הביקור הנשיאותי: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת היום בישראל, והערב (רביעי) שודר ראיון מיוחד שהעניק הנשיא לחדשות 12 בו התייחס בין היתר לנושא הגרעין האיראני, הנורמליזציה עם סעודיה ומצבו הפוליטי בארה"ב. הנשיא הצהיר כי ישאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור, גם אם הדבר "יוביל לחיסול הסכם הגרעין". 

קבלת פנים בנתב"ג וסיור ביד ושם: סיכום היום הראשון לביקור ביידן
המטרה האמיתית של ביקור ביידן: "שהישראלים יבינו כמה אני אוהב אותם" | פרשנות
ביקור ביידן בישראל: מפת השיבושים וחסימות הכבישים המלאה

בפתח הראיון, התייחס ביידן לכך שזהו ביקורו העשירי בישראל, אך הראשון בתור הנשיא, ואמר: "זה קצת כמו לחזור הביתה. אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל ככה זה. גדלתי אצל אבא נוצרי אדוק, כמו שחבריי היהודים מכנים אותו. הוא היה חוזר לארוחת ערב לפני שהיה סוגר את העסק ואז היינו מדברים. הוא נהג לדבר על כמה נורא מה שקרה ליהודים באירופה ולמה לא הפצצנו את מסילות הרכבת ולמה לא. למחנות הריכוז וכולי. יש לי גם יחסים עם הקהילה היהודית במדינה שלי, יחסים קרובים מאוד, מאז שהייתי בן 20".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ יאיר לפיד ורה''מ החליפי נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ יאיר לפיד ורה''מ החליפי נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

ביידן הוסיף: "הזדמן לי לפגוש את כל ראשי הממשלה מאז גולדה מאיר. גולדה אמרה פעם דבר מדהים - נפגשנו לאחר מלחמת יום כיפור, היא ישבה ליד השולחן, לידי ישב העוזר שלה, בחור בשם רבין. היא ישבה ליד השולחן ופרשה את המפות, והיא דיברה על כל הנזק שנגרם, ופתאום היא שאלה, 'אתה רוצה תמונה?'. אמרתי 'כן, גברתי ראש הממשלה'. היא הביטה בי ואמרה 'אל תיראה עצוב כל כך'. אמרתי, 'גברתי ראש הממשלה, תיארת מצב קשה'. הסתכלנו קדימה. והיא אמרה 'יש לנו נשק סודי'. חשבתי שהיא עומדת לספר לי אז הסתובבתי, והיא אמרה 'פשוט אין לנו מקום אחר ללכת אליו'. זה נכון, ולכן אני חושב שחשוב כל כך לשמר את הקשר עם היהודים".

לאחר מכן, נשאל מדוע הוא נחוש לחזור להסכם הגרעין עם איראן. לדבריו, "מפני שהדבר היחיד שגרוע יותר מאיראן של היום זה איראן עם נשק גרעיני, ואם נוכל לחזור להסכם ו'להחזיק אותם קצר'... לדעתי הנשיא הקודם טעה בענק כשעזב את ההסכם, איראן קרובה יותר כעת לפיתוח נשק גרעיני משהייתה בעבר. אין קשר לשאלה אם 'כוח קודס' ימשיך לפעול או לא באזור. אנחנו יכולים לפעול נגדם ועדיין להגיע להסכם שירסן את תוכנית הגרעין. אני עדיין חושב שזה הגיוני. ניגשנו לשולחן המשא ומתן, ניסחנו הסכם, הצענו אותו וכעת זה תלוי באיראן".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנתב''ג (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנתב''ג (צילום: מרק ישראל סלם)

הנשיא האמריקאי נשאל האם ארה"ב תפעל בכל האפשרויות למנוע גרעין מאיראן, כולל תקיפה. ביידן השיב כי "כמוצא אחרון - כן. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני". כמו כן, אמר כי ישאיר את משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית ברשימת ארגוני הטרור.

בהמשך, נשאל על מטרת הביקור בסעודיה, והשיב: "המטרה היא יציבות במזרח התיכון. יציבות במזרח התיכון היא אינטרס חשוב מאוד של ארה"ב. לישראל יש אינטרס מובהק, וגם לארה"ב, לדעתי, לדאוג שישראל תשתלב באזור ותתקבל כשווה. לכן הגיוני בעיניי לפנות למועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, זה לא רק לערב הסעודית, יצא שהפגישה נערכת שם".

"התמונה הרחבה היא כזו - היו שחשבו, בגלל הממשל הקודם, שנטשנו את המזרח התיכון, חשבו שיצרנו וואקום שסין ו/או רוסיה ימלאו, ואסור לתת לזה לקרות. שנית, ככל שישראל תשתלב כשווה ומקובלת באזור, סביר יותר שתהיה דרך להגיע להסכמים עם הפלסטינים בהמשך", הוסיף. במקביל, הצהיר כי "הנורמליזציה יכולה לקחת הרבה זמן. אבל העמקת היחסים במובן של קבלה הדדית, במובן של עבודה משותפת על כל מיני דברים, זה הגיוני בעיניי".

