יעקב (יאשה) קדמי, לשעבר ראש לשכת הקשר עם יהודי ברית המועצות "נתיב", שוחח הבוקר (שני) עם ינון מגל ובן כספית על המשבר הדיפלומטי בין ישראל ורוסיה, ברקע האיום הרוסי לסגור את פעילות הסוכנות היהודית המדינה.

לא רק הסוכנות היהודית: רוסיה מרחיבה את הפעילות נגד ארגונים יהודים

"נדע להביא את העולים": המסר הישראלי לרוסיה ברקע משבר הסוכנות

"זה ברדק ישראלי. הייתה בעיה ביורוקרטית שהרוסים התעלמו ממנה, במערכת היחסים המיוחדת שהייתה בין רוסיה וארה"ב בעבר. הסוכנות היהודית זה לא ארגון ישראלי, זה לא חלק ממדינת ישראל, זה לא מנגנון ממשלתי, הם לא עובדי מדינה, הם לא מייצגים את המדינה, הם מייצגים ארגון בינלאומי וזה מעמד אחר. אם הרוסים התחילו עכשיו לעבוד לפי הספר עם כל הארגונים הבינלאומיים, במיוחד עם ארגונים אמריקנים, בדיוק כמו שהאמריקנים עושים עם הרוסים, אז זו עבודה לפי הספר. אז אם זו בעיה ביורוקרטית, פותרים את זה בצורה ביורוקרטית. הסוכנות התחילה לפעול ברוסיה כארגון רוסי, לא כארגון בינלאומי. אז עכשיו השאלה, האם הוא עדיין ארגון רוסי – ואז הוא כפוף לחוק הרוסי ולכל השינויים – אם זה ארגון בינלאומי, אז הוא כפוף למעמד אחר", פתח קדמי את דבריו.  

כשנשאל מדוע המשבר פרץ דווקא עכשיו, השיב קדמי: "בגלל שהרוסים החליטו לעבוד עם כל הארגונים הבינלאומיים – במיוחד עם השפעה אמריקנית, והסוכנות היא עם השפעה אמריקנית – בדיוק לפי הספר. בדיוק כמו שהאמריקנים עובדים איתם. מה הבעיה עם הסוכנות היהודית? אין לה מי שיעמוד מול הרוסים? יש תשתית שפועלת לפי החוק הרוסי במסגרת הסכמים בינלאומיים, שתמשיך לפעול. זה תשתית של נתיב. הבעיות הן בגלל היחסים בין רוסיה לארה"ב. הסוכנות תמיד פעלה ותמיד אמרה, 'האמריקנים עומדים מאחורינו', אז עושים חשבון עם האמריקנים". 

"אין שום היתקלות בין פוטין ללפיד. כרגע עוד לא מדובר במשבר. יש בעיה טכנית, צריך לברר מה היא. אם היא בעיה טכנית, פותרים אותה מבחינה טכנית. לישראל יש כלים לפעול בקרב היהודים והיא יכולה להמשיך לפעול בקרב היהודים בלי שום בעיה, גם בלי הסוכנות היהודית. כל הפעולות האלה הן של נתיב. זה שהסוכנות אמרה, 'אנחנו נממן את זה', ומדינת ישראל והאוצר אמרו 'יופי, יש מי שמממן, נחסוך כסף, ניתן את זה לסוכנות' – זו בעיה פנימית שלנו. כל זה פעולות של נתיב. נתיב תכנן אותן, שם בסיס לאותן פעולות, בסיס חוקי ביחסים כתובים, בהסכמים כתובים בין ממשלת ישראל לממשלת רוסיה, והסכמים משפטיים שניסחו אותם משפטנים של משרדי ממשלה, גם בתחום החינוך. אני דאגתי שיהיה בסיס חוקי, הסכם בינלאומי חתום", הוסיף. 

"אני לא בלחץ מהאירוע. מבחינת יהודים וטיפול ביהודים, אין לזה משמעות. אז לא הסוכנות תעשה את זה, נתיב תעשה את זה. זמנה של הסוכנות היהודית עבר מזמן ואין שום הצדקה לפעילות שלה. חוץ מלעשות ארגון לפוליטיקאים סוג ב' ולחלק ג'ובים לאנשים, אין לזה שום דבר. מדינת ישראל צריכה לעשות את זה וגופים ממלכתיים שהם חלק ממדינת ישראל", המשיך קדמי.

לבסוף נשאל קדמי האם יהודים יכולים להמשיך לעלות לארץ, והשיב: "בוודאי. העלייה לא מפסיקה ולא תיפסק, אין שום בעיה. הבסיס החוקי של פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה הוא רעוע ובעייתי, ואני ציינתי את זה בתחילת שנות ה־90 שיהיו בעיות אם האווירה הבינלאומית תשתנה, וזה מה שקורה. לרוסים לא אכפת שיש לנו חשבונות פנימיים ואנחנו צריכים לתת ג'וב לעוד פוליטיקאי אחד". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM