ביקור ביידן בישראל - היום השני: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, קיים היום (חמישי) סדרת פגישות מדיניות עם ראש הממשלה, יאיר לפיד, הנשיא יצחק הרצוג וכן, שיחות עם מנהיגים מרחבי העולם. לפני הצהריים, נפתח סבב השיחות המרכזי, שיכלול נגיעה בסוגיות הליבה ביחסים הבילטרליים, הגרעין האיראני, השת"פ הרב־תחומי בין ישראל וארה"ב, צעדי הנורמליזציה עם ערב הסעודית ונושאים נוספים. זאת, לאחר שהנשיא האמריקאי הגיע לביקור בישראל, לראשונה מאז שנכנס לתפקידו בבית הלבן. במהלך השיחה, ביידן העביר מסר ללפיד, לפיו הוא מצפה להמשך מדיניות "אפס הפתעות".

המטרה האמיתית של ביקור ביידן: "שהישראלים יבינו כמה אני אוהב אותם" | פרשנות
ביקור ביידן בישראל: מפת השיבושים וחסימות הכבישים המלאה

עדכונים שוטפים

20:15: הנשיא ביידן השתתף בטקס המכביה יחד עם רה"מ לפיד והנשיא הרצוג 

ג'ו ביידן והמשלחת האמריקאית למכביה (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן והמשלחת האמריקאית למכביה (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

ג'ו ביידן במכביה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
ג'ו ביידן במכביה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

19:51 בשעה ששיירת הנשיא ביידן עושה את דרכה לטקס פתיחת המכבייה, החשמל באיצטדיון טדי נפל והטקס הופסק.

טקס פתיחת המכביה (צילום: צילום מסך לע''מ)
טקס פתיחת המכביה (צילום: צילום מסך לע''מ)

מהנסיעה לסעודיה ועד הזמנה לביקור בבית הלבן: עיקרי שיחתם של ביידן והרצוג

18:13: הרצוג העניק לביידן את "עיטור הנשיא". מנימוקי הוועדה המייעצת: "הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של מדינת ישראל ושל העם היהודי. ארצות הברית היא בת בריתה הקרובה ביותר של ישראל, ונשיא ארצות הברית מבטא זאת בהתבטאויותיו ובמעשיו. החל מראשית הקריירה הציבורית העשירה של הנשיא ביידן, בשנות ה-70 של המאה הקודמת, מיצב עצמו הנשיא כאוהב ישראל וידיד אמת של העם היהודי באשר הוא.

מזה יובל שנים מתייצב הנשיא לצידה של מדינת ישראל, תומך ללא סייג בזכות קיומה ונאבק בכל מאודו כדי להרחיב את הסיוע האמריקני שיוענק לה. בכך, נותן ביטוי בהתבטאויותיו ובמעשיו לחשיבות הברית בין שתי המדינות, למחויבותו להעמקת שיתוף הפעולה ביניהן, לתמיכתו בביטחון ישראל, ולמחויבותו להתמודד בנחישות באנטישמיות".

יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

18:08: הנשיא ביידן להרצוג: "אני שמח להיות אתכם שוב בגן, אם יש מישהו שמבין את הנטייה וההתלהבות שלי אתה תבין, זה אתה שבא שחשב ששין פן היא עתידה של אירלנד, זה יום גדול לאירים. אני מכיר רבים מכם זמן רב ואתם יודעים שאהבתי לישראל היא עמוקה, אותי גידלו על ידי נוצרי אדוק, אבי. וקשה לי לומר את המילים האלה כבר חמישים שנה, ואני פועל בממשלה פדרלית, כל כך הרבה עמים ודתות שונים, וזה חשוב לראות את ישראל משגשגת, האבות והאימהות של ישראל רואים אתה משגשגת, מבחינתי זה נס. אנחנו בכנסייה הקתולית אומרים פסוק שמבוסס בתהילים. בעיני זה נס, בתורה מסופר על בני ישראל כעם לבדד ישכון, בפרשת השבוע שקראנו בארה"ב השבוע, אני מכיר את הרצוג שדודך כתב ספר בשם הזה, כשאני מסתכל על העם הגאה הזה, והעם שהפריח את המדבר ובנה את כיפת ברזל אני רואה אנשים בטוחים יותר, יחסים טובים יותר עם שכניהם.