מערכת כיפת ברזל (צילום: מרק ישראל סלם)
מערכת כיפת ברזל (צילום: מרק ישראל סלם)

בראיון המיוחד, התייחס הנשיא לקולות השונים ברפובליקה הדמוקרטית, כי יש למנוע את הסיוע הביטחוני לישראל. לדבריו, "יש כמה קולות כאלה, לדעתי הם טועים, הם שוגים. ישראל היא מדינה דמוקרטית, ישראל היא בעלת ברית שלנו, ישראל היא חברה. ואני לא מתנצל. הממשל שלי הקצה 4 מיליארד דולר ועוד מיליארד אחד לכיפת ברזל, ואנחנו עובדים על פרויקט לייזר שיוכל להחליף את כיפת ברזל. יש לנו אינטרס מובהק שישראל תהיה יציבה".

אם נתניהו יחזור לכיסא רה"מ נראה שוב מערכת יחסים טעונה בין המדינות?
"לא. תראי, ישראל היא מדינה דמוקרטית. אנחנו מחויבים למדינה, לא למנהיג ספציפי. כמו שישראל היא בעלת ברית שלנו ולא מחויבת לנשיא מסוים, היא מחויבת למדינה, לארה"ב. ביבי ואני מכירים כבר כמעט 40 שנה. ואנחנו יודעים על מה אנחנו מסכימים, על מה אנחנו לא מסכימים, אנחנו לא מסתירים את זה. אבל אני עובד מול מדינה דמוקרטית שנמצאת בתהליך של בחירת מנהיג, מי שלא יהיה, שאני אעבוד איתו".

לחיצת היד בין ביידן ונתניהו (צילום: צילום מסך לע''מ)
לחיצת היד בין ביידן ונתניהו (צילום: צילום מסך לע''מ)

הנשיא האמריקאי התייחס גם לנושא המשא ומתן עם הפלסטינים. על הפגישה המתוכננת עם אבו מאזן, אמר: "תראי, אולי תזכרי שאני חושב שלדיפלומטיה אישית יש השפעה. כמו במלחמה שהתקיימה לא מזמן, שנמשכה ימים, לא חודשים, כי התערבתי לעומק ודיברתי עם כל ההנהגות, בין אם דיברתי עם ישראל או בין אם דיברתי עם עבאס, או בין אם דיברתי עם המצרים. אני חושב שתמיד חשוב לדבר. לראות אם ניתן להגיע להסכמה, אפילו בנוגע לדברים קטנים, כדי להפחית את הסיכוי לקונפליקט מתמשך".

מלחמת רוסיה אוקראינה
ביידן נשאל האם הוא מודאג מכוחה של ברית המעצמות נגד רוסיה, שבינתיים ממשיכה במלחמה באוקראינה. לדבריו, "תראי, כמו שאמרת, כשצפינו - אני צפיתי - שפוטין מתכוון לתקוף, אחרים אמרו: 'לא, הוא לא מתכוון לפלוש'.  לא יכולנו לצפות מהצד, במערב ובנאט"ו במיוחד, בפלישת הכוחות הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה למדינה אחרת".

"זו בכלל לא הייתה אופציה. כל מה שהוא ניסה לעשות פגע בו חזרה. שנית, הצלחנו לשמר אחידות ויציבות באירופה, יחד עם מדינות ברית נאט"ו. וכמו שאמרתי בזמנו - כל עוד אנחנו מטילים סנקציות על רוסיה, כולם ייפגעו מהן. אבל זה המחיר שעלינו לשלם כדי למנוע מהאיש הזה להצליח, ואני חושב שזה חשוב. אני חושב שהלחץ על פוטין בפרט ועל רוסיה בכלל הוא לחץ עצום. הם לא רק מנסים לנצח את אוקראינה, הם מנסים לחסל את אוקראינה ואנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות", הוסיף.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בסיום, התייחס למצבו הפוליטי בארה"ב והאם הוא חוזה התמודדות מול דונלד טראמפ ב-2024: "הדבר היחיד שאני יודע על פוליטיקה, בייחוד על פוליטיקה אמריקנית, הוא שאין דרך לחזות מה יקרה. עוד לא עברתי אפילו חצי מהקדנציה שלי. יש עוד הרבה מרחב להחליט מה עומד לקרות. אבל אני מקווה שהמפלגה הרפובליקנית תחזור לעמדה נורמלית, ולא תישאר מפלגת ה'MAGA' שהיא הפכה להיות במובנים רבים".

"אני אסכם ואגיד שהתמודדתי בפעם האחרונה משלוש סיבות. באמת לא התכוונתי לרוץ, עד שראיתי את האנשים יוצאים לצעוד בווירג'יניה, בשארלוטסוויל, ונושאים לפידים ודגלים נאציים, שרים את אותו רעל אנטישמי ששרו בשנות ה-30 בגרמניה. משפחתי ואני ישבנו יחד, והם חשבו שאני צריך לרוץ בבחירות".

"לקחתי צ'אנס ואמרתי, 'אני ארוץ משלוש סיבות'. אף אחד בקמפיין שלי עוד לא הסכים... מספר אחת - להשיב את הנשמה של אמריקה, ולחזור למי שאנחנו כאומה, באופן שאנחנו מדברים אחד עם השני, באופן שאנחנו מתייחסים זה לזה. הסיבה השנייה הייתה לבנות מחדש את עמוד השדרה של המדינה, את מעמד הביניים. כשמעמד הביניים מצליח כולם מצליחים. למעמד העניים יש אופק להתקדם, והעשירים נשארים עשירים, והסיבה השלישית היא לאחד את המדינה. טרם השלמתי את החלק השלישי, זה מה שאני מנסה לעשות", סיכם.