נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נחת היום (רביעי) בנמל התעופה בן גוריון. את פניו של הנשיא האמריקאי קיבלו בטקס חגיגי, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. לאחר מכן, ביידן סייר במתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון בנתב"ג ונפגש עם שורדות שואה ביד ושם. הביקור יגיע לשיאו ביום חמישי בהצהרה משותפת של ביידן ושל ראש הממשלה לפיד, שהוגדרה כ"הצהרת ירושלים".

המטרה האמיתית של ביקור ביידן: "שהישראלים יבינו כמה אני אוהב אותם" | פרשנות
ביקור ביידן בישראל: מפת השיבושים וחסימות הכבישים המלאה

עדכונים שוטפים: 

18:30: הסתיים ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביד ושם בירושלים.

18:08: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם שורדות השואה רינה קווינט וגיטה (ג'יזל) סיקוביץ. לפני כן, הנשיא כתב בספר הביקורים של יד ושם: "זה כבוד גדול לחזור, בחזרה לבית הרגשי שלי. עלינו ללמוד את כל הדורות שזה יכול לקרות שוב, אלא אם נזכור. זה מה שאני מלמד את הילדים ואת הנכדים שלי. לעולם לא נשכח.

ג'ו ביידן חתם בספר הביקורים ביד ושם (צילום: יד ושם)
ג'ו ביידן חתם בספר הביקורים ביד ושם (צילום: יד ושם)

17:35: הנשיא ביידן הגיע ליד ושם בירושלים, וילווה בביקורו על ידי יושב הראש דני דיין ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. לביקור הצטרפו נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. בביקור יהיו נוכחים גם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות פרופ' דבורה ליפשטדט. כמו כן, ביקורו של הנשיא ביד ושם יארך כשעה ויכלול מפגש עם שורדות השואה רינה קווינט וגיטה (ג'יזל) סיקוביץ במוזיאון לאומנות השואה וכן טקס זיכרון באוהל יזכור.

16:35: ביידן סייר במתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון, שהוצב לטובת הביקור. בסיור נוכחים גם ראש הממשלה, שר הביטחון, בני גנץ, הרמטכ"ל ובכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון, בינהם דני גולד שהיה אמון על פיתוח מערכת היירוט כיפת ברזל. במסגרת זו, תוצג לראשונה לנשיא האמריקאי מערכת "מגן אור", של הלייזר רב העוצמה ליירוט רקטות, כטב"מים ופצמ"רים.

מערך ההגנה הרב-שכבתית של ישראל (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

מערכת מגן אור (צילום: מארק ישראל סלם)
מערכת מגן אור (צילום: מארק ישראל סלם)

ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שהצליחו להבשיל את טכנולוגיית הלייזר רב העוצמה לכדי פיתוח מערכת בסטנדרטים מבצעיים ולהדגים יירוט מוצלח של פצמ"רים, רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים. הלייזר ישולב כיכולת משלימה למערכת 'כיפת ברזל' וירחיב את האפקטיביות של מערכת ההגנה הרב-שכבתית ואת יעילותה. בישראל מעוניינים לקבל מימון אמריקני להמשך הפיתוח של "מגן אור", אחת המטרות של התצוגה היא לתת לביידן סקירה וגם את העלויות בתקווה לקבל אישור לסיוע כלכלי עבור פרויקט הלייזר.

16:14: נתניהו: "כדי לעצור משטרים כמו איראן לא די בסנקציות כלכליות, לא די בסנקציות מדיניות, אין דרך לעצור את איראן בלי איום צבאי אמין והאיום הצבאי האמין אתה מקווה שהוא ירתיע ואם הוא לא ירתיע אין לך ברירה אלא להפעיל אותו״.

שרי הממשלה, הרצוג והנשיא ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
שרי הממשלה, הרצוג והנשיא ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

15:45 נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר: "הנשיא הרצוג, רה"מ לפיד, זה כבוד לעמוד פעם נוספת עם חברים. הביקור במדינה יהודית עצמאית - ישראל. הנשיא ניקסון היה הנשיא הראשון לבקר בישראל בשנת 1974, זה היה גם ביקורי הראשון כסנאט צעיר מדאלוואר ב-1973, רק שבועות ספורים לפני מלחמת יום כיפור. היה לי את הכבוד לבלות במחיצתה של רה"מ גולדה מאיר. הייתי גם ליד רבין. אני מסתכל על עכשיו ומבין שהיה לי כבוד עצום להיות חלק של ההיסטוריה הנפלאה של המדינה הזו. לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. מאז הכרתי את כל ראשי הממשלה, זה ביקורי ה-10. כל הזדמנות לחזור למדינה הנפלאה בעלת השורשיים התנכיים היא ברכה".

