ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל הגיע היום (שישי) לסיומו עם המראתו לסעודיה, כאשר הגיע לנמל התעופה בן גוריון במסוק מבית לחם, שם סיים את פגישותיו ברשות הפלסטינית, וביניהם עם יו"ר הרשות אבו מאזן.

לאחר המראתו של הנשיא ביידן, אמר ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס קצר מנמל התעופה בן גוריון: "אני רוצה להודות לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על ביקורו בישראל, אני מאחל לו הצלחה בפסגה בג'דה. אנחנו קמנו הבוקר לבשורה משמחת של רשות התעופה הסעודית שהודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות".

"זה צעד רשמי ראשון של נורמליציה מול ערב הסעודית", הוסיף, "ההחלטה תאפשר לחברות העופה הישראליות לטוס מעל סעודיה ותביא לחיסכון עצום בדלק בזמן בעלויות ויגיע ישירות לכיסם של אזרחי ישראל. אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי, להחלטה הזו קדמה הצהרת ירושלים והעמקת המחויביות האמריקאית לישראל והרחבת הנורמליציה ולתהליכים של הסכמי אברהם בפסגת הנגב".

ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס הפרידה מביידן (צילום: יונתן זינדל)
ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס הפרידה מביידן (צילום: יונתן זינדל)

כאמור, במהלך היום נפגש הנשיא ביידן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם. השניים נשאו הצהרות לתקשורת, כאשר הראשון לנאום היה אבו מאזן, שאמר כי "השלום יתחיל בהכרה במדינת פלסטין וזכויות לעם הפלסטיני". ביידן, שנאם אחריו, הסכים עמו, ואמר "העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו".

בפתח דבריו פנה אבו מאזן לביידן, ואמר: "במהלך הפגישה שלנו הייתה הזדמנות לדון איתך בחיזוק היחסים הביליטראליים בין שתי המדינות, ולבחון מה ארה"ב יכולה לתרום כדי להכין ולהכשיר את האווירה ליצירת אופק פוליטי למען שלום צודק. הדגשנו בפני ביידן את החשיבות של ייצוב היסודות שיתבססו עליהם תהליכי השלום המתבססים על ההחלטות של ההסכמות הבינלאומיות, ועל בסיס פתרון שתי המדינות בגבולות 67".

לאחר מכן נשא הנשיא ביידן דברים לאבו מאזן: "טוב לראות אותך שוב ידידי, אני גאה להיות איתך היום. אנו יכולים לראות עצמנו כתומכים הראשונים של פתרון שתי המדינות. המחויבות שלי לפתרון שתי המדינות לא השתנתה כל השנים האלה, שתי מדינות לאורך קווי 67 היא הדרך הטובה להגיע למידה שווה של ביטחון ושגשוג בשלום לישראלים ולפלסטינים. העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו, שהיא עצמאית, ריבונית והמשכית, שתי מדינות לשני עמים, שחיים זה לצד זה בביטחון. שתי מדינות שיש בהן זכויות מלאות וכבוד, שני עמים שנהנים ממידה שווה של כבוד. לכל אדם יש זכות שינהגו בו בכבוד. זה בסיסי".

אבו מאזן, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)
אבו מאזן, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)

אתמול, נפגש נשיא ארה"ב עם הנשיא יצחק הרצוג בבית הנשיא בירושלים. זאת, כחלק מביקורו של ביידן בישראל. במהלך הפגישה השניים שוחחו על נסיעת ביידן לסעודיה והנשיא הרצוג אף העלה את סוגיית השבויים והנעדרים. כמו כן, הנשיא ביידן הזמין את הנשיא הרצוג לביקור בבית הלבן.

במהלך הפגישה השניים שוחחו על הקשר האישי וההיסטורי בין המשפחות, ועל הידידות הקרובה. בין היתר שוחחו על השורשים המשותפים באירלנד, בני משפחה שהכירו ועוד. הנשיא ביידן אמר לנשיא הרצוג כי הטלפון שלו תמיד פתוח עבורו, והוא ישמח להיות בקשר בכל דבר שצריך. בנוסף, ביידן הזמין את הנשיא הרצוג לביקור בבית הלבן.

