המשבר עם רוסיה מעמיק? המשטרה הרוסית עצרה היום (שני) את לאוניד גוזמן, פוליטיקאי יהודי מהאופוזיציה המתנגד לפוטין. זאת, בעקבות חקירה פלילית שנפתחה נגד גוזמן בשל "כישלונו ליידע את הרשויות מהר מספיק על האזרחות הישראלית שלו", כך אמר עורך דינו. "הוא נעצר על ידי שוטרי משטרת התחתית בכניסה לתחנת הרכבת התחתית", כתב עורך הדין מיכאיל ביריוקוב בפייסבוק. 

לא רק הסוכנות היהודית: רוסיה מרחיבה את הפעילות נגד ארגונים יהודים
במשרד החוץ הרוסי טוענים: "סוגיית הסוכנות נופחה, אין משבר ביחסים"
"הסוכנות היהודית זה בסך הכל תירוץ, יש כאן משהו יותר עמוק"

גוזמן היה המנהיג האחרון של המפלגה הקטנה "איחוד הכוחות הימניים"( Union of Right Forces), שכללה רפורמיסטים תומכי שוק חופשי כמו אנטולי צ'ובאיס, שעזב את רוסיה, ובוריס נמטסוב, שנורה למוות ב-2015 ליד הקרמלין.

גוזמן טען באופן ציבורי כי הנשיא ולדימיר פוטין גרם ליותר נזק בפלישת רוסיה לאוקראינה מכל מנהיג אחר מאז יוזף סטאלין, וכי רוסיה לאחר נפילת ברית המועצות מתה עם המלחמה. לפני כמה ימים ממוסקבה גוזמן אף אמר ל"ניו יורק טיימס" כי גם הוא חושש שעלולים לעצור אותו. "יש תחושה שכל יום עלול להיות היום האחרון", אמר גוזמן, שממשיך להתבטא נגד פוטין ונגד המלחמה. 

לפחות עשרה הרוגים ומאות פצועים במתקפת טילים רוסית על מרכז קניות באוקראינה (צילום: רויטרס)

גוזמן הוגדר ברוסיה באופן רשמי בחודש שעבר "סוכן זר" - אדם שמקבל כסף מזרים או נמצא תחת שליטה של זרים. הוא הוכנס לרשימה פדרלית של המבוקשים ביותר, אמר משרד הפנים.

בפוסט הפומבי האחרון שלו בטלגרם כתב גוזמן: "למי שרוצה ויכול למחות - היזהרו, זכרו כי מה שהיה כמעט חופשי אתמול - קנס קטן - יכול לעלות לכם בחירותכם כיום. רק אם אתה מבין במה תצטרך לשלם - קדימה, ושאלוהים יעזור לך. כל השאר - אל תוותרו".

המעצר הזה ומעצרים נוספים ברוסיה בימים האחרונים מאותתים על כוונת הקרמלין להדק עוד יותר את הלולאה סביב האזרחים. נראה שמדובר במימוש הצהרתו של פוטין מהשבועות הראשונים של המלחמה באוקראינה, לפיה על רוסיה לטהר את עצמה מ"חלאות ובוגדים" פרו-מערביים.