צבי מגן, שגריר ישראל ברוסיה ובאוקראינה לשעבר, התייחס הבוקר (שני) למשבר מול רוסיה על רקע הכוונה של פוטין לאסור את פעילותה של הסוכנות היהודית בארצו, כפי שפורסם לראשונה בג'רוזלם פוסט.

חשיפת ג'רוזלם פוסט: הסוכנות היהודית התבקשה להפסיק פעילותה ברוסיה

בצל המשבר עם רוסיה: התוכנית הסודית של הסוכנות היהודית לחזרה לישראל

גורמים ישראלים: פסימיות בכל הקשור לסוכנות היהודית

"מזה הרבה זמן פוטין או מישהו מטעמו פועל להרעת היחסים עם ישראל", הסביר מגן בפתח דבריו. "סיפור הסוכנות הוא רק אחד השלבים בשרשרת המהלכים השליליים נגדנו. יש אפשרות שלא כולם מאוחדים באותה דעה, יכול להיות שיש מחלוקת בנוגע ליחסים עם ישראל בקרמלין. יש מלחמת ירושה, ומשתמשים בכל מיני מנופים". 

"פוטין לא רוצה מאיתנו שום דבר בנושא הסוכנות היהודית", המשיך מגן. "צריך לחשוב איך זה קשור להצהרות האנטישמיות של שר החוץ. זה משהו יותר עמוק. אני רוצה להזכיר את התלונות על פעילות ישראל בסוריה. בסופו של דבר יש אינטרס אזורי. הוא מפרגן לאיראנים, שמתבכיינים על מה שישראל עושה בסוריה". 

מגן העריך כי "כמו שכל יתר האיומים לא מומשו, גם איום הסוכנות זה איום רטורי. הבעיה של הרוסית זה לא הסוכנות, אלא כן או לא יחסים עם ישראל". 

כשנשאל האם ראש הממשלה לפיד הוא הבעיה של פוטין, השיב: "אני מתקשה להאמין. הוא לא הבעיה שלו. יאיר לפיד היה שר החוץ וזה שעומד מאחורי המדיניות, כביכול, החיובית כלפי רוסיה. ישראל הקפידה להיות נייטרלית לאורך הרבה זמן. זה לא חשוב מה לפיד אומר, ההחלטות היו חיוביות, וגם עכשיו הוא לא זז מהקונספציה הקיימת ביחס ליחסים עם רוסיה. יש שיתופי פעולה ותיאומים, שום דבר לא השתנה". 

את דבריו חתם באומרו, כי "פוטין יודע בדיוק מה זה ישראל וכמה היא נחושה בהחלטותיה כשיש תחושה של איום. או שרוצים להדליק פה משבר שקשור למזרח התיכון שיעניק לרוסיה נקודות זכות בזירה הבינלאומית, כי כולם יהיו עסוקים ביותר מזירה אחת, או שרוצים לפרגן לאיראנים מבלי לשנות את המציאות בכח".