לאחר פנייתם של יו״ר ימינה שרת הפנים איילת שקד ויו״ר תקווה חדשה שר המשפטים גדעון סער, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט עדכן היום (שישי) את השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג, שמינויו של יוסי ביילין ליו"ר רשות הטבע והגנים לא יובא לאישור הממשלה. השרה זנדברג הייתה אמורה להעלות ביום ראשון לאישור הממשלה את מינויו של יו"ר מרצ לשעבר לתפקיד יו"ר רשות הטבע והגנים - מינוי שנחשף לראשונה בעיתון "ישראל היום".

השרה זנדברג אמרה בתגובה להחלטה כי היא "מתכווצת מבושה לנוכח הכניעה לקמפיין פוליטי מבית היוצר של מכונת הרעל. פסילה אישית ורדיפה של אדם בשל זהותו מהווים ניצחון לכל מה שהממשלה נלחמה נגדו בשנה האחרונה. כנראה שנכשלנו, ובמובן העמוק, אם זו הקלות שבה מחול השדים של בן גביר ושותפיו מגיע תוך שעות לצמרת מי שביקשו להנהיג שיח אחר, כבוד הדדי ואחדות".

עוד הוסיפה, כי היא "מצרה על שאדם משכמו מעלה, איש ציבור בעל שיעור קומה שהוגדר על ידי ועדת המינויים כבעל כישורים מיוחדים וניסיון משמעותי בתחומים הרלוונטים, ציוני חרוף, מייסד תגלית, שר משפטים לשעבר ומבכירי ומוכשרי הציבוריות הישראלית, נדרס תחת מכונת הרעל".

תמר זנדברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
תמר זנדברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אורי זכי, יו"ר הנהלת מרצ, אמר כי "בנט מדבר במתק שפתיים על מורשת של אחדות ופועל כאחרון הביביסטים בימים האחרונים של 'ממשלת השינוי'. פסילתו של יוסי ביילין, שר המשפטים לשעבר, מהאנשים המוכשרים ביותר שפעלו פה, ציוני לעילא ומייסד תגלית, מוכיחה שהים אותו ים ובנט ושקד הם אותם בנט ושקד. לגבי בנט - זה מאכזב ועצוב".

ח"כ מוסי רז טען: "אם שאול גולדשטיין, יו"ר מועצה איזורית גוש עציון לשעבר, סגן ראש מועצת יש"ע לשעבר וחבר מרכז הליכוד יכל להיות מנכ"ל רט"ג במשך עשור, בו רט"ג שימשה לא פעם כלי בידי אג'נדת המתנחלים, אין שום ספק שיוסי ביילין, שללא ספק מוכשר לתפקיד, יכול וראוי להיות יו"ר רט"ג".

מנגד, בציונות הדתית בירכו על המהלך. ח"כ סמוטריץ' מסר: "אופוזיציה יעילה. טוב שהממשלה התעשתה והורידה את מינוי ביילין מסדר היום. תודה מיוחדת לחברי מפלגת הציונות הדתית על ההתגייסות למניעת המהלך״. 

מהמפלגה נמסר: ״אנחנו כבר שנה מזהירים שלפיד וגנץ מכינים את הקרקע מתחת לפני השטח להחזרת אוסלו למרכז סדר היום. כעת עם הכנסתו ע״י בנט ללשכת ראש הממשלה לפיד עובר לציר הגלוי, מכין מחוות לקראת ביקורו של ביידן, והוא וגנץ עולים לרגל לאבו מאזן שממשיך לרדוף את לוחמי צה״ל בהאג ולשלם משכורות למשפחות מחבלים. אסור לתת ללפיד ולגנץ להשאר בתפקידיהם, הימין חייב לעשות הכל כדי לנצח בעזרת ה׳ בבחירות ולשמור על ביטחון ישראל ושלמותה.״

מוקדם יותר הודיעו מספר חברי כנסת, בהם שרים, כי הם מתנגדים למינוי, ואף פנו לעצירתו, חלקם לאור דעותיו הפוליטיות של ביילין, וחלקם לאור הטענה כי אין להביא מינוי כזה לאישור לאחר התפזרות הכנסת וכל עוד בשלטון נמצאת ממשלת מעבר.

השרה שקד הודיעה כי תתנגד בממשלה למינויו של ביליין ועל כן פנתה לבנט, דרשה ממנו להשתמש בזכות הווטו ולבטל או לעכב את המינוי עד שהממשלה תקבל התחייבות מפורשת מביילין, ששום אתר בירושלים או ביהודה ושומרון לא יפגע ופיתוחו לא יעוכב.

שר התקשורת חבר הכנסת יועז הנדל (תקווה חדשה) מסר כי "אין שום סיבה להביא מינוי כזה בתקופת בחירות, וללא וודאות כי היו״ר הנכנס ישמור על האתרים הלאומיים בירושלים וביהודה ושומרון".

חבר הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית) פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בדרישה שתעצור את מינויו של ביילין לתפקיד יו"ר רשות הטבע והגנים ותדחה את ההחלטה בדבר המינוי עד שתוקם ממשלה קבועה בישראל.

במכתבו ציין ח"כ סופר כי "לאור העובדה כי המינוי מתבצע על ידי ממשלת מעבר, וכי אורך הקדנציה של יו״ר רט״ג נבחר הנה לארבע שנים מלאות, ישנו טעם לפגם בעצם הצעת המחליטים העולה לישיבת הממשלה ובוודאי במינויו של מר ביילין לתפקיד".

גם יושבי הראש של שדולת ארץ ישראל, חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק (הליכוד), הביעו התנגדות נחרצת למינוי. במכתב ששלחו ל"שרי הממשלה שנבחרו בקולות הימין" נכתב כי "אין ספק שמינוי כזה ימיט אסון על אתרים של רשות הטבע והגנים שנמצאים ביהודה ושומרון או בחלקה המזרחי של ירושלים, שביילין, כאיש שמאל קיצוני וממובילי אוסלו, יעשה כל שעל ידו על מנת לפגוע בהם".

ראשי השדולה הוסיפו כי "סעיף 18א לתקנון עבודת הממשלה מאפשר לכם (באמצעות ראש הממשלה החלופי מטעמכם) להוריד את הנושא מסדר היום של הממשלה. אנו דורשים מכם לפעול מידית לביטול המינוי השערורייתי הזה, באמצעות הזכות המוקנית לראש הממשלה החלופי".

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד) התייחסה גם היא לנושא ואמרה: "הבטיחו בלי הרבה שרים? אז הבטיחו. הבטיחו בלי נורווגים? אז הבטיחו. הבטיחו בלי ג׳ובים? הצחקתם את האירוניה. פס היצור של הג׳ובים עובד, והאמת? עובד יפה יפה".