"החיבור בין ישראליים לאמריקאים הוא עד העצם. דור לאחר דור הקשר הזה, מתחזק. אנחנו משקיעים זה בזה, חולמים ביחד, אנחנו חלק ממה שתמיד היה המטרה שחלקנו. אני הייתי חלק מזה כסנאטור, כסגן נשיא ועוד לפני זה, גידל אותי נוצרי הדוק והיינו סועדים כל ערב ומקיימים שיחה. הוא לימד אותי על השואה. למה למה למה. הוא החדיר בנו תחושת מחויבות שאנחנו חולקים. כנשיא, אני גאה להגיד שמערכת היחסים עמוקה יותר, וחזקה יותר. אנחנו מחזקים את הקשר בביקור הזה. חוזרים על המחויבות לישראל, שותפות במערכות הנשק החדשניות ביותר. מפה אני עובר לתדרוך על יכולת ההגנה הטילית של ישראל. כולל התמיכה האמריקאית בכיפת ברזל וגם במערכת קרן הלייזר החדשה", הוסיף.

ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)
ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)

לדבריו, "נעמיק את הקשרים במדע ובחדשנות, נפעל להתמודד עם אתגרים גלובליים. נמשיך לקדם את האינטגרציה של ישראל באזור ונרחיב את מהערובות כמו הפסגה שהייתה. נעמיק את שיתוף הפעולה בין המזרח התיכון לבין לישראל, יותר קשר ויתר יציבות זה קריטי לכל העמים. נדון בתמיכתי בפתרון שתי המדינות, שאני מאמין שהיא האופציה הטובה ביותר שתאפשר לישראלים ופלסטינים חופש ודמוקרטיה. נחגוג את הקשרים הבין אישיים, את ההיסטוריה בין המדינות ונזכיר את ההיסטוריה שאסור שתחזור שוב אני אגיע ליד ושם ואכבד את זכרם של ששת המיליונים שנספו, צריך לכבד את אלו שאבדו, כדי שאף פעם לא נשכח את השיעור שלמדנו. נמשיך את העבודה והמלחמה ברעל האנטישמיות, שמרימה את ראשה המכוער".

"בכל מקום בעולם, אנחנו נקיים את ההבטחה שלעולם לא עוד! נתמודד איתה בימים הקרובים. יש לי לוח זמנים עסוק ביומיים הקרובים, הסוגיות שחשובות לנו והערכים שלנו. אני מצפה לזמן שלנו ביחד, מי ייתן וישראל וארה"ב ימשיכו לגדול ולעבוד יחד  בשביל שגשוג העולם כולו. אני מתכוון לזה, לשגשוג העולם כולו. תודה לכם ושאלוהים יברך אתכם", סיכם.

15:42: ראש הממשלה, יאיר לפיד, קיבל את פניו של ביידן ונשא דברים: "אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי. היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר הבלתי שביר בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה".

‏‎"לא היית פה כבר כמה שנים, אז בימים הקרובים אתה תראה איך ישראל גדלה והתפתחה. אתה תראה את עוצמתו ותחכומו של צה"ל, את היצירתיות של אומת הסטרט-אפ ואת הגיוון של החברה הישראלית. ישראל היא מדינה שמחברת את העבר, את ההווה ואת העתיד. המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה", הוסיף.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם רה''מ יאיר לפיד  (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם רה''מ יאיר לפיד (צילום: חיים צח, לע''מ)

‏‎"הוא עבר גם מעל תעשיות ההיי-טק המובילות, מעל חקלאות שעוזרת לשפר את ביטחון המזון ברחבי העולם, ומעל אוניברסיטאות ומכוני מחקר שבהם מדענים ישראליים, חלקם חתני פרס נובל, מובילים מחקרים פורצי דרך. בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית" המשיך לפיד.

‏‎לפיד סיים את דבריו בפנייה אישית לביידן: "לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב. ברוך בואך לישראל, אדוני הנשיא".

