המתיחות מול רוסיה: ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת הליכוד, בנימין נתניהו, מסר הערב (שלישי) הצהרה לתקשורת, במצודת זאב בתל אביב, ברקע המתיחות עם רוסיה, וטען: "זה קורה בגלל שילוב של חובבנות, חוסר אחריות, ויהירות".

מה אתם רוצים מנתניהו? כבר שנים הוא לא ידע ולא אחראי על כלום | בן כספי

ח"כית מהקואליציה במסר ללפיד: "נושאים רגישים יש לשמור בחדרי חדרים"

בפתח דבריו אמר: "אנחנו בעיצומו של משבר מסוכן ביחסים בין רוסיה לישראל, אך אפשר וצריך לצאת מהמשבר. במשך שנים ניהלנו מול רוסיה מערכת יחסים שקולה מאוזנת ואחראית, דאגנו לשמור על האינטרסים של ישראל ואזרחיה".

"בימים האחרונים אני מודאג מזה שמה שבנינו במשך שנים, מתערער ממש לנגד עינינו בשבועות האחרונים", הוסיף, "יש לי בקשה אחת מלפיד וגנץ- תפסיקו את הקשקשת. ההתנהלות שלכם מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו. אם המשבר לא ייעצר מייד הוא עלול להביא לפגיעה חמורה בביטחוננו".

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

ממשרד ראש הממשלה, יאיר לפיד, נמסר בתגובה: "הנושא מטופל בידי ממשלת ישראל, כפי שאמר היום דוברו האישי של פוטין, אין שום משבר בין המדינות. אילו נתניהו היה טורח לבוא לעדכון מדיני בטחוני אצל ראש הממשלה לפיד, נתניהו היה לומד את העובדות לאשורן".

"היות והוא לא הגיע לעדכון, אנחנו מוסרים לו מכאן שלטובת בטחונה של מדינת ישראל ויהדות רוסיה, זהו נושא שבו יש לטפל בדיסקרטיות ובצינורות ממשלתיים ולא במסיבות עיתונאים והצהרות נטולות בסיס לתקשורת", הוסיף.

שר הביטחון, בני גנץ, הוסיף: "‏ממשלת ישראל מתנהלת באחריות ובנחישות על מנת לשמור על האינטרסים של מדינת ישראל והעם היהודי.  האדם האחרון שיכול לדבר על קשקשת מיותרת בנושאים ביטחוניים הוא נתניהו".

מוקדם יותר היום, דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זאכרובה, אמרה כי "רוסיה מצרה על כך שישראל נקטה בעמדה מוטה ובלתי מועילה בנוגע למצב באוקראינה".

"זה היה לגמרי לא מובן ומוזר עבורנו, מישהו, וישראל הייתה צריכה לקבל תמונה מלאה של המתרחש, כולל סביב אוקראינה, ועל חשבון מעורבותה ביחסים עם אוקראינה ורוסיה כאחד", הוסיפה.

מטעמו של הקרמלין נמסר בצהריים כי סוגיית הסוכנות היהודית היא חקיקתית, ואין להשליך ממנה על היחסים בין רוסיה לישראל. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר: "צריך להתייחס לסוגיה הזאת בזהירות יתרה. אכן, קיימות שאלות בנוגע לפעילות הסוכנות מבחינת שמירת החוקים של הפדרציה הרוסית. לא צריך להפוך את הסוגיה לנושא פוליטי ולא צריך להשליכה על כל מכלול היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות".

מלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד נמסר בתגובה לדבריו של פסקוב: "יחסי ישראל-רוסיה נשענים על מורשת, קשר רציף ואינטרסים הדדיים. מקומה של הקהילה היהודית ביחסים אלה הוא מרכזי. אם אכן קיימות סוגיות משפטיות, שעולות ביחס לפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית ברוסיה, ישראל, כתמיד, מוכנה ומזומנה לקיים על כך דיאלוג תוך שמירה על היחסים החשובים בין המדינות".