האלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן וחוקר בכיר באוניברסיטת הרווארד, שוחח היום (חמישי) עם רוני בר-און ואריה אלדד ב-103FM על "הצהרת ירושלים" עליה חתם היום נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועל משמעויותיה המעשיות מבחינה ביטחונית עבור ישראל. 

בפתח דבריו אמר ידלין: "אני חושב שהמזכר הזה מאוד חשוב, האם הוא ערב לביטחון מדינת ישראל? לא, רק צה"ל ערב לביטחון ישראל במאה אחוזים. אבל ארה"ב, מעצמה החזקה ביותר בעולם, כידידה חזקה ביותר של ישראל ולפעמים היחידה, המסמך הזה עושה את ההתחייבות האמריקאית לביטחון ישראל מעט יותר חזק, ההבדל בין ביידן מדבר בוועידה או טראמפ או אובמה ואומר שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני למסמך חתום ויש בו גם אלמנט חדש".

הוא הסביר: "למעשה יש שניים, כיוון שזה לא חודש 20 שנה יש חשיבות גדולה ויש חשיבות עוד יותר גדולה שעשה את זה נשיא דמוקרטי. ב-2015 מדינת ישראל פחות או יותר הפסיקה להיות נושא שהמפלגות תומכות בו בצורה מלאה, אלא ישראל הפכה אולי לבעיה של הרפובליקניים, והעובדה שיש פה נשיא דמוקרטי ששם נקודת התחלה לכל נשיא אחר דמוקרטי בעיניי מאוד חשוב. נחלשנו מאוד שם והעובדה שביידן עושה את זה חשובה לנו".

בהמשך התייחס לעניין הסכם הגרעין ואמר: "מעבר לאמירה שאיראן לא תהיה גרעינית לעולם, יש פה אמירה שארה"ב וישראל ישתמשו בכל מרכיבי העוצמה שלהם, דיפלומטיה, צבא, סייבר. בעיניי יש דבר שהתקשורת לא כל כך שמה לב אליו - השת"פ הטכנולוגי, יש פה ברית טכנולוגית. אנחנו לא רוצים ברית הגנה עם ארה"ב, לא רוצים לשלוח את צה"ל לאפגניסטן ולא רוצים שתשפך פה טיפה של דם אמריקה, אבל השת"פ הטכנולוגי מאוד חשוב. יש לארה"ב שת"פ מהסוג הזה רק עם שלוש מדינות שהם מוכנים לחלוק את הטכנולוגיות המתקדמות שלהם, עכשיו גם עם ישראל".

הוא הוסיף: "זה יותר מזה, יש התחרות טכנולוגית מטורפת בין ארה"ב לסין. עד היום ארה"ב הייתה מובילה, הסינים שמו לעצמם אתגר שב-2025 הם ישתוו עם האמריקאים וב-2040 יעברו אותם, אני לא בטוח שזה יקרה. אבל תיקח טכנולוגית שהן הטופ של הטכנולוגיות, שהאמריקאים שמרו לעצמם ועכשיו הם מוכנים לשתף פעולה. זה הישג מאוד גדול, יש גם מחרי שישראל משלמת. מי שרוצה שארה"ב תשתף איתה פעולה בנושאים הרגישים צריך להתרחק מסין, אבל את המחיר הזה אנחנו במילא משלמים כבר מספר שנים".

"אני לא רוצה לפרט פה, אבל אני מציע לך לחשוב שמדינת ישראל יש לה תעשייה ביטחונית יוצאת מן הכלל ואם צריך משהו אז יהיה לנו אותו. מה שלאמריקאים יש זה מטוס שיודע לקחת פצצה של 30 אלף ליברות, את זה אין לנו. אנחנו מוצאים לנו את הדרכים האחרות בחדשנות הישראלית. אחרי שמצהירים מעל הפודיום שאנחנו חולקים את אותה מטרה, שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, צריך לשלוח את המקצועיים להכין תוכנית שתתמוך בהצהרה.

"אם שמעתם את ביידן, הוא אמר שהוא מאמין בדיפלומטיה, ואנחנו אומרים שהיא וההסכם לא יעצרו את הגרעין, לכן צריך להכין תוכנית מקרים ותגובות. מה יקרה אם האיראנים לא יחזרו להסכם? אם הם יחזרו ולא נצליח לעשות את אותו הסכם ארוך ומהודק? מי יעשה אז מה עם אותן פצצות חודרות בונקרים? איך מחזקים את הרגע הזה לרגע הנה אם הם רוצים שנעשה את זה? יש פה הרבה דברים שהדרגים המקצועיים צריכים להתחיל לעבוד על תוכנית משותפת.

"אנחנו לא חלק מהסכם הגרעין ויש לישראל עליו הרבה ביקורת, אבל אנחנו יכולים להיות חלק בהסכם עם האמריקאים. אין ספק שזה הנשיא הדמוקרטי אולי האחרון שמוכן להגיד שלמרות שהוא לא יהודי הוא ציוני ושאם ישראל לא הייתה היה צריך להמציא אותה. אם הם השיגו 10 שנים בדיפלומטיה, לפעמים התקפיות משיגות שנתיים.

"לכן, זה לא או דיפלומטיה או תקיפה, זה שילוב אסטרטגיות שלפעמים אחת תומכת בשניה, שיש אופציה צבאית אמינה האיראנים באים לדיפלומטיה, כשאין אופציה צבאית אמינה, וזה היום מה שהאיראנים מאמינים, לכן זו קבוצה ריקה. אנחנו צריכים שהם ישתכנעו, שאם הדיפלומטיה תיכשל האמריקאים יצאו לתקיפה, והם צריכים להיות משוכנעים שלישראלים יש את הפצצות חודרות הבונקרים או כל דבר אחר שמאפשר את התקיפה, ואז אולי הדיפלומטיה תמשיך לעבוד שזו לא בהכרח מדיניות רעה בתנאי שהיא מביאה תוצאות".

על נסיעת ביידן לסעודה בניסיון בין היתר להוריד את מחיר הדלק אמר: "זה בעיקר בגלל אוקראינה. ארה"ב בעצם במידה מסוימת התנתקה מהמזרח התיכון, וזה לא התחיל בידן, התחיל בזה אובמה. זאת מדיניות אמריקאית אחרי שתי מלחמות שלא היו שישה ימים או חמישים יום. מלחמות של 20 שנה, כמה טריליונים, אלפי הרוגים ולא השיגו את מטרתה, המצב באפגניסטן יותר גרוע מהיום שבאו והמצב בעיראק יותר גרוע מהיום שבאו לפני 19 שנה.

"האמריקאים לא רצו להיות במזרח התיכון כי הם חשבו שיש להם נפט מספיק יותר מסעודיה, מה תשהם לא הבינו ועכשיו גילו - מחיר הנפט נקבע בסעודיה ורוסיה. לכן, הנשיא עשה תפנית ממדיניות מבוססת על ערכים של זכויות אדם, דמוקרטיה, של אנחנו נראה לכם על זה שעשיתם אסון הומניטרי, אבל זה מדיניות של אינטרסים.

"ההליכה הזאת מבחינת ישראל היא מעניינת, יהיו הזדמנויות. ההסכם עם האמירויות היה משולש ואם ישראל ואמריקה והסעודים יכולים לעשות עסקה שבה כל אחד נותן את חלקו, יש פה הזדמנות. אני חושב העסקה הגדולה הזאת לא תקרה בביקור הזה, אבל אולי צעדים ראשונים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm