סעודיה הודיעה הלילה (שישי) כי תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה ש"עומדות בדרישתה". המהלך עשוי להביא להוזלת מחירי הטיסות, להגברת התחרות בקווים למזרח, ולהוספת יעדים למזרח הרחוק. משכך חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע תוכלנה לטוס מעל שמי סעודיה ולקצר את משך הטיסות למזרח בכשעה-שעה וחצי, וכן לחסוך 15% בצריכת הדלק. מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', ברך על ההודעה הבוקר בגל"צ: "זה מהלך דרמטי שיוזיל את מחיר הטיסות למזרח, למשל להודו ולתאילנד, ב-10% לפחות - כי הן יתקצרו בשעתיים וחצי בממוצע".

"פתיחת השמיים מעל סעודיה היא בשורה מצוינת לנוסעים, היא תביא למגוון טיסות ליעדים חדשים במזרח בזמן קצר יותר ובמחירים אטרקטיביים יותר", אמר ברלוביץ'. "טיסה להודו כמעט כמו זמן הטיסה ללונדון  זו מהפכה! מעבר לטיסות לגואה שבהודו אליה אנו טסים כיום, אנו שוקלים גם פתיחת יעדים נוספים במזרח כגון תאילנד וסרי לנקה".

בענף התעופה מרוצים מההחלטה הסעודית, שעשויה להשפיע על מחירי הכרטיסים ומשך הטיסות. ניר מזור, סמנכ״ל קשרי תעופה, מסר כי "ההודעה על האישור לחברות הישראליות לטוס מעל שמי סעודיה היא בשורה חשובה לתיירות הישראלית. האישור יאפשר לישראלים נגישות מקסימלית לעולם, פתיחה של יעדים חדשים, קיצור זמני הטיסות וכתוצאה מכך הוזלה של מחירי הכרטיסים. הצפי הוא שהיקף הטיסות ליעדים שנחשבו מרוחקים במזרח כמו תאילנד והודו יזנק כתוצאה מכך ויותר קהלים שחששו מטיסות ארוכות מדי או יקרות מידי יצטרפו כעת למעגל הטסים והנופשים".

ראש ממשלת ישראל, יאיר לפיד, בירך: "אחרי דרך ארוכה וחשאית, ודיפלומטיה אינטנסיבית מול ערב הסעודית וארה"ב, אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת. רשת התעופה הסעודית הודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות. להחלטה הזו קדמה החתימה על "הצהרת ירושלים" והעמקת המחוייבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב. אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי. זהו צעד ראשון. אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל".

האלוף במיל' עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן, התייחס גם הוא לפתיחת שמי סעודיה לטיסות ישראליות בגל"צ, ואמר כי "במידה מסוימת זה המינימום. זה מהלך משמעותי, שמהווה צעד נוסף בהפשרת היחסים בין המדינות, אבל זה עדיין רחוק מאוד מהנורמליזציה והשלום שהיינו רוצים".

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, פרסמה בתגובה בחשבון הפייסבוק שלה: "עכשיו זה רשמי, יתאפשרו טיסות ישראליות מעל שמי סעודיה. צעד חשוב של ממלכת ערב הסעודית שיאפשר לקצר באופן ניכר את זמני הטיסות ויוזיל את מחירי הטיסות מישראל מזרחה. מעל הכל זה עוד שלב לעבר יחסים טובים וחזקים יותר עם מדינות המזרח התיכון, יחסים שיאפשרו לישראל לחזק ולתחזק את הקשרים האזוריים המתהדקים הקריטיים לביטחון שלנו ולכלכלה שלנו".

ההודעה של סעודיה מגיעה ברקע ביקורו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בישראל, ממנו הוא צפוי להמשיך בטיסה ישירות לסעודיה, רגע שהוא כינה "סמל קטן של היחסים המתהווים" בין שתי המדינות.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

לקראת הביקור, פקידים אמריקאים פעלו להעמקת התיאום הביטחוני הישראלי-ערבי והסכמי תיווך שיקרבו את ישראל וסעודיה לנורמליזציה של היחסים הדיפלומטיים, שכרגע לא קיימים באופן רשמי בין המדינות.