"אומה שעשתה שלום בעבר ותעשה שוב, כל עוד ארה"ב לצדכם, לעולם לא תהיו לבד. יש עוד הרבה עבודה לעשות, זה למה מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל, היא לא ערעור, זה לא קשור אלי או לכל נשיא אמריקאי אחר, זה נובע עמוק מהקשר בין עמנו, והאחריות שלנו כמנהיגים להבטיח זאת. כמנהיג אני יכול לומר ללא הססנות, להיות ידיד של ישראל זה הכבוד הגדול של תפקידי ואני מתכוון לכך בכל עמקי נשמתי. אתם תגיעו למצב שתהיו חלק בלתי נפרד מאזור, הנשיא זה עבוד ענק, כמו שאמי אמרה 'ג'ואי תן לאיש להמשיך בעבודתו'".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

18:01: נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא דברים לאחר הפגישה עם הנשיא ביידן: "כבוד נשיא ארצות הברית של אמריקה, ג'וזף ר. ביידן, ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד, משלחות מכובדות, אורחים יקרים. אדוני הנשיא, אתה נשיא ארצות הברית החמישה-עשר שאני ומשפחתי זוכים לעבוד עמו. הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט היה הראשון. אני שמח מאד לקבל את פניך כאן בלב ירושלים. כפי שאמרתי אתמול, זהו ביקור בקרב משפחה וחברים ותיקים. אדוני הנשיא, מאז ומעולם היית ידיד נאמן של מדינת ישראל ושל העם היהודי באשר הוא. תמיכתך העקבית בשותפות בין ישראל לארצות הברית, תמיכה המתבטאת הן במילים והן במעשים, נותרה איתנה לאורך שנים רבות".
 
"מסע השלום שלך כאן במזרח התיכון מגיע בשעה גורלית, בה הסדר העולמי עומד בפני אתגרים. השלכות מגיפת הקורונה מתפשטות במקביל למלחמה הטרגית באוקראינה, בעוד הקיצוניות מקשה על הדיאלוג, ובעוד זמנו של כדור הארץ שלנו אוזל. אני מאמין כי שותפות ישראלית-אמריקנית חזקה ופעילה כמעט ומעולם לא הייתה כה חיונית עבור מדינותינו, עבור המזרח התיכון, ועבור יציבות עולמית וקיימות, שלום ושגשוג, דמוקרטיה וממלכתיות".

"אדוני הנשיא, מדינת הלאום החזקה והבטוחה של העם היהודי בארץ ישראל הינו חיובו לביטחונו ולעתידו של העם היהודי כולו. וכיום, אנו ניצבים מול הזדמנות, שהיא במידה רבה בזכות תמיכת הממשל שלך ולהסכמי אברהם, הזדמנות להביט צעד אחד קדימה. ביחד, ביכולתנו ליצור לא רק מזרח תיכון חדש אלא מזרח תיכון מתחדש: מערכת אזורית של שלום בר-קיימא. 

אדוני הנשיא, בפגישתנו הפרטית לפני דקות אחדות, מסרתי לך מסמך שנמצא בארכיון הלאומי שלנו: הפרוטוקול מפגישתך עם ראש ממשלת ישראל דאז גולדה מאיר בישראל, לפני כמעט יובל שנים, עליה אתה נוהג לספר באהדה. מעניינת במיוחד ההערה של הדיפלומט הישראלי שסיכם את הפגישה, וחתם את הפרוטוקול כדלקמן: 'הסנאטור היה מלא הערכה והערצה לראש הממשלה, והוא חזר ואמר שבא ללמוד, אך מאידך נסחף בעת דיבורו להתלהבות ולהתבטאויות המשקפות את גילו ו'ניסיונו' המדיני"'.
 
