נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נחת הערב (שישי) בסעודיה כאשר הגיע לארמונו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בעת פגישתם, נמנע ביידן מלתת לבן סלמאן לחיצת יד רשמית, ונתן אליו במקום את ידו בצורת אגרוף.

צפו בקבלת הפנים של ביידן עם בן סלמאן:

מנגד, אביו של יורש העצר, מלך סעודיה סלמאן בן עבדול-עזיז, קיבל את הנשיא האמריקאי בלחיצת יד רשמית בארמונו בעת הגעתו של ביידן לעיר ג'דה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז  (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז (צילום: רויטרס)

הימנעות זו של לחיצת היד מטעם ביידן מגיעה לאחר שהצהיר מעל כל במה בקמפיין הבחירות וגם לאחר כניסתו לתפקיד, כי הוא יבצע הערכה מחודשת לגבי היחסים עם הממלכה הסעודית על רקע הרצח של העיתונאי הגולה, ג'מאל חשוקג'י, שלפי המודיעין האמריקאי חוסל על פי הוראתו של יורש העצר הסעודי. ביידן אף נמנע מקשר עם בן סלמאן ושוחח רק עם המלך.

כמו כן, ההערכות הן שנסיעתו של ביידן לסעודיה מתמקדת בעליית מחירי הנפט והאינפלציה הנרחבת בארה"ב וברחבי העולם, כאשר מחיר הדלק בארצות הברית ממשיך לטפס כלפי מעלה, וכבר הגיע ליותר מ-5 דולר לגלון, מה שמשפיע באופן ישיר על האהדה לביידן ועל סיכויי המפלגה הדמוקרטית להצליח בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר.

גורם בכיר בממשל אמר כי הפגישות עם ההנהגה הסעודית בעת הביקור יתמקדו בין היתר בחיזוק ההפוגה המתמשכת בתימן, שיתוף פעולה טכנולוגי, אנרגיה נקייה, תשתיות גלובליות ודגש על מתן זכויות אדם.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

כמו כן, סעודיה הודיעה כי תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה ש"עומדות בדרישתה". לפי הודעת הרשות לתעופה אזרחית במדינה, ההחלטה נועדה "לחזק את מעמדה של סעודיה כמרכז גלובלי שמחבר בין שלוש יבשות, וכן להגדיל את הקישוריות האווירית הבינלאומית".

היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר כי הנשיא ביידן בירך על ההודעה, וציין כי מדובר "בהחלטה היסטורית שסוללת את הדרך לאזור מזרח תיכון משולב, יציב ובטוח יותר, שהוא חיוני לביטחון ולשגשוגה של ארצות הברית והעם האמריקאי, ולביטחונה ולשגשוגה של ישראל".