הממשלה התכנסה הבוקר (ראשון) לישיבתה השבועית, בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד. במהלך הישיבה, השרים ערכו סקירה על ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, ובשעות הצהריים צפוי להתכנס לדיון מיוחד הקבינט המדיני-ביטחוני, זאת לראשונה מאז כניסת לפיד לתפקיד רה"מ.

בראשית דבריו, התייחס רה"מ לדריסתו למוות של השוטר רס"ר ברק משולם ז"ל במהלך הלילה, ואמר: "הוא נדרס הלילה למוות בזמן פעילות מבצעית. הדורס נתפס בידי כוחות הביטחון. השוטרים שלנו מסכנים את חייהם יום יום, כדי להגן על חיי כולנו. אני שולח מפה בשם ממשלת ישראל, תנחומים והשתתפות עמוקה בצער למשפחתו, לאריאלה אשתו, לאלמה בת השלוש וחצי, ולליאו בן השנה".

בהמשך, התייחס לירי הרקטות לדרום בשישי בלילה, וציין: "בתגובה לירי, צה"ל תקף עוד באותו הלילה מטרות בעזה בשני גלי תקיפה, בהיקף שהם לא היו מוכנים לו. מדיניות הממשלה הזו לא השתנתה. על כל ירי, על כל בלון תבערה, אנחנו נגיב מהר ובכוח, ובלי היסוס. אני מברך את צה"ל על ביצוע עוצמתי ומדויק. כולנו, כל חברי הממשלה, שולחים מפה חיבוק חזק לילדי עוטף עזה שישנו בליל שישי במרחבים המוגנים", הוסיף. 

צה"ל תקף ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

הוא הזכיר את ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר: "ביום שישי נפרד מאיתנו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אחרי ביקור היסטורי, עם הישגים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים שיחזקו את מדינת ישראל עוד שנים ארוכות. החל מהטיסות מעל סעודיה שיחסכו לאזרחי ישראל הרבה כסף וזמן, ועד להצהרת ירושלים, שמבטיחה את היתרון האיכותי של מערכת הביטחון הישראלית".

"במהלך הביקור, הבהרתי לנשיא ולצוותו שישראל מתנגדת להסכם הגרעין ושומרת לעצמה חופש פעולה מלא, מדיני ומבצעי, מול תוכנית הגרעין האיראנית. הממשלה תקבל היום דיווח מקיף על ביקור הנשיא", הדגיש לפיד.

לצד זאת, בנושא הגרעין האיראני לפיד הדגיש בפני שרי הממשלה כי "אמרנו לביידן שאנחנו צריכים שיהיה איום צבאי, אם יהיה הסכם טוב נתמוך בו".

בסיום דבריו התייחס לעלייה במחירי הלחם - שנדחתה בינתיים: "מי שנכנס הבוקר לאחד הסניפים של רוב רשתות השיווק גילה שמחירי הלחם האחיד - לא עלו. זה היה כרוך בפעולה מהירה, יחד עם שר החקלאות ושרת הכלכלה, אבל עוד יש לנו עבודה לעשות. אני מודה מפה לרשתות השיווק שהסכימו לפניית הממשלה לחכות עד שנמצא פיתרון".

הוא סיכם: "אני מודה לנציגי המאפיות על כך שהם עובדים איתנו למנוע עליית מחירים שתפגע בשכבות המוחלשות ביותר בחברה. הממשלה הזו פעלה מהיום הראשון בכל דרך אפשרית לטובת המוחלשים בחברה הישראלית, והיא תמשיך לעשות את זה. בהמשך היום נקיים דיון עם כל הגורמים הרלוונטיים על נושא מחירי הלחם, נחפש ונמצא פיתרון".

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ התייחס לפני כניסתו לישיבה לירי הרקטות בלילה שבין שישי לשבת, ואמר: "במהלך סוף השבוע, היתה הפרה לא מקובלת מצידה של חמאס - ירי רקטות לשטח ישראל. המהלך זכה לתגובה מאוד משמעותית ועוצמתית, פגיעה קשה ביכולות הייצור". הוא הדגיש כי "השהייתי בשלב זה את הגדלת מספר היתרי העבודה לתושבי הרצועה. אנחנו רוצים לשמור על ביטחון ולפתח את היכולת הבסיסית של אנשים להתפרנס. אנחנו רואים בזה ערך הומניטרי חשוב אבל זה לא יקרה בלי שקט".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

אחד הנושאים שעלו בישיבה הוא עליות המחירים שנרשמו בתחומים רבים, בהם הדלק והחשמל. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "לגביי נושא ההתייקרויות, על הממשלה חובה לדבר לא רק על ההתייקרויות, אלא גם מה שאנחנו עושים". הוא ציין כי "120 אלף איש קיבלו ביום חמישי האחרון מענק עבודה בסך 4,800 ש"ח, ישירות לחשבון הבנק. הוא מיועד לאנשים ששכרם נמוך מ-7,000 ש"ח".

בהמשך הישיבה, השרים דנו על ביקור ביידן, שאמר כי "זה היה ביקור עם הרבה הישגים בלי להציג ויתורים בצד הפלסטיני", שר הבריאות ניצן הורוביץ הוסיף כי "היה אירוע יפה ומאורגן היטב. חוץ מהסככה לשרים בנתב"ג", והשר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' סיפר: "אני חולם להיות השר הראשון שטס לחאג'".

השר נחמן שי התייחס לביקור הנשיא ביידן. ראש הממשלה החליפי בנט אמר: "יש עוד צלע ליחסי ישראל- ארה״ב שעלינו להבליט בתום הביקור הנשיאותי, והיא הקהילה היהודית האמריקאית, הקהילה הגדולה. עולם אשר מונה שישה מיליון יהודים. הקהילה מהווה  מרכיב אסטרטגי בקשר בין ישראל לבין ארה״ב כמו גם בקשרים עם המפלגה הדמוקרטית".

"נציגי הקהילה עימם נפגשתי לאחרונה הביעו שאט נפש וכעס על ההטרדות ופגיעות הקבועות המתרחשות ברחבה השוויונית בחלק הדרומי של הכותל. מנהיגי הקהילה מצפים ובצדק כי ממשלת ישראל, הממשלה הזו, תשפר את תנאי התפילה ברחבה זו  ותיישם את מיתווה הכותל המיוחל״, הבהיר. שר התפוצות דרש מראש הממשלה לערוך שינויים בהתאם ולדאוג לאכיפה לשמירה על ביטחון המתפללות ומתפללים ברחבת הכותל הדרומי.

ראש הממשלה יאיר לפיד תולה את ''הצהרת ירושלים'' (צילום: חיים צח, לע''מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד תולה את ''הצהרת ירושלים'' (צילום: חיים צח, לע''מ)

בתוך כך, בפתח דיון הקבינט המדיני-ביטחוני לפיד תלה בחדר דיוני הקבינט את "הצהרת ירושלים בדבר השותפות האסטרטגית ארה"ב-ישראל". "תחילה נתלה את הצהרת ירושלים, במקום המיועד להצהרות היסטוריות. היא מצטרפת לשאר ההצהרות ההיסטוריות שתלויות כאן, בחדר הזה", אמר.