 אדוני הנשיא, התלהבותך האיתנה נותרת בעינה–וכולנו מרגישים את זה כאן. תודה שכיבדת אותנו בביקור חשוב זה, ביקור משמעותי מאוד עבור העם בישראל. אנו מאחלים לך הצלחה רבה בביקור אזורי זה, ובנסיעתך ההיסטורית מחר, מישראל לערב הסעודית. מי ייתן ונסיעתך תביא בשורה של תקווה לכל עמי האזור. 
 
ולסיום, אדוני הנשיא: אתם נוהגים לומר, "אלוהים יברך את אמריקה". אנו אומרים בתפילותינו, "ה' עוז לעמו ייתן, ע' יברך את עמו בשלום". אליך, ידידי היקר, אני אומר: "ה' עוז לעמינו ייתן, ה' יברך את עמינו בשלום".

יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

17:57: בסיום פגישת נתניהו-ביידן, אמר יו"ר האופוזיציה: "הייתה לי עכשיו פגישה חמה ומצוינת עם הנשיא ביידן, הודיתי לו על הידידות העמוקה ועל המחויבות האיתנה למדינת ישראל. אמרתי לו שלא די בסנקציות כלכליות ואפילו לא בהתארגנות צבאית נגד איראן אלא יש צורך באופציה התקפית אמינה, ואם איראן לא תורתע צריך להפעיל אותה. זו עמדתי, המחויבות שלי ואני מאוד מקווה שזו גם העמדה האמריקאית, הוא אמר שהוא מסכים עם הדברים ושמחתי לשמוע, ובכל מקרה, זה מה שאני אעשה אם וכאשר אחזור למשרד ראש הממשלה".

בנימין נתניהו לאחר הפגישה עם ביידן (צילום: אנה ברסקי)

17:39: הנשיא ביידן נועד עם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. לפגישה התלוו גם ראש המטה צחי ברוורמן ושגריר ארה״ב לשעבר רון דרמר.

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רענן כהן)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רענן כהן)

ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: רענן כהן)
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: רענן כהן)

17:04: הנשיא ביידן חתם בספר האורחים בבית הנשיא: "בוז'י ידידי, תודה על כל מה שאתה ומשפחתך עשיתם למען העמקת הקשר האיתן בין שתי מדינותינו הגדולות. משורשינו האירים המשותפים לאהבתנו המשותפת לישראל, אני מאוחדים בלב וברוח. מי ייתן וידידותנו תימשך ותמשיך לצמוח! זה הקטע האירי בכל הסיפור, כפי שסבי פינגן נהג לומר. אלוהים יברך אותך".

יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק הרצוג, ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

16:47: שיירת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיעה לבית הנשיא.

נשיא ארה''ב ונשיא המדינה יצחק הרצוג  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נשיא ארה''ב ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

14:43: בהצרה המשותפת של נשיא ארה"ב וראש הממשלה לפיד, אמר ביידן: "האהבה והכבוד לישראל שהיו לי רק התעמקו מאז שהגעתי לכאן ב-1973 כסנאטור צעיר. אני חזרתי לביקורי ה-10, הפעם כנשיא. אף פעם לא שכחתי מה גולדה מאיר אמרה לי כשהייתי צעיר וטרי ממדינת דלאוור. ישראל של היום היא לא ישראל של פעם. פhתחתם משאבים, יכולות, קשרים חדשים, כולל אינטגרציה עם מדינות האזור. כלים חדשים ששומרים עליכם".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)

ביידן הוסיף: "יש לכם מחויבות עמוקה מארה"ב לביטחון ישראל. וגם אני מחויב לכך, נבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה. כשהייתי סגן נשיא אצל אובמה, חתמנו על הסכם של 38 מיליארד דולר ב-10 שנים. הייתי גאה שב-2022 העברנו מיליארד נוספים לכיפת ברזל. זו הייתה השנה עם הסיוע הגדול ביותר לישראל. ראיתי את כיפת ברזל, את קרן הלייזר, הטכנולוגיה הזו קריטית מפני שכל רקטה מיורטת היא פוטנציאל לחיים שניצלו. כשאנו פועלים בשיתוף פעולה, אנחנו מביאים טכנולוגיות חדשות ומצילות חיים לא רק של ישראלים אלא גם של אנשי ביטחון אמריקאיים".

