חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שנולדה באוקראינה, שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וגיא פלג ב-103FM על המשבר בין ישראל ורוסיה ברקע האיום הרוסי לסגור את הסוכנות היהודית.

משבר בין פוטין ולפיד? מומחה ליחסי ישראל-רוסיה משגר מסר מרגיע

לא רק הסוכנות היהודית: רוסיה מרחיבה את הפעילות נגד ארגונים יהודים

בתחילה נשאלה האם היא שותפה לביקורת של ליברמן כלפי לפיד, והשיבה: "לא שמעתי ביקורת אלא עמדה שקולה ורצינית של איש שמבין על מה הוא מדבר. ברור שכשיש נושאים רגישים, צריך לשמור את זה בחדרי חדרים, בדרך כלל זה לא מועיל. ברור שיש לנו סיטואציה אחרת וצריך לנהל אותה, ושיש חצי מיליון יהודים ברוסיה וצריך לדאוג לאחינו שם, ולנהל את המשבר. אף פעם לא צריך לעשות את זה במי יצעק יותר חזק. אני מאמינה שגם ברוסיה וגם אצלנו אנשים הבינו שיש אינטרסים וזה נושא מורכב, ברור שאנחנו לא עובדים אצל הרוסים ויש לנו אינטרסים משלנו, צריך לעשות הכל כדי לא לפגוע ביהודי רוסיה". 

חברת הכנסת יוליה מלינבוסקי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חברת הכנסת יוליה מלינבוסקי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"ההיסטוריה שלנו עם רוסיה כמדינה אלו יחסים מורכבים, ידענו עליות ומורדות. גם הרוסים נלחמו עם הרוסים בצורות כאלה ואחרות. הסוכנות היהודית לא פועלת מתוך אינטרסים פוליטיים, אנחנו כיהודים תמיד ידענו להסתדר. אנחנו תמיד נסתדר, זה העם שלנו. כל הסיטואציה לא טובה, תמיד צריך לראות באיזה אזור אנחנו חיים ומה הגבולות שלנו בנוסף לכל האינטרסים. אם ינהלו את הסוגיה הזו לא בהיסטריה אלא בחדרי חדרים, נמצא את הדרך. כולנו זוכרים את תקופות מסך הברזל, אנחנו נדע להסתדר, יהיה לנו יותר קשה, אבל אף אחד לא הבטיח לנו שיהיה קל", הוסיפה. 

לבסוף נשאלה מלינובסקי אילו כלים יש למשרד החוץ לנקוט מול פוטין כדי לפתור את הבעיה, והשיבה: "אנחנו מייחסים לעצמנו יתר חשיבות, סביר להניח שהדרך המדיני הבכיר בקבינט יידעו לנווט את המצב בצורה הנכונה, צריך להרגיע. אני סומכת על ממשלת ישראל, ידענו להתנהל בזמנים קשים ולקחת אחריות. גם אם תהיה פגיעה כזו או אחרת בתקופה מסוימת, צריך להתאפק וקודם כל לדאוג לאנשים. אנחנו צריכים להיות חכמים". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, רדיו 103fm