ראש הממשלה לפיד בקבלת הפנים לביידן (צילום: צילום מסך לע''מ)
ראש הממשלה לפיד בקבלת הפנים לביידן (צילום: צילום מסך לע''מ)

15:40: נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בירך את הנשיא ביידן עם סיום דבריו: "אדוני הנשיא, ברוך הבא לישראל, אחינו יוסף! עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית. כמו יוסף התנכ״י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל". 
 
"ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. מדינת ישראל, אליה הגעת כעת, היא מדינה מוצלחת וחדשנית, אשר תורמת לתיקון עולם באמצעות המדע והרפואה, טכנולוגיית מזון ומים, חדשנות בתחום האקלים והרבה מעבר לכך", הוסיף. 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג (צילום: חיים צח, לע''מ)


"אדוני הנשיא, היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל ושל עם ישראל לאורך ימי חייך. בביקורך, תדון באתגרי הביטחון הנובעים ישירות מאיראן ומשלוחותיה, אשר מאיימות על ישראל ועל שכנותיה ובכך מסכנות את האזור כולו. ביקורך הראשון, בשנת 1973, התקיים שבועות ספורים טרם פרצה מלחמה איומה. אך היום, רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז", המשיך הרצוג.
 
"כולי תקווה ותפילה כי מסע זה יעזור לקדם חזון אזורי של שגשוג, השתלבות, שלום, וביטחון למען אזורנו כולו. ידידי הטוב, ברוך הבא, ברוך הבא לישראל, ברוך הבא הביתה", סיים הרצוג את דבריו.

ביקור ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)
ביקור ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)

15:30: נשיא ארה"ב ירד מהמטוס יחד עם מזכיר המדינה בלינקן לקבלת פניהם של לפיד, בנט והרצוג. 

ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)
ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ יאיר לפיד ורה''מ החליפי נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ יאיר לפיד ורה''מ החליפי נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ יאיר לפיד ורה''מ החליפי נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ יאיר לפיד ורה''מ החליפי נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

15:12: מטוס האייר פורס 1 נחת בנתב"ג - נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל.

מטוס ביידן נוחת בנתב''ג (צילום: צילום מסך)
מטוס ביידן נוחת בנתב''ג (צילום: צילום מסך)

15:00: שר הביטחון בני גנץ שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, לקראת ביקור הנשיא ביידן, ועדכן אותו בדבר עיקרי הסקירה הביטחונית שתועבר לנשיא.

14:58: מטוסו של ביידן נכנס לשטח האווירי של ישראל ויצר קשר עם מגדל הבקרה, ובמקביל החל בהנמכה לקראת נחיתה.

14:45: תמיר קוברין, מנכ"ל מלון "המלך דוד בירושלים" על ההיערכות לבואו של ביידן: "הועמדו לרשות המשלחת ולאנשי משרד החוץ 450 חדרים במלון ובמלונות נוספים בעיר".

14:40: הנשיא יצחק הרצוג הגיע לשדה התעופה בן גוריון על מנת לקבל את פניו של נשיא ארה"ב ביידן.

14:35: כביש 1 נסגר לתנועה. מפת השיבושים וחסימות הכבישים המלאה

הכנות לביקור ביידן בישראל (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
הכנות לביקור ביידן בישראל (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

הכנות בבית הנשיא לקראת ביקור ביידן (צילום: דוברות בית הנשיא)
הכנות בבית הנשיא לקראת ביקור ביידן (צילום: דוברות בית הנשיא)

הכנות המשטרה לביקורו של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: דוברות המשטרה)
הכנות המשטרה לביקורו של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: דוברות המשטרה)

הלו"ז הנשיאותי:
היום:
15:25 - נחיתה בישראל וטקס ממלכתי בנתב"ג
16:15 - תצוגת תכלית של צה"ל בנתב"ג
17:00 - יציאת השיירה לירושלים
17:30 - ביקור ביד ושם

מחר:
11:00 - פגישה בארבע עיניים עם ראש הממשלה יאיר לפיד בירושלים ובהמשך פגישה מורחבת של הצוותים
12:30 - שיחת זום עם מנהיגי הודו, איחוד האמירויות וישראל
13:30 - מסיבת עיתונאים והפסקת צהריים
16:45 - פגישה עם יצחק הרצוג בבית הנשיא, שם ייוועד גם עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו
19:50 - הגעה לטקס פתיחת המכביה באצטדיון טדי

יום שישי:
פגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), ביקור בבית חולים במזרח ירושלים והמראה לסעודיה.