"אנחנו גם עומדים יחד להגן על הערכים הבסיסיים של ביטחון, חירות, שלום ושגשוג, ההתקפה על אוקראינה מאתגרת את הביטחון בעולם ועליה להיכשל. העולם החופשי חייב להמשיך ולסייע לאוקראינה להגן על עצמה. ארה"ב תמשיך לתמוך באוקראינה נגד האלימות הרוסית".

בהמשך, התייחס לאיום הגרעין מצד איראן: "היום דנו גם במחויבות האמריקאית שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני - מדובר בנושא ביטחוני חשוב לישראל ולארה"ב". אני מאמין שהדיפלומטיה היא הדרך כדי להתמודד עם איומים מאיראן באזור, כולל תמיכה בטרור, אבל גם נמשיך לתמוך בהסכמי אברהם שמעמיקים את האינטגרציה של ישראל באזור. בדיוק סימנו פסגה ראשונה עם הודו ואיחוד האמירויות כדי להעמיק את הקשרים הכלכליים בין המזרח התיכון והפסיפיק לייצר שיתוף פעולה חדשה ולהתמודד עם אתגרים גלובליים".

הנשיא המשיך: "האינטגרציה, השלום של ישראל עם שכנותיה היא מטרה נעלה. מחר אהיה הנשיא הראשון שיטוס מישראל לג'דה בסעודיה. מדובר בהתקדמות חשובה. כשאהיה שם, מחר אני אשא עמי מסר של שלום. נפעל יחד לצורך שילוב טוב יותר. נמשיך לפעול למען השלום בין ישראל לפלסטינים. ישראל חייבת להישאר דמוקרטיה יהודית עצמאית".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: אנה ברסקי)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: אנה ברסקי)

לאחר מכן, התייחס ביידן למשא ומתן עם הפלסטינים: "שתי מדינות לשני עמים, שלשניהם יש שורשים חזקים. הם צריכים לעמוד זה לצד זה בביטחון. שתי האומות צריכות להיות זכויות וחירות שוות. כל דבר שירחיק אותנו מהמטרה, יהיה בעוכרינו ויפגע בביטחון ישראל. העמים שלנו חולקים את אותם הערכים, את אותה הרוח, את אותה הנחישות לשמר ולהיות נחושים. אנחנו מתחילים דיאלוג בנושא ביטחון וטכנולוגיה בין שתי המדינות כדי לעזור לעתיד המדינות שלנו. מהות הביקור היא להדק את הקשרים שהולכים אחורה עד 11 דקות לאחר הכרזת העצמאות, שארה"ב הייתה הראשונה להכיר במדינת ישראל".

14:30: בהצהרה המשותפת עם נשיא ארה"ב, ראש הממשלה לפיד פתח דבריו באזכור למנהיג מרטין לוטר קינג: "אדוני הנשיא, במרץ 1965, בצעדה המפורסמת של מרטין לותר קינג מסלמה למונטגומרי, צעד לצדו בשורה הראשונה רב יהודי. הרב אברהם יהושע השל. כשהוא חזר לביתו באותו יום, הרב השל כתב ביומנו: "היום, הרגשתי שרגליי מתפללות".

