המשבר עם רוסיה: בעקבות בקשת משרד המשפטים הרוסי לסגור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה בשל "הפרות החוק של הפדרציה הרוסית", ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום (חמישי) הערכת מצב בנושא עם גורמי משרד החוץ והמל"ל.

שובו של מסך הברזל: הסוכנות היהודית התבקשה להפסיק פעילותה ברוסיה

בהערכת המצב הוחלט להוציא בשבוע הבא משלחת משותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, כדי להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה. כמו כן, ראש הממשלה לפיד שוחח עם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה בנושא. וכן, יקיים דיון בין משרדי נוסף ביום ראשון. 

לפיד: "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר".

 יאיר לפיד (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
יאיר לפיד (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

תהלך הסגירה מלווה בהליך משפטי, כאשר דיון בעניינו נקבע ל-28.7.22 בבית המשפט במוסקבה וגורמים בסוכנות הבהירו כי מדובר לא בהחלטת סגירה מיידית. כזכור, בתחילת החודש נחשף ב"ג'רוזלם פוסט" כי פקידי ממשל רוסים שלחו מסמך רשמי למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, המורה להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. 

מהסוכנות היהודית נמסר כי "במסגרת עבודת המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה אנו נדרשים מדי פעם להתאמות כאלה ואחרות, ע"פ דרישת הרשויות. המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעים ע"י הגורמים המוסמכים, וגם כעת מתקיים דו שיח מסוג זה".

בשבוע שעבר נפגש שגריר ישראל ברוסיה אלכס בן-צבי עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב במשרד החוץ במוסקבה וביקש ממנו הבהרות לגבי הליך הבדיקה של משרד המשפטים הרוסי, והאם ניתן לפתור את הסוגייה ללא צורך בהתערבות של הדרג המדיני הבכיר. בכיר ישראלי אמר שבן-צבי הסביר לבוגדנוב את החשיבות של פעילות הסוכנות עבור ישראל. לפי הגורמים המעורים בפרטים, השגריר יצא די פסימי מהפגישה.

כמו כן, השגריר הישראלי במוסקבה דיווח למשרד החוץ בירושלים כי בוגדנוב ציין שמשרד החוץ הרוסי לא הכיר את הסוגיה והדגיש שלא מדובר במהלך מדיני של רוסיה נגד ישראל אלא בהליך משפטי בלבד. בוגדנוב אמר לשגריר הישראלי שהנושא ייבדק. 

מהסוכנות היהודית נמסר: "מבקשים להבהיר שנקבע דיון מקדמי ב-28.7.22 בבית משפט בנושא, כאשר זהו ההמשך של ההליך המשפטי שעליו פורסם בעבר. כמו שאמרנו עד כה, אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי". משרד המשפטים הרוסי טען כי "התביעה לסגירת העבודה של הסוכנות היהודית, נובעת בשל האשמה בהפרת החוק הרוסי בפעילותה".