יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, טען בספרו החדש כי תגובותיו של נתניהו כמעט הובילו לביטול ההכרזה על העברת השגרירות בירושלים.

למרות האכזבה ב-2020, טראמפ הודיע: "אשקול לתמוך בנתניהו בבחירות"

"כאילו היה גיא פלג": הדרמה שקרתה כשטראמפ ביקש לכבות את מכשיר ההקלטה

הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדבריו של קושנר: "בספר הוא מספר סיפור על שיחת טלפון בין טראמפ לנתניהו בדצמבר 2017, כמה ימים לפני שטראמפ מודיע על אותה הכרזה דרמטית על הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות. טראמפ מתקשר לנתניהו כדי לבשר לו את הבשורה, והוא אומר לנתניהו – 'החלטתי להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר בה כבירת ישראל', ונתניהו לא מתלהב".

"לפי קושנר, הוא אומר לטראמפ, 'אדוני הנשיא, אם זה מה שאתה מחליט, מבחינתי, זה בסדר'. וטראמפ חושב שנתניהו לא שמע, אז הוא חוזר על דבריו עוד פעם, והוא אומר לנתניהו, 'אני לא מבין, אני לוקח פה סיכונים, עושה מהלך מאוד מסוכן ואני קולט שראש ממשלת ישראל בכלל לא רוצה את זה', ואז הוא מצפה שנתניהו יגיד, 'מה פתאום, אני רוצה את זה', ונתניהו ממשיך להגיב בקרירות. ואז טראמפ אומר לנתניהו – 'ביבי, אני כרגע מבין שאתה הבעיה, לא אני', ובנקודה הזאת, נתניהו אומר לו, 'אני חלק מהפתרון, אני לא חלק מהבעיה', אבל קושנר מספר בספר שהשיחה הזאת מסתיימת כשטראמפ מתוסכל ביותר ממה שהוא שמע מנתניהו, וממש אומר, 'רגע, אולי צריך אז לא לעשות את הדבר הזה, אם ראש ממשלת ישראל לא רוצה'", הוסיף.

לדברי רביד, "יש שתי גרסאות ל'למה'. דבר ראשון צריך להגיד שנתניהו הוציא אתמול הודעה שחצי מכחישה את הדברים. היא אומרת באופן כללי שהוא ביקש מטראמפ כמה פעמים להעביר את השגרירות, וכשטראמפ אמר לו שהוא מעביר ושאל אותו מה דעתו, והאם זה לא מסוכן, אז הוא אמר לו, 'מה פתאום'. אני חושב שנתניהו בעיקר חשש שבמידה והוא יראה התלהבות, האירוע הזה יבוא עם תג מחיר". 

התקנת שלט ההכוונה לשגרירות ארה''ב בירושלים (צילום: רויטרס)
התקנת שלט ההכוונה לשגרירות ארה''ב בירושלים (צילום: רויטרס)

"שהיו אומרים לטראמפ שהוא עושה את זה עבור ישראל ושיכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית. להזכירכם, גם טראמפ אמר בזמן אמת, 'עשיתי דבר גדול לישראל, בפעם הבאה ישראל תשלם', ואני חושב שזה מה שנתניהו מאוד חשש ממנו, שאם הוא יראה יותר מדי התלהבות, אז אולי זה יגיע עם תג מחיר יותר גדול. האמריקנים, קושנר וטראמפ עצמו, אין להם הסבר מדוע נתניהו התנהג כפי שהוא התנהג. זו הערכה שלי שנתניהו עשה את זה כי הוא לא רצה להראות יותר מדי התלהבות. בספר של קושנר יש עוד הרבה מאוד סיפורים מאחורי הקלעים", אמר.  

כמו כן, התייחס הפרשן המדיני לספר ואמר: "יש הרבה מאוד דברים מעניינים על מערכת היחסים בין נתניהו לבין הממשל, יש הרבה פרטים על כל סוגיית הסיפוח ומה קרה שם בדיוק. חלק גדול מהדברים התפרסמו בעבר, אבל עכשיו קושנר אומר את זה בקולו".  

בסיום, העריך רביד כי "טראמפ מתכוון לחזור לבית הלבן. האם קושנר יהיה איתו? דעתי האישית היא שכן. אני לא בטוח שאם תשאל את קושנר, הוא יגיד לך בשלב הזה בחייו שהתשובה היא כן".   

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103