"במדינת ישראל, אדוני הנשיא, הרגליים מתפללות בכל יום. שום דבר בחיינו אינו מובן מאליו. אבא שלי היה ילד יהודי בגטו בודפשט שהסתתר מאלו שניסו להרוג אותו. העובדה שאני עומד כאן היום, לא קרתה מעצמה. למדנו את הלקח אדוני הנשיא. בכל רגע נתון ישראל צריכה להיות חזקה, חופשיה ובטוחה, עם צבא עוצמתי שיודע להגן על אזרחינו", אמר ראש הממשלה והוסיף: "בין אם זה יהושע החוצה את הירדן או ד"ר קינג החוצה את נהר אלבמה. העיקרון נשאר זהה: אם אתה רוצה את העצמאות שלך, ידיך צריכות להגן עליך, ורגליך צריכות להתפלל בשבילך. עליך לצעוד בלי פחד אל הנהר".

רה''מ לפיד ונשיא ארה''ב ביידן חותמים על ''הצהרת ירושלים'' (צילום: צילום מסך לע''מ)
רה''מ לפיד ונשיא ארה''ב ביידן חותמים על ''הצהרת ירושלים'' (צילום: צילום מסך לע''מ)

"ראש הממשלה התייחס לאיום הרוסי על אוקראינה: "השנה האחרונה - עם הפלישה הלא מוצדקת של רוסיה לאוקראינה, עם התעצמות איום הגרעין האיראני, עם איומי הטרור ברחבי העולם - הזכירה לכולנו משהו: כדי להגן על החופש, לפעמים צריך להפעיל כוח. בצד השני של הטרור עומדים אנשים שלא יהססו לנצל כל חולשה. אנשים שלא משחקים לפי הכללים. אלה מאיתנו שזכו להיוולד אנשים חופשיים, לפעמים אינם מבינים את עוצמת השנאה מאחורי ההתקפה על הדמוקרטיה. מה עשינו להם? מה גורם להם לרסק מטוסים לתוך מגדלים בניו-יורק ולירות טילים על גני ילדים בשדרות?".

"התשובה היא פחד. הדבר שהכי מפחיד אותם הוא שאנשיהם, העמים שלהם, רואים אותנו. הם רואים את איכות החיים שלנו. את הדינמיות והיצירתיות של הכלכלה. את זכויות הנשים וקהילת הלהט"ב. את חופש הדת וחופש הביטוי. דרך החיים שלנו היא האיום המרכזי עליהם. היא הדבר שגורם למשטר האיראני לפתח את תכנית הגרעין שלו, לחיזבאללה לכוון את טיליו לעברנו, ולארגוני הטרור לשלוח מחבלים מתאבדים לכל קצוות תבל. הם רוצים להשמיד את המדינה היחידה שיש ליהודים בעולם. לעולם לא ניתן לזה לקרות", הוסיף.

פגישת ביידן ולפיד עם צוותיהם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
פגישת ביידן ולפיד עם צוותיהם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לפיד פנה פעם נוספת לביידן: "מילים לא יעצרו אותם אדוני הנשיא. דיפלומטיה לא תעצור אותם. הדבר היחיד שיעצור את איראן הוא אם היא תדע שהמשך פיתוח תכנית הגרעין שלה יגרום לכך שהעולם החופשי יפעיל את כוחו. הדרך היחידה לעצור אותה היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. אמרת פעמים רבות אדוני הנשיא, "מדינות גדולות אינן מבלפות". אני מסכים לגמרי. זה לא צריך להיות בלוף, אלא הדבר האמיתי. האיראנים צריכים לדעת שאם הם ימשיכו לרמות את העולם, יהיה לזה מחיר כואב".

"מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון. היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. בשנה האחרונה היתה לי הזכות לפתוח שגרירויות ונציגויות באיחוד האמירויות, בבחריין ובמרוקו, לבקר את נשיא מצרים א-סיסי בארמונו בקהיר ואת מלך ירדן בארמונו בעמאן".

לפיד וביידן (צילום: אבישג שאר-ישוב/לע''מ)
לפיד וביידן (צילום: אבישג שאר-ישוב/לע''מ)

עוד המשיך ראש הממשלה וטען: "יחד עם מזכיר המדינה, ידידי טוני בלינקן, יצרנו בפסגת הנגב ארכיטקטורה מתקדמת של ביטחון וכלכלה שישנו את המזרח התיכון ויוכיחו לעמי האיזור שארה"ב עדיין כאן, עדיין מחויבת לביטחונו ולשלומו של האזור. מכאן, מירושלים, בירתה הנצחית של ישראל, אתה נוסע ישירות לערב-הסעודית. הביקור שלך בערב הסעודית הוא חשוב לישראל ולאזור. לביטחון שלנו ולעתיד השגשוג במזרח התיכון".

