו והערכתו למדינת ישראל. אבלים עם משפחת אבה ועם כל העם היפני", אמר הרצוג.

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל, אני שולח את תנחומיי לעם היפני ולממשלתו על מותו הטרגי של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה. אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל שהוביל את היחסים עם מדינת ישראל לפריחה ושגשוג. הרצח המתועב לא יקטע את מורשת חייו המפוארת. ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר: "רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, אבלים על הירצחו של מנהיג דגול של יפן וידיד ענק של ישראל, יקירינו שינזו אבה. אנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לרעייתו אקיה ולעם היפני. אזכור אותו תמיד בהערכה עצומה ובהוקרה גדולה על הידידות האמיצה בינינו".

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, אמר בתגובה לרצח: "אני מזועזע מההתנקשות בידיד ישראל שינזו אבה, ראש ממשלת יפן לשעבר, ומבקש לשלוח בשמי ובשם הכנסת תנחומים לעם היפני ולמשפחתו של אבה. הכדורים שהרגו את אבה, פגעו גם בדמוקרטיה ובחופש הביטוי. כיו"ר בית המחוקקים הישראלי אני מודאג ומזועזע שמערכת בחירות מדרדרת למעשה אלימות טרגי ונוראי שכזה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שהודיע אתמול על התפטרותו, אמר לאחר מותו של שינזו: "חדשות עצובות להפליא על שינזו אבה. המנהיגות הגלובלית שלו בזמנים לא ידועים תיזכר על ידי רבים. המחשבות שלי עם משפחתו, חבריו והעם היפני. בריטניה עומדת איתך בזמן חשוך ועצוב זה".