ראש הממשלה, יאיר לפיד, שוחח הערב (ראשון) עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. במהלך השיחה בירך הנשיא ארדואן את ראש הממשלה ואיחל לו בהצלחה בתפקיד. בנוסף, ברך הנשיא את רה"מ על הביקור באנקרה. מנגד, לפיד ברך את הנשיא הטורקי בברכת חג שמח, לרגל חג הקורבן. 

בהמשך, לפיד הודה לנשיא על שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא סיכול הניסיונות להתקפות טרור כנגד ישראלים בטורקיה. כזכור, בסוף השבוע האחרון כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי לחוליה האיראנית שניסתה לפגוע בישראלים ובדיפלומט ישראלי לשעבר ובאשתו באיסטנבול  לא היה קשר ישיר עם המודיעין האיראני והיא הוכוונה על ידי מאפיה. 

בחקירתם, אחד מהעצורים הודה כי הם סימנו כיעד לחיסול גם שלוש נשים ישראליות. על פי הדיווח, בסוף חודש יוני, אחד הסוכנים האיראנים צילם את חדר המלון בו שהו הנשים, אך קציני הביטחון הטורקים עצרו אותו וסוכן נוסף במלון באותו היום. 

כמו כן, לפיד וארדואן  הדגישו בשיחה כי יחסי ישראל וטורקיה הם בעלי חשיבות רבה לביטחון, לכלכלה וליציבות במזרח התיכון, בירכו על הסכם התעופה החדש שנחתם לפני מספר ימים בין המדינות והביעו תקווה לשיפור נוסף ביחסים בין המדינות. כאמור, במסגרת אותו הסכם יתאפשר  פיתוח קשרי תעופה וטיסות ישראליות לטורקיה.

"דנו בסוגיות בילטרליות ואזוריות": לפיד שוחח עם נשיא מצרים א-סיסי

מספר שעות לאחר מכן, שוחח לפיד עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. בפתח שיחתם, בירך הנשיא המצרי את לפיד על כניסתו לתפקיד והתייחס לפגישתם האחרונה בקהיר. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השניים דנו בסוגיות בילטרליות ואזוריות, והדגישו את חשיבות הסכם השלום בין מצרים לבין ישראל. בנוסף לכך, ביטאו את מחוייבותם להמשך פיתוח היחסים, כולל במישור הכלכלי.

יאיר לפיד במצרים (צילום: שלומי אמסלם)
יאיר לפיד במצרים (צילום: שלומי אמסלם)

במהלך השיחה דנו השניים בביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב ביידן. כמו כן, גם בסוגייה הפלסטינית, זאת בהמשך לשיחתו של א-סיסי עם אבו מאזן אמש . בנוסף, לפיד וא-סיסי בדרכים בהן ניתן להתגבר על ההשלכות של מלחמה באוקראינה בנושא ביטחון המזון.

במהלך השיחה, העלה נשיא מצרים את הכתבה שפורסמה בידיעות אחרונות על קבר האחים של החיילים המצרים בצמוד לכניסה לפארק "מיני ישראל". לפיד ציין כי הנחה את המזכיר הצבאי האלוף לבדוק את הסוגיה לעומק ולעדכן את הגורמים בקהיר. 

כזכור, ביום שישי האחרון שוחח לפיד עם אבו מאזן. שניים שוחחו על החשיבות בהרגעת השטח, ועל חשיבותו של ביקור ביידן באזור בשבוע הבא. גורמים בישראל הבהירו כי השיחות שניהלו בימים האחרונים בכירים ישראלים עם אבו מאזן, אינן מבשרות על שינוי משמעותי כלשהו במדיניות מולו, אלא נעשו במסגרת המאמץ המשותף להבטיח שקט בטחוני עד אחרי ביקור ביידן. אתמול שוחח לפיד עם מלך ירדן עבדאללה השני.