"יחד איתך אנחנו שולחים לכל עמי האיזור, כולל הפלשתינים כמובן – מסר של שלום. ישראל רוצה בשלום ומאמינה בשלום. אנחנו לעולם לא נוותר על סנטימטר אחד מביטחוננו. יש לנו את החובה להיות זהירים בכל צעד, אבל לכל מדינה, לכל עם שרוצה בשלום ובנורמליזציה איתנו, אנחנו אומרים: "أهلا وسهلا, שלום, Welcome", אמר לפיד.

לפיד סיכם את חלקו בהצהרה המשותפת: "אדוני הנשיא, אתה עתיד להיפגש עם מנהיגי סעודית, קטאר, כווית, עומאן ועיראק. אני אשמח שתעביר להם מסר מאיתנו: ישראל מוכנה. היד שלנו מושטת לשלום. אנו מוכנים לחלוק את הטכנולוגיה והניסיון שלנו, מוכנים שאנשינו יפגשו וילמדו זה על זה, מוכנים שהמדענים והעסקים שלנו ישתפו פעולה".

ההכנות להצהרה המשותפת של ג'ו ביידן ויאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)
ההכנות להצהרה המשותפת של ג'ו ביידן ויאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)

ספר תהילים, אומר את כל זה במשפט אחד. בפרק כ"ט כתוב: "ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום". אם נהיה חזקים, אם נהיה נחושים, אם העולם יבין שלא נהסס להגן על עצמנו ועל ערכינו, השלום יבוא. אדוני הנשיא, היחסים בינינו עמוקים. הם חוצי מפלגות. הם מחברים לא רק את הממשלות שלנו, אלא גם את עמינו. החברות הזו היא אחת מאבני היסוד של הביטחון הלאומי של ישראל. היא מרגשת, והיא בעיקר לא מובנת מאליה".

"בכל שנותיך בחיים הציבוריים, אתה היית אחד מהארכיטקטים הראשיים של היחסים האלו ועל כך נתונה לך תודתו הנצחית של העם היושב בציון. אנחנו צועדים יחד. אנחנו נמשיך לצעוד יחד. יש לך כאן חבר ובן ברית". 

13:30: הסתיימה פסגת I2U2 בהשתתפות הנשיא ביידן, רה"מ לפיד, ראש ממשלת הודו מודי ונשיא איחוד האמירויות השייח' מוחמד.

13:15: בבית הנשיא החלו ההכנות האחרונות לקראת ביקורו של ביידן. הנשיא האמריקאי צפוי להגיע בשעה 16:45.

הכנות בית הנשיא לביקור הנשיא ביידן (צילום: אבי קנר)
הכנות בית הנשיא לביקור הנשיא ביידן (צילום: אבי קנר)

13:10: במהלך פגישתם האישית, רה"מ הישראלי הודה החלטת הנשיא שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב. לפיד הדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין והצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי. 

הנשיא האמריקאי העביר לרה"מ כי הוא מצפה שמדיניות "אפס ההפתעות" בין ישראל וארצות הברית תמשיך, במיוחד בנושאים של בנייה בהתנחלויות והנושא הפלסטיני. לפיד הסכים עם ביידן וציין כי ישראל חייבת לדאוג לכלכלה והרווחה של הפלסטינים, כי מדובר באינטרס ישראלי.

לפיד וביידן שוחחו בנוסף על סעודיה ואיראן, כאשר לפיד הדגיש בפני הנשיא כי "הגיע הזמן לחזור למועצת הביטחון, להחזיר סנקציות. האיראנים מתקדמים, בשלב מסוים תצטרכו לחתוך את זה". 

