הנהגת החקלאים תקפה היום (שני) את טיוטת ההסכם החדש במסגרת הרפורמה בחקלאות, זאת לאחר שמשרד האוצר והחקלאות הגיעו להסכמות עם החקלאים, בתום מאבק של למעלה משנה. לדברי החלקאים: "ההתחייבויות כלפינו הפכו להמלצות".

"קיבלנו בתדהמה את הטיוטה החדשה של ההסכם אשר אינה תואמת כלל וכלל את הניסוחים המקוריים ואת ההסכמות אליהם הגענו. הטיוטה החדשה מבזה את חקלאי ישראל", ציינו בהנהגה החקלאית.

הממשלה דנה בעליית מחירי הלחם האחיד: לפיד ביקש הצעות מאגף התקציבים

עוד הוסיפו: "לא ייתכן שכל המקלות בתוקף וכל הגזרים שמטרתם לתת את הביטחון להמשך קיומו של החקלאי והחקלאות הישראלית הושמטו והוסרו והפכו להמלצות בלבד, ללא כל התחייבות עבור החקלאים. אנו לא נחתום על שום הסכם שמעוות את הסיכומים אליהם הגענו ובוחנים את צעדינו המשפטיים לבדוק האם ניתן לבטל את משיכת הצווים בגלל ההטעיה על ההסכם כפי שהיה אצל מיקי לוי ולהחזיר את הצווים לדיון".

כזכור, במסגרת ההסכם שסוכם בתחילת החודש תוגדל התמיכה הישירה, יורדו המכסים על מגוון פירות וירקות, תבוטל האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות ותופחת אגרת  הבקשה לעובד.

תבניות ביצים (צילום: מרק ישראל סלם)
תבניות ביצים (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד סוכם כי יקבע מנגנון שמחייב את המדינה לשפות ולפצות את החקלאים במידה ותהיה עליה במחירי המים. בנוסף המדינה תפעל להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות ולמנוע את הניסיון לשנות את כללי הגנת הצומח ולהגן מכניסת מזיקים ווירוסים לחקלאות ישראל. 

כמו כן נקבע תיקצוב של כ-600 מיליון ש"ח למחקר ולפיתוח בענפים בחלוקה שווה על פני השנים 2022 -2026, השקעות הון בענפי הצומח, הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים והגדלה של היצע הקרקעות לפרויקטים סולאריים בשטחים חקלאיים תוך מתן תמורה הולמת לחקלאים והבטחת המשך הפעילות החקלאית. ההסכם צפוי להיות מאושר כפוף לאישור הנהלת התאחדות חקלאי ישראל.