ברקע המשבר בין ישראל לרוסיה בעקבות כוונות רוסיה לסגור את פעילות הסוכנות היהודית ברחבי המדינה, חב"ד פנתה היום (שני) ליועצת המשפטית לממשלה, עורכת הדין גלי בהרב-מיארה, בדרישה שתקפיא את העברת בעלות כנסיית נייבסקי בעיר העתיקה בירושלים. בחב"ד דורשים את התניית העברת בעלות הנכסים בהשבת "אוסף שניאורסון" לחסידות.

נספח צה"ל ברוסיה לשעבר: "היינו צריכים לצדד באוקראינה, אבל הגזמנו"

המשבר עם רוסיה מעמיק? פוליטיקאי יהודי נעצר בשל אזרחותו הישראלית

"הסוכנות היהודית זה בסך הכל תירוץ, יש כאן משהו יותר עמוק"


לטענת חב"ד, רוסיה לקחה את הספרייה ההיסטורית של החסידות באופן לא חוקי ועל כן בחרה לפתוח בהליך משפטי נגד המדינה. במכתב שכתב עו"ד אורי קידר המייצג את חב"ד העולמית, שמהווה התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, מסבירים באגודת חסידי חב"ד כי "אוסף שניאורסון" הוא אוסף היסטורי של חסידות חב"ד העולמית וכי מדובר באוסף הכולל כ-12,000 ספרים וכתבים מקוריים, שנאספו בהדרגה ונשמרו מאז סוף המאה ה-18 ועד ימינו.


עוד עלה מהמכתב כי מדובר באוסף ייחודי מסוגו בעולם כולו, ומהווה נכס מורשת עבור העם היהודי כולו, באופן החורג מגדרי חסידות חב"ד. מסיבות היסטוריות, מאז תום מלחמת העולם הראשונה מצוי אוסף שניאורסון בחזקת השלטון ברוסיה שהיה בעבר המשטר הסובייטי בברית המועצות, וכיום ממשלת רוסיה.

בחב"ד דורשים מזה עשרות שנים מהשלטון במוסקבה להשיב את אוסף שניאורסון לחזקת מרכז חסידות חב"ד, הממוקם כיום בארה"ב. בארה"ב ניתנו עד כה שורה של פסקי דין והחלטות נגד ממשלת רוסיה, המורים לה להשיב את אוסף שניאורסון לחזקת החסידות, לרבות הטלת קנס משמעותי בגין ביזיון בית המשפט בארה"ב, שגובהו עומד כיום על כ-170 מיליון דולר.

הפנייה החדשה ליועצת המשפטית לממשלה באה כאמור בעקבות דרישת ממשלת רוסיה מזה מספר שנים מממשלת ישראל כי נכסים היסטוריים שהיו בבעלותה בעבר, כגון כנסיית אלכסנדר נייבסקי בעיר העתיקה בירושלים, יירשמו רשמית בבעלות ממשלת רוסיה. כעת, בעקבות כך דורשת אגודת חסידי חב"ד מממשלת ישראל להקפא כל פעילות להעברת הבעלות או רישום נכסים כלשהם בישראל ע"ש ממשלת רוסיה, וזאת עד שאוסף שניאורסון יושב במלואו לבעליו החוקיים.

במכתב נכלל גם איום מרומז על האפשרות שיווצר משבר דיפלומטי בעקבות הנושא: "בשל הרגישות הפוליטית והמדינית שעשויה להתעורר בנסיבות אלה; וכן לאור העובדה שחלק מהנכסים שבבעלות ממשלת רוסיה ו/או עשויים לעבור לבעלותה בעתיד מוגדרים כ"מקום קדוש" על פי הדין הישראלי; ביקשה מרשתי, תנועת חב״ד העולמית, להביא לידיעתך ולידיעת ממשלת ישראל מבעוד מועד כי בכוונתה לבצע צעדים משפטיים נגד ממשלת רוסיה בישראל, לרבות בעניין נכסים רוסיים (או כאלה שממשלת רוסיה מבקשת להירשם כבעליהם) בישראל".