מחווה לביידן? לשכת ראש הממשלה הורתה להסיר מסדר יומה של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים, שאמורה להתכנס ביום שני, תוכניות לבניית 2,000 יחידות דיור חדשות בשכונות יהודיות במזרח ירושלים - כך נודע היום (שלישי) לוואלה! לפי פקידים ישראלים בכירים. במקביל, שר הביטחון בני בנץ הודיע על שורת צעדים "בוני אמון" מול הפלסטינים. 

אמנם, שרת הפנים שקד סירבה להוריד את תוכניות הבנייה במזרח ירושלים מסדר היום ודחתה את האישור בשבוע. השרה שקד: ״לא אתן במשמרת שלי שיפגעו בתוכניות הבנייה ליהודים בלבד. ועל כן החלטתי לדחות את כל התוכניות באופן גורף בשבוע בלבד״.
 
הכוונה לקדם תוכניות בנייה חדשות במזרח ירושלים כבר בשבוע הבא הייתה עלולה לעורר מחאה מצד הפלסטינים ולהעיב את ביקורו של הנשיא ביידן באזור. אחת התוכניות שתאושר "להפקדה" - שלב ראשוני בהליכי התכנון והבניה - נקראת "אמת המים התחתונה" וכוללת כ-1500 יחידות דיור חדשות.
 
מדובר בתוכנית בניה בשטח שחציו בתוך הקו הירוק וחציו מעבר לקו הירוק. עם זאת מדובר באזור רגיש שמחבר בין שכונת הר חומה לשכונת גבעת המטוס ושבניה בו תנתק שכונות פלסטיניות כמו בית צפאפה משאר מזרח ירושלים. התוכנית השנייה שתאושר "להפקדה" נקראת "גבעת השקד" וכוללת כ-500 יחידות דיור סמוך לשכונות בית צפאפא ושורפאת.

ירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

סדר היום של הוועדה פורסם ביום שני בלילה - 36 שעות לפני נחיתת ביידן בישראל. לשכת ראש הממשלה הופתעה לגלות שבסדר היום של הוועדה הופיעו שתי התכניות במזרח ירושלים. גורמים בלשכה פנו לגורמים בוועדה המחוזית לתכנון ובניה והורו להסיר את שתי התכניות הללו מסדר היום של הוועדה.

ארה"ב ביקשה מישראל להימנע מנקיטת צעדים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים שעלולים להגביר את המתיחות עם הפלסטינים, בין השאר בניה בהתנחלויות, עד לאחר ביקורו של הנשיא ביידן. כתוצאה מכך נדחו הריסות בתי פלסטינים עד אחרי ביקור ביידן ודיון של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי בנושא בנייה בשטח E1 בין מעלה אדומים לירושלים שתוכנן להתקיים בשבוע הבא נדחה לחודש ספטמבר.
 
כמו כן, ב-2010 כאשר ביידן ביקר בישראל כסגן נשיא ארה"ב, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים תכניות לבניית 1500 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה שמעבר לקו הירוק בירושלים. אישור תכנית הבנייה במהלך הביקור הביא למשבר חמור בין ישראל לארה"ב שנמשך חודשים ארוכים ולדרישה אמריקנית להקפאת בנייה במזרח ירושלים.

יו"ר תנועת אם תרצו מתן פלג, מסר בתגובה: "בושה וחרפה שראש ממשלת מעבר, אדם שמעולם לא נבחר באופן מסודר, מתייחס למדינתו כאילו הייתה קולוניה עלובה של מדינת חסות. לפיד תתעורר. ירושלים אינה שלך לסחור בה. היחסים עם ארה"ב מעולם לא התבססו על ביטול עצמי ואנו מפצירים בך לחדול מהקו הזה.  עד לא מזמן ישראל נחשבה למעצמה יציבה ומכובדת. מדוע אתה מנהיג אותה כאילו היא מדינה חלשה וחסרת כבוד לאומי?".

מנגד, בארגון 'שלום עכשיו' מסרו: "מקווים שתכניות הבניה המזיקות יוסרו לאלתר. ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים מחבלות באינטרס הישראלי. הגיע הזמן שרה"מ לפיד יתעשת ולא ייתן לימין בממשלתו להכתיב את סדר היום המדיני, ויעצור גם את התכנית ב-E1 ובגבעת המטוס. כעת, אחרי פיזור הכנסת, אין שום תירוץ קואליציוני".

כמו כן, הגיבו בארגון להודעתה של שרת הפנים: "איילת שקד היא פוליטיקאית קטנה וצינית, שמחבלת בביקור ביידן ומחרבת את האינטרס הישראלי, בניסיון שקוף לקושש קולות ימין -  שלא יגיעו. מקומן של תכניות הבנייה להתנחלויות במזרח ירושלים הוא בפח האשפה של ההיסטוריה. לפיד חייב לשים את האינטרס הישראלי לפני כל שיקול אחר ולהודיע לשקד שאם לא מתאים לה 'במשמרת שלה', היא משוחררת מהמשמרת".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, מתאם הפעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע כי כי בתום הערכת מצב ביטחונית, שר הביטחון בני גנץ אישר שורת צעדים בוני אמון בין ישראל לרשות הפלסטינית, זאת לאחר פגישת שר הביטחון עם יו״ר הרשות הפלסטינית בשבוע שעבר וכן לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית בהמשך השבוע.

בין הצעדים שאושרו: אישור רישום 5,500 חסרי מעמד במרשם האוכלוסין הפלסטיני, בנוסף ל-12,000 שכבר אושרו, אישור שש תכניות מתאר לפלסטינים בשטחי יו"ש - אישור לתוקף בחיזמא, חרמלה, ואישור להפקדה בפקיקס, חארס, כיסאן ובתיר. בין הצעדים הנוספים נמצאים הגדלת מכסת הפועלים מרצועת עזה שרשאים להיכנס לעבודה ומסחר בישראל ב-1,500 נוספים, סך כל המכסה 15,500, וכן פתיחת מעבר חדש בצפון יהודה ושומרון, מעבר "סאלם", שיהיה מעבר רכוב לצורך כניסת ערביי ישראל לעיר ג׳נין.