האלוף (במיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm על ביקור ביידן בישראל ובמזרח התיכון הסביר מדוע לדעתו הביקור בישראל לא השיג את מטרותיו: "סעודיה היא המנצחת הגדולה של הביקור. ישראל לא הציגה את מה שהיא רצתה בטווח הקצר בסוגייה האיראנית, ובנושא הנורמליזציה היא קיבלה הרבה פחות ממה שקיוותה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בפתח הדברים ידלין התבקש לתמצת את הביקור ואמר: "אני חושב שהמנצחים הגדולים הם הסעודים. הביקור היה מאוד שונה בישראל ובסעודיה, בישראל ברמה הבילטרלית זכינו לעיגון וחיזוק של כל היחסים המיוחדים והאסטרטגיים. יש לזה משמעות במיוחד שזה בא מנשיא דמוקרטי. ב־2015 ישראל הפכה להיות נושא רפובליקני, ונשיא דמוקרטי שמחזק את כל האמירות המאוד חיוביות בנושא ישראל ארה"ב זה מאוד חשוב, גם מבחינה אמוציונלית ראינו נשיא שאוהב את ישראל, שמציג את עצמו ציוני".

ידלין הוסיף: "בין מדינות מה שקובע זה אינטרסים, ערכים אבל גם אמון בין מנהיגים. יש אמון בין לפיד לביידן, בנט בנה במשך שנה את האמון אחרי שהוא נהרס. הביקור בישראל היה טוב אבל ישראל לא הציגה את מה שהיא רצתה בטווח הקצר בסוגייה האיראנית, ובנושא הנורמליזציה היא קיבלה הרבה פחות ממה שקיוותה".

כשנשאל מי המפסידים מהביקור השיב "אני אומר שהמפסיד במידה מסוימת בנושא האינטגרציה באזור זה ישראל, בנושא איראן זה ישראל. הסעודים רצו הלבנה של מוחמד בן סלמאן, והם קיבלו את זה, האמריקאים שהחרימו את הסעודים החרימו את מוחמד. עכשיו באים לבקר, נפגשים עם הצמרת הסעודית כולל מוחמד, לא לוחצים לו את היד, אבל מוחמד לא מתבייש, הוא מזכיר לאמריקאים את הטעות של המודיעין שלהם בעיראק, את האירועים של זכויות האדם. מי שציפה שסעודיה תהיה בעקבות הביקור באותו מעמד של המיפרציות מבין כמה הדרך ארוכה".

כשנשאל אם מבחינת ישראל הביקור נכשל השיב: "לא, אני חושב שהוא היה ביקור טקסי מאוד חשוב, אני חושב שבקידום הנושאים החשובים לנו אנחנו לא השגנו את מה שבעיניי היה צריך להיות הצלחה של ביקור".

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

על האמירה של הנשיא במהלך הריאיון ליונית לוי על השימוש בכוח צבאי מול איראן ציין ידלין כי "זה נושא שצריך לקבל גיבוי בתוכניות אסטרטגיות, מבצעיות, שברגע זה האמריקאים לא מוכנים לעשות אותם עם ישראל. דיבור יש אבל תוכניות אין. יש הסכמה על היעד, היעד האסטרטגי העליון שאיראן לא תהיה עם נשק גרעיני.

"אני חושב שכדי שהאמירה הזו תהיה אמינה, ואני מכבד את זה שהנשיא רוצה קודם להצליח בדיפלומטיה, אבל כדי שהיא תצליח צריך לראות אופציה צבאית אמינה על השולחן וברגע זה הנשיא שביקר פה והתייחס למדינת ישראל באופן הכי נכון שהיינו רוצים עסוק בדברים אחרים. הוא עסוק בתחרות האסטרטגית ובמלחמה האירופה מול הפלישה הברוטלית של פוטין. הוא אמר לנו 'הבנתי שאני לא יכול לנטוש את המזרח התיכון'. אפילו בנושא הנפט שהוא חשב שיש לו עצמאות, מה שהוא הבין שמחירי הנפט נקבעים בסעודיה וברוסיה.

"יש לו הישגים שאנחנו צריכים לראות אותם לאורך זמן, אין לו הישג דרמטי של התנתקות של סעודיה מאותם מדינות מפיקות נפט יחד עם רוסיה, אבל הם הבטיחו להעלות את התפוקה בחמישים אחוז מעל מה שהתכוונו. יש לזה משמעות, במיוחד שהביקוש בעולם יורד בגלל התחלת המיתון העולמי. הסעודים כמו הסעודים, לא נותנים הכול בבת אחת".

בשאלה האם ארה"ב צריכה להכין תוכנית אופרטיבית לתקיפה והאם הדבר בכלל אפשרי ענה ידלין: "וודאי, אבל אני לא מדבר רק על תוכנית התקיפה, אני מדבר גם על התוכנית המדינית אסטרטגית. צריך שיהיו בתוכנית תשובות לשאלות הבאות - מה קורה עם האיראנים לא חוזרים להסכם?

"מה קורה אם הם חוזרים להסכם והאמריקאים לא מצליחים לעשות הסכם ארוך יותר? לשנות את ההסכם לכיוון עליו הם הכריזו? מהי הנקודה שאמריקה וישראל לא מסכימות שהאיראנים יעברו אותו? מה עושים אם יעברו אותו? מי עושה? אם ישראל עושה איך מחזקים אותה? כשעושים יחסים אסטרטגים עם ארה"ב, הדבר הזה חייב להיות מסוכם".

על האיומים של נסראללה מלבנון מצד אחד ושיגור הרקטות מעזה מצד שני אמר: "אנחנו רואים בסוף השבוע את הלחץ מצד אחד בכל הציר שמתנגד לציר האמריקאי ישראלי ערבי שמובל על ידי איראן, ראינו השבוע שלושה דברים - נאום תוקפני של נסראללה, הוא מאיים שפעם הבאה זה לא יהיה מל"טים לצילום.

"נסראללה עובד אצל האיראנים ורוצה להפעיל עלינו לחץ. הירי מעזה נעשה כנראה בידי הג'יהאד האסלאמי והפסגה של פוטין איראן. זה בהחלט חלק מהעובדה שאם מישהו השלה את עצמו שישראל, אמריקה והערבים יקימו פה ברית צבאית נגד איראן, זה לא קרה בביקור הזה. אפילו לא קרה ברית הגנה אווירית. הגנה מטילים ורקטות איראנים על ידי שיתוף מודיעין, עזרה אחד לשני".

הלכנו אחורה בהקשר הזה?
"לא הלכנו קדימה. המדינות לחוף המפרץ הפרסי רואות באיראן איום שחלק מהאפשרות לנטרל אותו הוא על ידי חימום מסוים של היחסים. יש היום תנועה אנטי איראנית, היה לחץ גדול מאוד על נשיא עיראק לא לבוא לוועידה והוא בכל זאת הגיע. גם אפילו הפסגה של פוטין, יש שם עוד אורח - ארדואן. ארדואן לא מתייצב מיד אצל האיראנים והרוסים, הוא מספק נשק לאוקראינה, הוא חלק מנאט"ו, יש לו וויכוח על סוריה והוא עומד אולי לפלוש לצפון סוריה. אנשים משחקים על כל המגרש ואיפה שהם מעריכים שהם יכולים להשיג הישגים הם עושים את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm