ברקע ביקור ביידן בממלכה: שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, הצהיר היום (שבת) כי "ידה של סעודיה מושטת לאיראן", וכי "אין דבר כזה נאט"ו של מדינות ערב". זאת, על רקע דבריו של הבכיר בממלכה, עאדל אל-ג'ובייר, כי הוא תומך באפשרות של נורמליזציה עם ישראל, וכי יחסי שלום איתה ייתכנו רק לאחר מימוש פתרון שתי המדינות.

בתוך כך, פרחאן הדגיש כי לא העלה לדיון שום שלב, סוגיה של שיתוף פעולה צבאי או טכני עם ישראל. במהלך הפגישה עם ביידן, אמר כי פסגת ג'דה התמקדה בשותפות עם ארה"ב וכי ההצרה הסופית של ההצהרה תפורסם במועד מאוחר יותר. בן פרחאן אמר כי ידה של הממלכה מושטת לאיראן כדי להגיע ליחסים תקינים, והצביע על כך שהשיחות עם איראן התקדמו באופן חיובי. עם זאת, לא הגיעו עדיין לתוצאות הרצויות.

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אאל סעוד (צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אאל סעוד (צילום: REUTERS/Denis Balibouse)

מוקדם יותר, עאדל אל-ג'ובייר, התייחס בריאיון לרשת CNN לאפשרות של נורמליזציה עם ישראל, והבהיר כי לא חל שינוי בעמדת מדינתו. לדבריו, "סעודיה תומכת ביוזמת השלום הערבית".

כאמור, אל-ג'ובייר אמר את הדברים ברקע ביקורו של הנשיא האמריקאי בג'דה. כשנשאל האם מדינתו צפויה להצטרף להסכמי אברהם כפי שעשו מדינות ערביות אחרות, השיב: "הבהרנו כי אנחנו צריכים שיהיה תהליך, שבמסגרתו תמומש יוזמת השלום הערבית. אנחנו מחויבים לפתרון שתי המדינות וזו דרישתנו לשלום". לצד זאת, שר החוץ הסעודי הדגיש כי יחסי שלום עם ישראל הן "החלטה אסטרטגית", אולם ישנן דרישות מסוימות שצריכות להיענות לפני שהחלטה כזו תצא לפועל. 

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות ערב בסעודיה (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות ערב בסעודיה (צילום: רויטרס)

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מלך סעודיה, סלמאן בן עבדול-עזיז ובנו, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, סיכמו אמש בתום פגישתם על מספר דברים, וביניהם כי סעודיה תסכים לדון בקיום טיסות ישירות מישראל לעיר ג'דה במהלך אירועי החאג' של השנה הבאה בחברות תעופה שיאושרו לשם כך.

כמו כן, ב"הצהרת ג'דה" שאיגדה מספר הסכמים בין ארה"ב לסעודיה התייחסו המדינות גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני. במסגרת המסמך הדגישו המדינות את מחויבותן לפתרון שתי המדינות, וכן ציינו את נחישותם להישאר בתיאום הדוק עם הצדדים להפגין - באמצעות מדיניות ופעולות - את מחויבותם לפתרון שתי המדינות.