לקראת ביקורו הצפוי במזרח התיכון, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר הלילה (בין שבת לראשון) כי ביקורו הוא "סמל קטן להידוק היחסים והצעדים לנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי, שהממשל שלי פועל להרחיב". ביידן כתב את הדברים בטור שפורסם בעיתון "וושינגטון פוסט".

ביידן ציין, בין היתר, כי "מנהיגים מכל האזור יתאספו, ויכוונו לאפשרות של מזרח תיכון יציב ומחובר יותר, כשארה"ב משחקת בכך תפקיד הכרחי".

על הסכם הגרעין, כתב כי "טהרן תהיה מבודדת עד שהיא תחזור לקיים את תנאי ההסכם שנחתם ב-2015. עד אז, אנחנו נמשיך להפעיל לחץ דיפלומטי וכלכלי". כמו כן, הוא לא חסך ביקורת מקודמו בתפקיד, וציין כי "טראמפ נטש את ההסכם בלי שום תוכנית לחלופה אפשרית. לאחר שארצות הברית פרשה מההסכם, איראן העבירה חוק שמאיץ את תוכנית הגרעין שלה. הממשל האמריקני הקודם רצה לגנות את טהרן על הפעולה הזו במועצת הביטחון של האו"ם, אבל מצאנו עצמנו מבודדים".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

נשיא ארה"ב צפוי לנחות השבוע לביקור בין מספר ימים בישראל, הרשות הפלסטינית וסעודיה. על פי הערכות והתבטאויות שונות של אנשי הממשל האמריקאי, הביקור של ביידן באזור צפוי להביא לצעדי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות נוספות.

סגן היועץ לביטחון לאומי בממשל ביידן, ג'ונתן פיינר, אמר בסוף השבוע כי הבית הלבן והממשל האמריקאי עובדים על בניית נורמליזציה בין ישראל למדינות נוספות באזור במסגרת הסכמי אברהם.

"הממשל הזה תומך מאוד בהסכמי אברהם וביידן ימשיך להרחיב את קשרי הנורמליזציה עם מדינות נוספות, מעבר לבחריין, מרוקו ואיחוד האמירויות. הנורמליזציה הזו חשובה גם במישור של היחסים בין הפלסטינים והישראלים, כדי להגיע לסיום העימות", אמר פיינר.

על פיתרון שתי המדינות אמר פיינר: "אנחנו עומדים מאחורי פתרון שתי המדינות. זו הדרך הטובה ביותר להגיע לשלום, וזה עומד באינטרסים של ישראל. יש לנו שיח עם שני הצדדים, ואנחנו מתאמצים להגיע למהלכים פרקטיים כדי לקדם את התהליך".