כאמור, הנשיא הרצוג העלה בפני הנשיא ביידן את סוגיית השבויים והנעדרים. כמו כן, הרצוג שיתף את ביידן ברעיונותיו לגבי שיתופי פעולה אזוריים בנושא משבר האקלים דרך פורום האקלים שהקים. לסיכום, הנשיא הרצוג בירך על המשך מסע השלום של הנשיא ביידן, שהחל בישראל וימשיך עם נסיעתו מחר לסעודיה. הנשיא ביידן מצידו העלה על נס והדגיש את החשיבות של השתלבות ישראל במרחב במזרח התיכון.

ביידן והרצוג בבית הנשיא (צילום: רויטרס)
ביידן והרצוג בבית הנשיא (צילום: רויטרס)

כמו כן, חתם אתמול הנשיא ביידן וראש הממשלה לפיד על 'הצהרת ירושלים', לפיה תימשך השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית וישראל, המחויבות הביטחונית, וכן נכתב כי שתי המדינות מחויבות למנוע מאיראן להגיש נשק גרעיני, בכל דרך שתידרש.

"ארצות הברית וישראל מאשרות את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ואת המחויבות המתמשכת של לביטחון ישראל", צוין בפתח הצהרת ירושלים, "מדינותינו מאשרות כי השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל מושתתת על ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וידידות אמת. מעבר לכך, ארצות הברית וישראל מאשרות כי בין הערכים שהמדינות חולקות נכללת מחויבות בלתי מעורערת לדמוקרטיה, לשלטון החוק ולקריאה ל'תיקון עולם'".

עוד נכתב בהצהרה כי "ארצות הברית מדגישה כי חלק בלתי נפרד מהתחייבות זו היא המחויבות שלא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי היא מוכנה להשתמש בכל רכיבי העוצמה הלאומית שלה כדי להבטיח תוצאה זו", נכתב, "ארצות הברית מוסיפה ומאשרת את המחויבות לעבוד יחד עם שותפים אחרים כדי להתעמת עם התוקפנות והפעילויות מערערות היציבות של איראן, בין אם הן מקודמות ישירות ובין אם באמצעות שלוחים וארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים (צילום: רויטרס)

ביום ריבעי, החל נשיא ארצות הברית את ביקורו בישראל בטקס מיוחד בנמל התעופה בן גוריון בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. "זה כבוד לעמוד פעם נוספת עם חבריי", אמר ביידן בטקס, "הביקור במדינה יהודית עצמאית - ישראל. היה לי את הכבוד לבלות במחיצתה של רה"מ גולדה מאיר. הייתי גם ליד רבין. אני מסתכל על עכשיו ומבין שהיה לי כבוד עצום להיות חלק של ההיסטוריה הנפלאה של המדינה הזו. לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. מאז הכרתי את כל ראשי הממשלה, זה ביקורי ה-10. כל הזדמנות לחזור למדינה הנפלאה בעלת השורשיים התנכיים היא ברכה".

לאחר מכן, ביידן סייר במתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון, שהוצב לטובת הביקור. בסיור נוכחים גם ראש הממשלה, שר הביטחון, בני גנץ, הרמטכ"ל ובכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון, בינהם דני גולד שהיה אמון על פיתוח מערכת היירוט כיפת ברזל. במסגרת זו, תוצג לראשונה לנשיא האמריקאי מערכת "מגן אור", של הלייזר רב העוצמה ליירוט רקטות, כטב"מים ופצמ"רים.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם רה''מ יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם רה''מ יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג (צילום: חיים צח, לע''מ)

בסיום היום הראשון, הגיע הנשיא ביידן ליד ושם בירושלים, יחד עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות פרופ' דבורה ליפשטדט. כמו כן, ביקר הנשיא ביד ושם ונפגש עם שורדות השואה רינה קווינט וגיטה (ג'יזל) סיקוביץ במוזיאון לאומנות השואה וכן טקס זיכרון באוהל יזכור.

הנשיא כתב בספר הביקורים של יד ושם: "זה כבוד גדול לחזור, בחזרה לבית הרגשי שלי. עלינו ללמוד את כל הדורות שזה יכול לקרות שוב, אלא אם נזכור. זה מה שאני מלמד את הילדים ואת הנכדים שלי. לעולם לא נשכח".