12:45: לאחר פגישתם האישית, ביידן ולפיד קיימו פגישת עבודה בילטרלית בהשתתפות הצוותים משני הצדדים.   ראש הממשלה ונשיא ארה"ב בירכו על היחסים החמים והבלתי תלויים בין ישראל לארה"ב.  רה"מ לפיד, הנשיא ביידן והצוותים דנו באריכות בסוגיות האזוריות, ובראשם איראן והסכם הגרעין. רה"מ לפיד הודה לנשיא ביידן על החלטתו שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ה-FTO. כמו כן, ראש הממשלה הדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) והצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי.

עוד הדגישו המנהיגים, את חשיבות פורום הנגב, וכן את הצורך בקידום שיתופי פעולה במסגרת הארכיטקטורה האזורית, והשאיפה להרחבת מעגל מדינות הנורמליזציה. בנוסף, רה"מ לפיד והנשיא ביידן החליפו דעות בסוגיה הפלסטינית. ראש הממשלה הציג את פעולות ישראל לשיפור מרקם החיים הפלסטיני בתחומים השונים.  המנהיגים בירכו על שתי ההצהרות המשותפות בין המדינות. בראש ובראשונה, הצהרת ירושלים שתיחתם היום, וכן על ההצהרה המשותפת בנושא שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הטכנולוגיות המתקדמות. כמו כן, הם ברכו על המפגש הצפוי של פורום מנהיגי I2U2 בראשותם.  בנוסף, המנהיגים הנחו את הדרג המקצועי להשלים את תהליך הפטור מוויזה בהקדם.

בנט שהיה צפוי להשתתף בפגישת הנרחבת, לא הגיע בהודעה מראש.

11:55הסתיימה פגישת לפיד - ביידן. בתום הפגישה, השניים מסרו הצהרה קצרה לתקשורת. ביידן: "דיברתי על כמה חשוב מנקודת המבט שלי שישראל תהיה משולבת לחלוטין באזור. אני חושב שהרוב המכריע של הציבור האמריקאי, לא רק הממשל שלי, מסור לחלוטין לביטחון ישראל. דיברנו גם על זה שיש לנו יום שלם לפנינו כולל הפסגה הוירטואלית".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורה"מ לפיד בכניסה לפגישתם, לע"מ

לפיד: "אדוני הנשיא, דיברנו גם על סעודיה, אתה יודע שהדבר חשוב ביותר לישראל. אנו מנסים לבנות קואליציה שכולנו זקוקים לה במזרח התיכון ודיברנו על האיום האיראני על מנת להבטיח, וזה דבר שאנחנו חולקים, שלא יהיה להם נשק גרעיני".

11:15: נפתחה פגישתם של ראש הממשלה לפיד ונשיא ארה"ב ביידן. לאחר הפגישה השניים ימסרו הצהרה לתקשורת.

11:00: שיירת הנשיא ביידן עזבה את בית המלון על מנת להגיע למלון אסטוריה, שם יפגש ביידן עם רה"מ יאיר לפיד.

10:30: ראש הממשלה יאיר לפיד קיים פגישת הכנה לקראת פגישתו עם הנשיא ביידן.

פגישת ההכנה של לפיד לפגישה עם ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
פגישת ההכנה של לפיד לפגישה עם ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

הלו"ז הנשיאותי העמוס החל בשעה 11:15, בפגישה בארבע עיניים עם ראש הממשלה יאיר לפיד, במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, ובהמשך יערוך גם פגישה מורחבת עם הצוותים. בשעה 12:30 תיערך שיחת זום עם מנהיגי הודו, איחוד האמירויות וישראל. לאחר מכן, בשעה 13:30, תתקיים מסיבת עיתונאים של הנשיא האמריקאי עם רה"מ לפיד. מאוחר יותר, בשעה 17:30, תיערך קבלת פנים בבית הנשיא, ובשעה 19:50 ביידן ישתתף בטקס פתיחת משחקי המכביה באצטדיון טדי.