נערכים ל"הצהרת ירושלים": ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל יגיע לשיאו בהצהרה וחתימה משותפת של ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד על "הצהרת ירושלים" - מסמך הבנות ובו שורת התחייבויות של ארה"ב לישראל, בהן התחייבות לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, לצד זכותה של ישראל להגן על עצמה בעצמה, ואף רמיזות על צעדים אפשריים לקראת נורמליזציה עם סעודיה. 

מלשכת רה"מ לפיד נמסר כי הביקור "מהווה אישור לקשרים הבלתי שבירים בין שתי המדינות ואת מחויבותה המתמשכת של ארצות הברית לביטחונה של ישראל". עוד נמסר כי "הנשיא ביידן חזר על המחויבות האיתנה של ארצות הברית לשמור על ולחזק את יכולותיה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה מול כל איום או שילוב של איומים".

גורם מדיני בכיר אמר הערב כי "ביקורו העשירי של ביידן בישראל והראשון כנשיא מביעים מחויבות עמוקה משני הצדדים. יש לנו עמדה ברורה ומאוחדת נגד איראן, תוכנית הגרעין שלה והתוקפנות שלה ברחבי האזור המחייבת את שתי המדינות לפעול באמצעות כל מרכיבי הכוח הלאומי נגד האיום האיראני".

לדבריו, "בחודשיים האחרונים שדרגנו את האינטראקציה בין ישראל לבין שותפים וחברים באזור, כל זה לא היה ניתן להשיג ללא מעורבות אמריקאית פעילה. הרוח הגבית מהשיחות שהיו בשבועות האחרונים הוכיחה שוב שארה"ב מחויבת לעבוד עם ישראל ועם השותפים והחברים שלנו באזור כדי לנסות לשנותו". בהתייחסו לתוכנית מפטור מוויזת כניסה לארה"ב הבהיר הגורם כי הם מקווים שהמאמצים יואצו.

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

גורם מדיני בכיר נוסף אמר כי "איראן עומדת בראש הסיכונים הביטחוניים הלאומיים של ישראל. איראן ממשיכה להפר את התחייבויותיה וממשיכה לרמות את הקהילה הבינלאומית, דברים שפורסמו בשבועות האחרונים. כל עוד שטהרן מאמינה שהזמן בצד שלה, היא לא תיכנע ולא תעשה שום הנחות. הזמן להגיע להסכם אוזל וחשוב להפעיל לחץ על מנת להשאיר סיכוי עתידי".

"הסכמי אברהם מעניקים השפעה חיובית ליחסי ישראל עם מצרים וירדן, וחשובים לביטחונה של ישראל ולביטחון המזרח התיכון. הטיסה הישירה של ביידן מישראל לערב הסעודית, היא חלק מדינמיקה שהתפתחה במהלך החודשים האחרונים. אנו מקווים שהצעדים שננקטו כעת הם תחילת תהליך הנורמליזציה בין המדינות. ישראל הייתה מעורבות בסדרת התקשרויות עם מדינות שכנות באזור".

אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque/Pool)
אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque/Pool)

בתוך כך, משרד החוץ האמריקאי הודיע הערב כי מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, יתלווה לנשיא ג'ו ביידן בביקורו.  בהודעה נכתב כי בלינקן יגיע למזרח התיכון על מנת להתייעץ עם שותפיו מישראל, הרשות הפלסטינית והמפרץ במגוון נושאים.

עוד נמסר כי לאחר פגישותיהם בירושלים ובבית לחם, ביידן ובלינקן ימריאו לעיר ג'דה שבמערב ערב הסעודית על מנת להשתתף במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ יחד עם מצרים, עיראק וירדן.