הודעת גנץ וסער על ריצה משותפת בבחירות הקרובות של מפלגותיהם כחול לבן ותקווה חדשה - מעלה את מפלס הלחץ בשמאל ואת הקריאות לאיחוד דומה בין מפלגת העבודה למפלגת מרצ, אך בעבודה דוחים בשלב זה איחוד כוחות.

סגן השר ח"כ יאיר גולן, המתמודד לראשות מרצ, אמר ל"מעריב" בעקבות הודעת גנץ־סער כי "מאז כניסתי לפוליטיקה האמנתי שצריך לבנות מחנה שמאל גדול וחזק. אני מושיט יד לאיחוד עם מפלגת העבודה ומקווה כי ידי אינה תישאר תלויה באוויר. אנחנו חייבים את זה לבוחרים שלנו. אנחנו חייבים את זה כדי לעשות שינוי גדול בחברה הישראלית ולהחזיר את השמאל לשלטון", הוסיף.

ובעוד ח"כ גולן קורא לאיחודים, פרסמה מפלגתו מרצ הודעה רשמית שבה כתבה: "אנו מברכים את גדעון סער ובני גנץ על איחוד המפלגות. אנשי מחנה השלום, זוהי השעה לחזור הביתה למרצ. המפלגה שתמיד קידמה את פתרון שתי המדינות, כלכלה סוציאל־דמוקרטית וזכויות אדם ואישה. מרצ היא הבית שלכם ושלכן".

ח"כ מוסי רז ממרצ לא שלל אפשרות של חיבורים בין העבודה למפלגתו ואמר: "יש הבדלים ניכרים בין מרצ שמקדמת זכויות אדם, שלום וסיום הכיבוש לבין מפלגת העבודה. למרות ההבדלים אני בעד חבירה אם תהיה על הפרק". מאידך, התייחסה יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין להתנגדות יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי לריצה משותפת עם מפלגתה ואמרה: "אי אפשר לחתן את מי שלא רוצה". לדבריה, "עכשיו הזמן לחדד בידול בין שתי המפלגות".

לעומתם אמר יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ח"כ גלעד קריב (העבודה): "אין קשר בין איחוד כחול לבן־תקווה חדשה לבין ההבדלים המשמעותיים של העבודה ושל מרצ. מי שחפץ באיחוד חפץ בשמאל ציוני קטן ומוחלש. מצביעי העבודה ומרצ מכירים היטב את ההבדלים בין שתי המפלגות ושתיהן ירוצו עצמאית".

בעבודה עברו אתמול לתקוף את האיחוד בין כחול לבן ותקווה חדשה, וח״כ נעמה לזימי אף פרסמה הודעה שלפיה "בני גנץ מדבר שמאל ועושה ימין - האיחוד של גנץ עם סער מבהיר לכל מי שהיה לו ספק, מדובר במפלגת ימין מלא מלא, כמו זו של איילת שקד. למצביעי המרכז־שמאל יש בית פוליטי מרכזי אחד: מפלגת העבודה".

במקביל, החלה בעבודה ההתארגנות לקראת הפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת, שיתקיימו בחודש הבא ב־9 באוגוסט, ומלבד חברי הכנסת של הסיעה הודיעו כבר עשרה מועמדים על כוונתם להתמודד.

בין המועמדים החדשים בפריימריז גיל ביילין, בנו של בכיר המפלגה ויו"ר מרצ בעבר יוסי ביילין, אל"ם (במיל') רז קרני, ד"ר אמיר קניפס, עו"ד אליס גולדמן, יזם ההייטק שלום דסקל, נציג מחוז המושבים, ניסים לסרי, איש החינוך חיים נהון, הפעיל החברתי והסביבתי, רועי מימרן, הפעיל ושדרן הרדיו החברתי, אייבי בנימין והעיתונאי יאיר טרצ'יצקי.