ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום (שישי) טלפונית עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וברך אותו לרגל חג הקורבן. כמו כן, אבו מאזן ברך את לפיד על כניסתו לתפקיד ראש הממשלה. השניים שוחחו על החשיבות בהרגעת השטח, ועל חשיבותו של ביקור ביידן באזור בשבוע הבא.

על אף שהשיחה לא אורגנה ע"י האמריקאים, גורמים מטעמם בדקו לאחרונה היתכנות לשיחה מסוג זה טרם ביקורו של ביידן. מדובר באירוע משמעותי, לאחר שהפעם האחרונה בה ראש ממשלת ישראל ניהל שיחה עם אבו מאזן הייתה לפני כחמש שנים, לאחר שראש הממשלה לשעבר בנט סרב לקיום שיחה שכזו.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שוחח גם הוא היום עם אבו מאזן, וביקש לברכו לרגל חג הקורבן. בין היתר, השניים שוחחו על ההיערכות לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית שייערך בשבוע הבא. בנוסף, שר הביטחון בני גנץ אף נפגש אתמול עם אבו מאזן ברמאללה, וברך אותו גם כן לרגל חג הקורבן. 

לאחר פגישתם, כתב אתמול גנץ בחשבון הפייסבוק שלו: "נפגשתי הערב עם יו״ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה. הפגישה נערכה לרגל חג הקורבן, וכן לצורך תיאום ביטחוני ואזרחי לקראת ביקור נשיא ארה"ב ביידן. הפגישה התנהלה ברוח טובה ובאווירה חיובית. דנו באתגרים הביטחוניים והאזרחיים באזור, שוחחנו על המורכבות של התקופה הקרובה בישראל וסיכמנו להמשיך בתיאום ביטחוני הדוק והימנעות מצעדים שיפגעו ביציבות".

גורמים בישראל הבהירו כי השיחות שניהלו בימים האחרונים בכירים ישראלים עם אבו מאזן, אינן מבשרות על שינוי משמעותי כלשהו במדיניות מולו, אלא נעשו במסגרת המאמץ המשותף להבטיח שקט בטחוני עד אחרי ביקור ביידן.

מטעם הליכוד נמסר בתגובה לאירועים: "אחרי עשור שבו נתניהו הוריד את הסוגיה הפלסטינית מסדר היום העולמי, לפיד וגנץ מחזירים למרכז הבמה העולמית את אבו מאזן שלא מפסיק להסית לרצח ישראלים. לפיד סגר ממשלה עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת ולכן הוא מחוייב לאבו מאזן. רק ממשלה לאומית חזקה ויציבה של הליכוד בהנהגת נתניהו תשמור על מדינת ישראל ותחזיר את הביטחון והתקווה לכל אזרחי ישראל".

שרת הפנים, איילת שקד, תקפה את ניהול השיחות של הבכירים הישראלים עם אבו מאזן: "מציעה להיגמל מהאובססיה לרוץ לברך דווקא את אבו מאזן, שפנה לבית הדין בהאג כדי להעמיד את חיילי צה"ל לדין". 

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התבטא בחריפות בנושא, וניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את הממשלה לקראת הבחירות: "‏אבו מאזן תומך טרור, מממן מחבלים ומכחיש שואה. הכבוד שלפיד וגנץ עושים לו הוא אובדן הקווים האדומים. בע״ה ובעזרתכם אנחנו נחזיר לישראל את הכבוד הלאומי".

מהציונות הדתית נמסר: ״אנחנו כבר שנה מזהירים שלפיד וגנץ מכינים את הקרקע מתחת לפני השטח להחזרת אוסלו למרכז סדר היום. כעת עם הכנסתו ע״י בנט ללשכת ראש הממשלה לפיד עובר לציר הגלוי, מכין מחוות לקראת ביקורו של ביידן, והוא וגנץ עולים לרגל לאבו מאזן שממשיך לרדוף את לוחמי צה״ל בהאג ולשלם משכורות למשפחות מחבלים. אסור לתת ללפיד ולגנץ להשאר בתפקידיהם, הימין חייב לעשות הכל כדי לנצח בעזרת ה׳ בבחירות ולשמור על ביטחון ישראל ושלמותה.״

ח"כ לוין: "בזמן שתומך ומממן הטרור אבו מאזן ממשיך לשלם מדי חודש משכורות למשפחות מחבלים, ראש ממשלת המעבר לפיד רואה לנכון להחזיר את שמו לקדמת הבמה העולמית. בשיחת טלפון אחת, הורס לפיד עבודה של יותר מעשור של ממשלות נתניהו, שהפכו את אבו מאזן ללא רלוונטי".

לעומתו, השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', ברך על השיחות עם אבו מאזן: "‏יממה חשובה שהתחילה בפגישת שר הביטחון גנץ עם אבו מאזן ברמאללה, ונמשכת בשיחת הטלפון הראשונה בין ראש הממשלה לפיד לנשיא הרשות הפלסטינית". עוד הוא הוסיף בתגובתו כי "הממשלה הזו החליפה את מדיניות ההתעלמות בהידברות, בקידום שיח בין המנהיגים, שהוא הבסיס לרגיעה ובסופו של דבר גם להתקדמות מדינית".