נמשכת המתיחות בין ישראל ורוסיה: דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זאכרובה, אמרה הבוקר (שלישי) כי "רוסיה מצרה על כך שישראל נקטה בעמדה מוטה ובלתי מועילה בנוגע למצב באוקראינה".

ח"כית מהקואליציה במסר ללפיד: "נושאים רגישים יש לשמור בחדרי חדרים"

גורמים במשרד החוץ הרוסי: "סוגיית הסוכנות היהודית נופחה, אין משבר ביחסים"

"זה היה לגמרי לא מובן ומוזר עבורנו, מישהו, וישראל הייתה צריכה לקבל תמונה מלאה של המתרחש, כולל סביב אוקראינה, ועל חשבון מעורבותה ביחסים עם אוקראינה ורוסיה כאחד", הוסיפה.

מטעמו של הקרמלין נמסר בצהריים כי סוגיית הסוכנות היהודית היא חקיקתית, ואין להשליך ממנה על היחסים בין רוסיה לישראל. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר: "צריך להתייחס לסוגיה הזאת בזהירות יתרה. אכן, קיימות שאלות בנוגע לפעילות הסוכנות מבחינת שמירת החוקים של הפדרציה הרוסית. לא צריך להפוך את הסוגיה לנושא פוליטי ולא צריך להשליכה על כל מכלול היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות".

מלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד נמסר בתגובה לדבריו של פסקוב: "יחסי ישראל-רוסיה נשענים על מורשת, קשר רציף ואינטרסים הדדיים. מקומה של הקהילה היהודית ביחסים אלה הוא מרכזי. אם אכן קיימות סוגיות משפטיות, שעולות ביחס לפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית ברוסיה, ישראל, כתמיד, מוכנה ומזומנה לקיים על כך דיאלוג תוך שמירה על היחסים החשובים בין המדינות". 

בתוך כך, נשיא המדינה, יצחק הרצוג, התייחס למשבר בוועידת חדשות 13: "באופן טבעי, הנושא שמעסיק אותנו בימים האחרונים לגבי פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה הוא נושא שבאמת קרוב לליבי, אז אני נוקט בשני כלים: אחד, יש דברים שהשתיקה יפה להם. אני חושב שככל שנדבר פחות כן ייטב, וזה ייאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה. שניים, אני עובד בשיתוף פעולה מלא עם ראש הממשלה לפיד, באמון מלא. אנחנו פועלים למען מדינת ישראל ולמען העם היהודי. אנחנו משתפים פעולה, ואיפה שאני אוכל לסייע אני אסייע". 

"רוסיה היא מדינה חשובה במרחב כולו ובכלל, ויכולים להיות תרחישים שונים ועשרה נימוקים שונים ללמה ואיך האירוע התפתח. אני מעדיף לא ללכת לניתוחים. לעתים אנחנו רואים דברים שלא תמיד מבינים אותם, ודברים שרואים מכאן לא רואים משם. בואו ניתן לתהליכים להתבצע. ככל שנדבר פחות ונעשה יותר כך יטב", הוסיף הרצוג.

בהיותו יו"ר הסוכנות, הרצוג טיפח קשרים עם הממשל הרוסי. הוא נפגש עם שר החוץ לברוב, שלח לו כל שנה מכתב ברכה ליום הנצחון, נפגש פעמים רבות עם השגריר ויקטורוב (ברוח ידידותית ביותר) והופיע כאורח מכובד בקבלת הפנים השנתית של השגרירות.

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בוועידה השתתף גם שר האוצר, אביגדור ליברמן, שאמר: "אנו מנהלים את המשבר הכי נכון. המדיניות שלנו חייבת להיות מכוונת לאינטרס ישראלי. עם כל הכבוד להערכה גם לרוסיה וגם לאוקראינה אנו דואגים למדינת ישראל. אנו פועלים בהתאם לאינטרס ישראלי. אני חושב שעושים פה עבודה טובה. אנו לא מסתירים. הכל שקוף. גם  מעניקים סיוע הומניטרי לאוקראינה וגם קבלנו פליטים. מעבר לזה אנו לא צריכים להיות מעורבים. אני חושב שאנו מנהלים את זה באופן אחראי ושקול".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "אני עוד לא חותם שהיחסים עם רוסיה מדורדרים. יש חילופי התבטאויות. יש בעיה עם הסוכנות היהודית שאני מקווה שתפתר. יש משלחת שאמורה לצאת. יש מצב שהאישורים לה י גיעו בקרוב. העניין מורכב. יש לנו יחסים בילטרלים מאוד חשובים עם הרוסים. רוסיה במלחמה באוקרטאינה אנו בצד של המערב. יש לנו את הציבור היהודי ושיקולים בזירה הצפונית. בכל הסיפור הזה צריך להתנהל ברגישות ולנהל שיח עם הרוסים. אנו בצד האוקראיני. בצד של המערב. שלחנו ציוד לא התקפי. העולם מציף את אוקראינה ביכולות צבאיות לא צריך את השני שקל שלנו".

בתוך כך, לשכת ראש הממשלה אישרה את הפרסום ברוסיה, לפיו התקיימה חלופת אגרות ברכה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראש הממשלה יאיר לפיד בתחילת חודש יולי.

ביום שישי האחרון העיתון הרוסי "Kommersant" פרסם ידיעה נרחבת אודות משבר הסוכנות היהודית, ובין היתר, בידיעה נטען כי פוטין לא בירך את לפיד לרגל כניסתו לתפקיד ראש ממשלת ישראל. כותבי הידיעה בדקו באתר הרשמי של קרמלין ולא מצאו שום אזכור לברכה כלשהי של פוטין ללפיד. מיד אחרי פרסום הכתבה עורך העיתון קיבל מכתב מחאה נזעם מטעם משרד החוץ הרוסי, בו נכתב "העיתון נדרש לתקן את הידיעה ולציין כי הנשיט פוטין שיגר מכתב ברכה ליאיר לפיד זמן קצר אחרי כניסתו לתפקיד רה"מ. מדובר בפרסום שגוי ומעוות שעלול לגרום נזק ליחסים בין המדינות", והידיעה תוקנה.

כזכור, בימים האחרונים פרצה מתיחות בין המדינות לאור תמיכתה של ישראל בצד האוקראיני במלחמה. בין היתר דווח על כוונתה של רוסיה לאסור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה.