ביקורו הראשון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל נפתח היום (רביעי) בטקס חגיגי, בו נשאו דברים הנשיא ביידן, ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג. את הטקס כיבדו בנוכחותם שרי הממשלה, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. במהלך דבריו של הנשיא ביידן, הוא אמר כי "לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני".

"הנשיא הרצוג, רה"מ לפיד, זה כבוד לעמוד פעם נוספת עם חברים. הביקור במדינה יהודית עצמאית - ישראל. הנשיא ניקסון היה הנשיא הראשון לבקר בישראל בשנת 1974, זה היה מעט אחרי ביקורי הראשון כסנאטור צעיר מדאלוואר ב-1973, רק שבועות ספורים לפני מלחמת יום כיפור. היה לי את הכבוד לבלות במחיצתה של רה"מ גולדה מאיר. הייתי גם ליד יצחק רבין. אני מסתכל על עכשיו ומבין שהיה לי כבוד עצום להיות חלק של ההיסטוריה הנפלאה של המדינה הזו. לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. מאז, הכרתי את כל ראשי הממשלה, זה ביקורי ה-10. כל הזדמנות לחזור למדינה הנפלאה בעלת השורשיים התנ"כיים היא ברכה", פתח ביידן את הצהרתו.

ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)
ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)

עוד הוא הוסיף כי "החיבור בין ישראליים לאמריקאים הוא עד העצם. דור לאחר דור הקשר הזה מתחזק. אנחנו משקיעים זה בזה, חולמים ביחד, אנחנו חלק ממה שתמיד הייתה המטרה שחלקנו. אני הייתי חלק מזה כסנאטור, כסגן נשיא ועוד לפני זה, גידל אותי נוצרי הדוק והיינו סועדים כל ערב ומקיימים שיחה. הוא לימד אותי על השואה. הוא החדיר בי את תחושת המחויבות שאנחנו חולקים. כנשיא, אני גאה להגיד שמערכת היחסים עמוקה יותר, וחזקה יותר. אנחנו מחזקים את הקשר בביקור הזה. אנחנו מדגישים את המחויבות לישראל, שותפות במערכות הנשק החדשניות ביותר. מפה אני עובר לתדרוך על יכולת ההגנה הטילית של ישראל. כולל התמיכה האמריקאית בכיפת ברזל וגם במערכת קרן הלייזר החדשה".

לדבריו, "נעמיק את הקשרים במדע ובחדשנות, נפעל להתמודד עם אתגרים גלובליים. נמשיך לקדם את האינטגרציה של ישראל באזור ונרחיב את המעורבות כמו הפסגה שהייתה. נעמיק את שיתוף הפעולה בין המזרח התיכון לבין ישראל, יותר קשר ויותר יציבות זה קריטי לכל העמים. נדון בתמיכתי בפתרון שתי המדינות, שאני מאמין שהיא האופציה הטובה ביותר שתאפשר לישראלים ופלסטינים חופש ודמוקרטיה. נחגוג את הקשרים הבין אישיים, את ההיסטוריה בין המדינות ונזכיר את ההיסטוריה שאסור שתחזור שוב. אני אגיע ליד ושם ואכבד את זכרם של ששת המיליונים שנספו, צריך לכבד את אלו שאבדו, כדי שאף פעם לא נשכח את השיעור שלמדנו. נמשיך את העבודה והמלחמה ברעל האנטישמיות, שמרימה את ראשה המכוער".

"בכל מקום בעולם, אנחנו נקיים את ההבטחה שלעולם לא עוד! נתמודד איתה בימים הקרובים. יש לי לוח זמנים עסוק ביומיים הקרובים,  הכל סביב הסוגיות שחשובות לנו והערכים שלנו. אני מצפה לזמן שלנו ביחד, מי ייתן וישראל וארה"ב ימשיכו לגדול ולעבוד יחד  בשביל שגשוג העולם כולו. אני מתכוון לזה, לשגשוג העולם כולו. תודה לכם ושאלוהים יברך אתכם", סיכם.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם רה''מ יאיר לפיד  (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם רה''מ יאיר לפיד (צילום: חיים צח, לע''מ)

ראש הממשלה, יאיר לפיד, קיבל את פניו של ביידן ונשא דברים: "אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי. היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר הבלתי שביר בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה".‏‎"לא היית פה כבר כמה שנים, אז בימים הקרובים אתה תראה איך ישראל גדלה והתפתחה. אתה תראה את עוצמתו ותחכומו של צה"ל, את היצירתיות של אומת הסטרט-אפ ואת הגיוון של החברה הישראלית. ישראל היא מדינה שמחברת את העבר, את ההווה ואת העתיד. המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה", הוסיף.

"הוא עבר גם מעל תעשיות ההיי-טק המובילות, מעל חקלאות שעוזרת לשפר את ביטחון המזון ברחבי העולם, ומעל אוניברסיטאות ומכוני מחקר שבהם מדענים ישראליים, חלקם חתני פרס נובל, מובילים מחקרים פורצי דרך. בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית" המשיך לפיד.‏‎לפיד סיים את דבריו בפנייה אישית לביידן: "לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב. ברוך בואך לישראל, אדוני הנשיא".

ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: צילום מסך לע''מ)
ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: צילום מסך לע''מ)


נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בירך את הנשיא ביידן עם סיום דבריו: "אדוני הנשיא, ברוך הבא לישראל, אחינו יוסף! עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית. כמו יוסף התנכ״י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל". 
 
"ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. מדינת ישראל, אליה הגעת כעת, היא מדינה מוצלחת וחדשנית, אשר תורמת לתיקון עולם באמצעות המדע והרפואה, טכנולוגיית מזון ומים, חדשנות בתחום האקלים והרבה מעבר לכך", הוסיף. 

"אדוני הנשיא, היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל ושל עם ישראל לאורך ימי חייך. בביקורך, תדון באתגרי הביטחון הנובעים ישירות מאיראן ומשלוחותיה, אשר מאיימות על ישראל ועל שכנותיה ובכך מסכנות את האזור כולו. ביקורך הראשון, בשנת 1973, התקיים שבועות ספורים טרם פרצה מלחמה איומה. אך היום, רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז", המשיך הרצוג.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג (צילום: חיים צח, לע''מ)

 
"כולי תקווה ותפילה כי מסע זה יעזור לקדם חזון אזורי של שגשוג, השתלבות, שלום, וביטחון למען אזורנו כולו. ידידי הטוב, ברוך הבא, ברוך הבא לישראל, ברוך הבא הביתה", סיים הרצוג את דבריו.