אדם שפגש את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כמה ימים לפני שהמריא לישראל שאל אותו מה הדבר החשוב לו ביותר בביקור. "אני רוצה להפגין אהבה", השיב ביידן. "חשוב לי שהציבור הישראלי יבין כמה אני אוהב את ישראל". הנשיא האמריקאי התחיל ליישם זאת מיד עם רדתו מאיירפורס 1 בנתב"ג. "אני כבר מרגיש בבית", הוא אמר לנשיא יצחק הרצוג שהמתין לו על השטיח האדום.

כמיטב המסורת מביקורים של נשיאים אמריקאים קודמים, הנשיא הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד הרעיפו על ביידן שבחים ומחמאות. "אחינו יוסף", כינה אותו הרצוג והשווה אותו לדמותו המקראית של יוסף, בנו של יעקב אבינו. לפיד הזכיר לביידן כי בעבר הוא אמר שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. "ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה", המשיך ראש הממשלה.

כשהגיע תורו של ביידן לדבר הוא שב והגדיר את עצמו כציוני. הנשיא האמריקאי, נוצרי מאמין, הזכיר כי הקשר שלו לישראל התחיל דרך התנ"ך, וסיפר על אביו שסיפר לו על השואה. "אני זוכר שהוא אמר לי - למה לא הפציצו את פסי הרכבת למחנות ההשמדה", אמר הנשיא בנאומו.

ביידן אמר כל מה שהישראלים אוהבים לשמוע. הוא הבטיח בדבריו להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני, לסייע בפיתוח מערכות הגנה מטילים ובמיוחד מערכת הלייזר, להילחם באנטישמיות, להגביר את השילוב של ישראל במזרח התיכון ולהעמיק את היחסים בתחומי הכלכלה והטכנולוגיה. אפילו כשהתבטא בנושא הפלסטיני בטקס קבלת הפנים והביע תמיכה בפתרון שתי המדינות הוא מיהר להדגיש כי הוא יודע שזה לא דבר שעשוי להתרחש בעתיד הנראה לעין.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בביקור ביד ושם (צילום: חיים צח לע''מ)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בביקור ביד ושם (צילום: חיים צח לע''מ)

החלק המדהים ביותר ביומו הראשון של ביידן בישראל היה ביקורו ביד ושם. במשך דקות ארוכות שוחח הנשיא האמריקאי עם שתי שורדות שואה - גיטה סיקוביץ' בת ה-95, ניצולת מחנות אושוויץ-בירקנאו גרוס-רוזן ורינה קווינט בת ה-86, ניצולת מחנה ברגן בלזן.

גם האדם הציני ביותר לא היה יכול שלא להתרגש מהמראה של מנהיג העולם החופשי יורד על ברכיו ומשקיע את כל כולו בשיחה עם השתיים כשמסביבו ממתינים עשרות אנשים ובהם הנשיא הרצוג, ראש הממשלה לפיד, שר הביטחון גנץ ושר החוץ האמריקאי בלינקן. "התאהבתי בהן", אמר ביידן ליו"ר "יד ושם" דני דיין.

המשבר הפוליטי הישראלי ותוצאותיו ניכרו בכל פינה בטקס קבלת הפנים, החל מהעובדה שמי שקיבל את פניו של ג'ו ביידן היה ראש הממשלה יאיר לפיד, שנכנס לתפקיד רק לפני שבועיים. לצידו של לפיד על השטיח האדום המתין ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שהוא זה שעבד עם ביידן בשנה האחרונה. אבל ביידן פגש בנתב"ג נפתלי בנט שכבר הודיע על פרישה מהפוליטיקה. "עשית דבר גדול בנאדם, הפגנת אומץ לב רב", אמר לו ביידן.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, אמר לכתבים במטוס בדרך לישראל כי היחסים עם ישראל לא קשורים לשאלה איזה אדם יושב על איזה כסא. עם זאת, עבור יאיר לפיד שיושב על הכסא כעת הביקור הוא הזדמנות אדירה.

בסיום הטקס בנתב"ג לפיד ליווה את ביידן ללימוזינה הנשיאותית כדי שזו תיקח אותו למתחם בו קיבל הסברים על מערכות ההגנה מטילים. "אני לא יודע אם אתה זוכר אבל לפני שמונה שנים נפגשנו אצלך במשרד כשהיית סגן נשיא", אמר לפיד לביידן. "אתה אמרת לי שאם היה לך את השיער שלי אתה היית נשיא ארה"ב ואני אמרתי לך שאם היה לי את הגובה שלך אני הייתי ראש ממשלת ישראל".

מי שמצא את עצמו בסיטואציה שלא היה רגיל אליה הוא ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. מי שעמד על השטיח האדום כדי לקבל את פניו של הנשיא אובמה ב-2013 והנשיא טראמפ ב-2017 מצא עצמו מצטופף ביציע בין ניצן הורוביץ למירב מיכאלי.

לנתניהו יהיו מחר 15 דקות עם ביידן. כמו לפיד, גם הוא ירצה לנצל את הזמן שלו עם נשיא ארה"ב לקמפיין הבחירות. אנשיו של נתניהו מיהרו למסור לכתבים כי ביידן אמר לו בשדה התעופה: "אתה יודע שאני אוהב אותך".

שרי הממשלה, הרצוג והנשיא ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
שרי הממשלה, הרצוג והנשיא ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ביידן הוא הנשיא האמריקאי השביעי שמבקר בישראל מאז ריצ'רד ניקסון, הנשיא האמריקאי המכהן הראשון, שביקר ב-1974. עבור ביידן זה יהיה הביקור העשירי בישראל מאז הגיע לכאן בפעם הראשונה ב-1973 כסנאטור צעיר. בעשרות השנים שהוא מלווה את היחסים בין ישראל לארה"ב ביידן הכיר באופן אישי כל ראש ממשלה ישראלי, כל נשיא ישראלי ולא מעט שרים ואפילו חברי כנסת.

פגישתו של ביידן באותו ביקור, עם ראש הממשלה דאז גולדה מאיר, כמה שבועות לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, הפך למרכיב קבוע בכל נאום שהוא נשא מאז בנושא ישראל, עד כדי לנושא לבדיחות וסרטונים ויראליים. באופן לא מפתיע גם בנאומו בטקס קבלת הפנים בנתב"ג, גולדה כיכבה. "אני זוכר את אחד העוזרים שלה שהיה באותה פגישה - קראו לו רבין", נזכר ביידן.

ביידן הוא הוא ציוני במפלגה שרבים מחבריה הופכים יותר ויותר סקפטיים לגבי ישראל. מתקפת האהבה שלו חשובה מאוד לישראל בניסיון לעצור את הירידה בתמיכה בישראל בקרב הדור הצעיר. לא בטוח שביידן בן ה-79 הוא הדרך הכי טובה לעשות זאת.

עם זאת, הנשיא שנוהג לומר שאם ישראל לא היתה קיימת היה צריך להמציא אותה, היה רוצה שביקורו בירושלים יעגן את מורשתו כאחד המנהיגים האמריקאים הידידותיים ביותר מאז קום המדינה.