ראש הממשלה ושר הביטחון, יאיר לפיד ובני גנץ, הגיעו אתמול לביקור לא שגרתי בצפון, וקיימו סיור בגזרה הצפוני של ישראל ובקו הגבול עם לבנון. לאחר הסיור מסרו השניים מסר למדינה השכנה והודיעו: "ישראל ערוכה לפעול נגד כל איום". אלוף (מיל') אייל בן ראובן, לשעבר סגן מפקד פיקוד צפון, שוחח הבוקר (רביעי) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM על המסר ששכחו השניים למסור: "אנחנו נאבד את המשילות".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"קודם כל הביקור מתבקש מראש ממשלה שנכנס לתפקיד, אמנם לא ברור לכמה זמן והוא צריך לבקר בגזרות הבטחוניות ולהעביר מסרים שחשיבותם קודם כל לתושבי הצפון מבחינתו, אבל ביקור של ראש ממשלה בצפון לא צריך להיות יוצא דופן", אמר אלוף (מיל') כשנשאל על סיבת ביקורם של השניים. הוא המשיך: "ההצהרה של שניהם היתה קודם כל מסר של הרתעה, מול נסראללה, מול ממשלת לבנון, מול איראן, מול סוריה ואפילו מול רוסיה שנמצאת במרחק".

עוד אמר אלוף (מיל) בן ראובן כי "מסר הרתעה הוא חשוב, אבל יש כמה סוגיות בעיקר מול לבנון למשל סוגיית המים הכלכליים. רואים ויכוח פנימי בתוך לבנון איך להתמודד מול ישראל בנושא הזה. אז יש איומים, ואסדת כריש וכטב"מים שלשמחתנו הופלו בדרך".

"מדברים על הסלמה בטחונית שקשורה לכטב"מים וישנם יעדים אסטרטגים אחרים, האם זה אפשרי?" שאל מינץ. "ההסלמה אפשרית. זה ברור ואנחנו צריכים להיות ערוכים, ואנחנו רואים את איראן שמייצרת לחץ כבד על נסראללה, לפעול, לעשות, לאיים, ליצור מתח, אבל נסראללה שלח שלושה כטב"מים", אמר בן ראובן. הוא התייחס ללבנון ואמר: "כשאני מסתכל מה קורה בתוך לבנון כמדינה, תושביה מאד מאד לא אוהבים את הפעילות של חיזבאללה. מה שמטריד אותה זה שאין חשמל ואין מים לשתייה. יש שם אנשים כמוני וכמוך שחיו עד לפני 20 שנה במצב סביר והיום אין אוכל ויש מתח גדול. המצב נורא. זו לא מדינה. היא לא מתפקדת".

"במקום לפיד", אמר סגן המפקד לשעבר, "הייתי, מעבר למסר ההרתעה, מוסר לתושבי לבנון שאינם אנשי חיזבאללה: מדינת ישראל יכולה לעזור לכם, כלכלית. נשמח שלבנון תהיה לידינו מדינה שמחה ופורחת. לכן תעשו אתם את חשבון הנפש שלכם מול חיזבאללה". הוא הוסיף: "כרגע לפי יחסי הכוחות, ברור שהם לא יכולים. חיזבאללה הוא בעל העוצמה אבל רואים שהציבור מאד כועס על חיזבאללה. מזכיר לך את פיצוץ החימוש בנמל ביירות".

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה יאיר לפיד בסיור בצפון (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה יאיר לפיד בסיור בצפון (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)

"לפיד מצוטט, בין היתר, שהפעילות של חיזבאללה תוביל להסלמה", אמר מגיש התכנית. "אני לא רואה משהו מיוחד יותר ממה שראיתי לפני חודש ולפני חודשיים חצי שנה", ענה אלוף (מיל') בן ראובן, "אני רואה את נסראללה שעושה קולות סביב המים הכלכליים, ולכן כל דבר כזה יכול להצית בשניה את האזור - ויש גם מי שרוצה שזה יקרה (איראן)". הוא הוסיף כי בדברי לפיד וגנץ אתמול חסר לו לשמוע איך מביאים יהודים לצפון. הוא אמר כי "זה ענין חברתי, כלכלי וביטחוני. זו עדיפות לאומית עליונה להביא עד 200 אלף יהודים לצפון ב-5 השנים הקרובות. להפוך את ההגירה השלילית לחיובית!", והוסיף: "המצב הדמוגראפי בצפון, הוא רוב ערבי הולך וגדל, וזו לא אמירה נגד ערבים".

אלוף (מיל') בן ראובן סיכם: "אני חי בצפון, יש לי חברים ערבים ואני רוצה שהיישובים הערבים יפרחו אבל אני רואה שרוב הצעירים שלנו עוברים למדינת גדרה-חדרה. אם אני רוצה שהבן שלי יחיה כאן צריך לשלם לפיסת קרקע בין 800 אלף למיליון ש"ח. זה משהו בלתי נסבל. אני אומר לחברי הכנסת שמתחילים להסתובב פה לקראת הבחירות: זו בעיה בטחונית, בין השאר כי נאבד את המשילות בצפון".