ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל יכנס היום (חמישי) אל יומו השני, לאחר שאתמול נחת בנתב"ג ישירות לטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרי הממשלה ויו"ר האופוזיציה. לאור כך, הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM והסביר כי "היום מתחיל התכל'ס". במהלך הראיון התייחס רביד לנושא לחיצות הידיים, ובמיוחד ללחיצה החמה שהעניק ביידן לבנימין נתניהו: "עם כל הכבוד ליאיר לפיד שהוא מכיר דקה וחצי, הוא מכיר את נתניהו 40 שנה, יש ביניהם יחסים מאוד ארוכים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לטענת הפרשן הפוליטי, כל נושא לחיצות הידיים בכלל לא קשור לישראל: "יותר קשור לתחנה הבאה של הביקור שלו - סעודיה. הוא ייאלץ לפגוש את יורש העצר מוחמד בן סלמאן, אדם לא פופולרי כל כך בארה"ב בלשון המעטה. מוחמד בן סלמאן רוצה תמונה עם ביידן, ואחד הדברים שהוא גם רוצה, זו לחיצת יד חמה עם ביידן מול המצלמות, ולכן כבר כמה ימים שכל התדרוכים של הבית הלבן אומרים שג'ו ביידן רק ייתן אגרוף ויש קורונה וזה מסוכן, רק כדי להכין את הקרקע ללמה הוא לא יכול לעשות לחיצת יד כזאת חמה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, לכן כשביידן ירד מהמטוס, הוא כנראה עוד היה מתודרך בעניין הזה, וככל שעברו הדקות, הוא כבר השתחרר עד ליד ושם שהוא פשוט חיבק ונישק את שתי ניצולות השואה".

בפתח הריאיון הסביר רביד מהי מטרת העל של המנהיג האמריקאי בביקורו במזרח התיכון ואמר כי "אדם שאני מכיר היטב פגש את הנשיא לפני 10 ימים ושאל אותו בדיוק את זה. הוא אמר - 'דבר ראשון המטרה שלי היא להפגין חום ואהבה, אני רוצה שהישראלים יבינו כמה אני אוהב את ישראל' וזה בדיוק מה שראינו. זו הייתה המטרה מרגע שהוא נחת מהמטוס ואמר לנשיא הרצוג 'אני מרגיש פה בבית', עבור בטקס קבלת הפנים, וכלה, בעיניי, באירוע סופר מרגש. לראות את מנהיג העולם החופשי יורד על ברכיו - בקטע שאפילו קצת הזכיר, להבדיל, את אותו אירוע שהמלך חוסיין הגיע למשפחות הנערות שנרצחו באותו פיגוע בנהריים - אל מול המצלמות, ורואים את העניין האותנטי שהוא מגלה בשיחה איתן, כשמסביבו כל העולם מסתכל עליהן, וראש ממשלת ישראל ונשיא המדינה ושר הביטחון ושר החוץ האמריקני, ולא מעניין אותו אף אחד, חוץ מלדבר עם אותן שתי ניצולות שואה. זה היה אירוע שלדעתי, הכי ייזכר מהביקור הזה וזה היה מאוד מרגש".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג ביד ושם (צילום: חיים צח לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג ביד ושם (צילום: חיים צח לע''מ)

הפרשן הפוליטי הסביר כי היום השני יוקדש לחלק הארי של המסע של הנשיא לישראל ובמרכזו פגישה שחלקה וירטואלית בין ביידן, לפיד ראש ממשלת הודו מודי ונשיא איחוד האמירויות מוחמד בין זייד. "הפסקה הולכת לעסוק בנושא של משבר החיטה בעולם. אחד הדברים שהם הולכים להחליט עליו זה הקמה של פרויקט חקלאי ענק בהודו. את הכסף, שני מיליארד דולר, תביא איחוד האמירויות, את הידע החקלאי תביא ישראל, ואת החלק של המגזר הפרטי תביא ארה"ב. זה פרויקט עצום שאם באמת יתקדם ויצליח, יוכל לתת פתרונות לבעיות של החיים עצמם", ציין.

רביד אף התייחס לנושא טיסות ישראל מעל שמי סעודיה, אשר אמש נטען ב-CNN כי כבר ניתנה הסכמה סעודית לכך: "הדיווח הזה לא היה לגמרי מדויק, כיוון שיש פה שני חלקים לעניין. החלק הראשון, של טיסות של חברות תעופה ישראליות מעל סעודיה לסין ולהודו, לכיוון המזרח, הדבר הזה כבר די סוכם, להערכתי, תהיה על כך הודעה במהלך הביקור של ביידן בסעודיה. עוד לא ברור אם הסעודים יודיעו על זה או שביידן יודיע על זה. לגבי הנושא השני של עולי הרגל המוסלמים וטיסות צ'רטר ישירות לסעודיה, זה נושא שלהערכתי ייסגר, אבל לא ברור עוד אם זה ייסגר במהלך הביקור או רק אחרי זה, כיוון שעכשיו זו עונת החאג' בסעודיה ואין לסעודים מספיק זמן לטפל במשהו נוסף עכשיו שקשור לחאג', ככה לפחות אני שומע מבכירים ישראלים שעוסקים בזה, אבל אם שני הדברים האלה יהיו עכשיו או קצת יותר מאוחר, זה דבר מאוד דרמטי". 

לאחר מכן, השיחה עברה לעסוק בסוגיית הפלסטינים, אשר נידמה כי גם האמריקאים הרימו ידיים בתחום: ". בסוף בשביל להביא להבקעה בנושא הישראלי-פלסטיני צריך תנאים פוליטיים שיתאימו לזה. האם במדינת ישראל היום, אתם חושבים שיש תנאים פוליטיים? אני אומר בצער רב, אין תנאים פוליטיים כאלה. האם לחץ אמריקאי יעזור כשהולכים למערכת בחירות חמישית בשלוש שנים? אין שום לגיטימציה לממשלת מעבר באמת להתעסק במו"מ עם הפלסטינים, ולא הייתה פה אף ממשלה יציבה כבר באמת המון זמן. ואם אתם חושבים שהמצב אצלנו חמור, לכו תסתכלו מה קורה בצד הפלסטיני. יש שם פיצול פנימי עמוק, הבחירות שהיו אמורות להתקיים פשוט בוטלו. במצב כזה, אני אומר בצער, אי אפשר להביא לפריצת דרך מדינית". 

"הנושא של המצב הפוליטי בישראל היה חלק מרכזי בתדרוכים שהנשיא קיבל לקראת הנסיעה, והאמריקנים, משלשום בערך, התחילו להגיד שתוכנית הנסיעה הזאת הייתה נראית אותו דבר, גם אם לא היו בחירות, והם פוגשים את המנהיגים של כל המפלגות ואת בנט ואת לפיד ואת גנץ ואת נתניהו, ולכן הם לא עושים איפה ואיפה והם מגיעים לביקור בישראל. איך אמר היועץ לביטחון לאומי של ביידן, 'אותנו לא מעניין מי יושב על איזה כיסא. אנחנו באים לפגוש את מדינת ישראל, והיחסים הם בין מדינות, בין עמים, הם לא בין פוליטיקאים ספציפיים ולכן אנחנו לא מתערבים פה בפוליטיקה", טען הפרשן.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM

הנשיא ביידן יבקש מלפיד להרחיב את הסיוע הצבאי לאוקראינה

בתוך כך, על פי דיווח של ברק רביד בוואלה!, הנשיא האמריקאי צפוי לבקש מראש הממשלה לפיד להגדיל את הסיוע הצבאי אותו מעניקה ישראלי לאוקראינה. על פי רביד, תחת לחץ של ממשל ביידן, ישראל שינתה בהדרגתיות את מדיניותה כלפי רוסיה, ונקטה בעמדות יותר ויותר פרו-אוקראניות מאלה בהן נקטה מיד לאחר הפלישה הרוסית. עם זאת, עד כה ישראל לא הסכימה לספק לאוקראינה נשק מתקדם.
 
בנוסף דיווח רביד כי ארה"ב ביקשה כמה פעמים מישראל להרחיב את הסיוע הצבאי לאוקראינה אך בכל פעם נדחתה. ישראל אף דחתה בקשה אמריקנית לאפשר לגרמניה לספק לאוקראינה טילים נגד טנקים שמיוצרים בגרמניה בהתאם לטכנולוגיה ורישיון ישראלי.