נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לנחות בשבוע הבא לביקור בין מספר ימים בישראל, הרשות הפלסטינית וסעודיה. על פי הערכות והתבטאויות שונות של אנשי הממשל האמריקאי, הביקור של ביידן באזור צפוי להביא לצעדי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות נוספות. סגן היועץ לביטחון לאומי בממשל ביידן, ג'ונתן פיינר, אמר הערב (שישי) לקראת הביקור כי הבית הלבן והממשל האמריקאי עובדים על בניית נורמליזציה בין ישראל למדינות נוספות באזור במסגרת הסכמי אברהם.

"הממשל הזה תומך מאוד בהסכמי אברהם וביידן ימשיך להרחיב את קשרי הנורמליזציה עם מדינות נוספות, מעבר לבחריין, מרוקו ואיחוד האמירויות. הנורמליזציה הזו חשובה גם במישור של היחסים בין הפלסטינים והישראלים, כדי להגיע לסיום העימות", אמר פיינר.

על פיתרון שתי המדינות אמר פיינר: "אנחנו עומדים מאחורי פתרון שתי המדינות. זו הדרך הטובה ביותר להגיע לשלום, וזה עומד באינטרסים של ישראל. יש לנו שיח עם שני הצדדים, ואנחנו מתאמצים להגיע למהלכים פרקטיים כדי לקדם את התהליך". 

סגן היועץ לביטחון לאומי התייחס גם לנושא הבחירות בישראל והעיתוי של הגעתו של הנשיא לישראל בזמן הזה. הוא ציין כי הביקור תוכנן מראש כאשר בנט היה בתפקיד, וכי אין כל כוונה לגעת בנושאים פוליטייים: "כשמתכננים ביקור כזה לא מתערבים בשום מערכת פוליטית באותה מדינה".

הבית הלבן פרסם את לוח הזמנים והמקומות בהם יבקר הנשיא האמריקאי בעת ביקורו בישראל. בין המקומות הבולטים: משכן הנשיא הרצוג, יד ושם ובית לחם. ביידן יינחת בישראל ביום רביעי וייערך עבורו טקס קבלת פנים, בו ייקחו חלק נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד.

ביידן, כאמור, יגיע לביקור גם ברשות הפלסטינית, וניכר כי בישראל נעשו בימים האחרונים מאמצים גדולים כדי להביא לרגיעה באזור בזמן ביקור הנשיא האמריקאי. ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום טלפונית עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וברך אותו לרגל חג הקורבן. כמו כן, אבו מאזן ברך את לפיד על כניסתו לתפקיד ראש הממשלה. השניים שוחחו על החשיבות בהרגעת השטח, ועל חשיבותו של ביקור ביידן באזור בשבוע הבא.

יאיר לפיד, אבו מאזן (צילום: מרק ישראל סלם,פלאש 90)
יאיר לפיד, אבו מאזן (צילום: מרק ישראל סלם,פלאש 90)

על אף שהשיחה לא אורגנה ע"י האמריקאים, גורמים מטעמם בדקו לאחרונה היתכנות לשיחה מסוג זה טרם ביקורו של ביידן. מדובר באירוע משמעותי, לאחר שהפעם האחרונה בה ראש ממשלת ישראל ניהל שיחה עם אבו מאזן הייתה לפני כחמש שנים. גם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שוחח היום עם אבו מאזן, וביקש לברכו לרגל חג הקורבן. בנוסף, שר הביטחון בני גנץ אף נפגש אתמול עם אבו מאזן ברמאללה. 

גורמים בישראל הבהירו כי השיחות שניהלו השלושה עם אבו מאזן אינן מבשרות על שינוי משמעותי כלשהו במדיניות מולו, אלא נעשו במסגרת המאמץ המשותף להבטיח שקט בטחוני עד אחרי ביקור ביידן.