לאחר שפורסם כי ראש הממשלה יאיר לפיד החליט להביא לאישור הממשלה את מינויו של שופט בית המשפט העליון לשעבר מני מזוז, כדי שישמש כראש הוועדה המייעצת למינויי בכירים בשירות המדינה, יצא חבר הכנסת והשר לשעבר אמיר אוחנה (הליכוד) בקריאה להימנע מהמינוי המדובר. היום (שני) הוא שוחח עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM, וביקש להסביר מדוע. 

נתניהו לגנץ: "אל תמנה רמטכ״ל בתקופת בחירות" - וכך השיב שר הביטחון

"בכלל לא סומך על אמינותו. כל התפקיד של ראש הוועדה הזו, זה בדיוק לוודא שטוהר המידות של המועמדים איננו מוטל בספק, בעוד שטוהר המידות של מני מזוז עצמו בהחלט מוטל בספק", אמר.

אוחנה טען כי הכהונה שלו בשני התפקידים לוותה בהרבה מאוד עתירות, "משום שלא הסכמתי להוריד את ראשי בפני האוליגרכיה המשפטית, ובחלק מהדברים הלכתי נגדם ואז נגררתי לבג"ץ שוב ושוב. ואיכשהו, אני פתאום מזהה שכמעט כל העתירות שלי מגיעות לאותו שופט, מני מזוז, שבמקרה היה גם יועץ משפטי לממשלה, ואגב כך, הביע את עמדתו המאוד ברורה באשר ליחסי ההיררכיה בין הדרג המשפטי 'העליון' לדרג הפוליטי 'הנחות', וכל העתירות שלי מגיעות אליו".

"שאני מזהה את זה ואני רואה שכל העתירות נגדי מוכרעות, ואפילו בחלק מהמקרים הוא נותן צעדים שהוא לא התבקש לתת, אני מבין שיש לשופט הזה משהו נגדי, אבל אז הוא מגדיל ועושה, ובכנס חיפה למשפט ציבורי על הבמה בריאיון עיתונאי לחן מענית, שואל אותו מישהו מהקהל, 'איך מתמודדים עם שר משפטים שזורק בליסטראות על המערכת?' ואז הוא עונה, 'שר משפטים לעומתי למערכת, זה אכן בעייתי, זה מצב שהוא מציק ומטריד', אמר. 

חבר הכנסת טען כי עד שלב זה, הוא היה השופט היחיד בבית המשפט העליון שמתח ביקורת על שר משפטים מכהן בריאיון עיתונאי, "אני אמור להבין שהוא ישפוט את המקרים המובאים לפניו בלי משוא פנים? אז אתה יודע מה עשיתי? ביקשתי ממנו לפסול את עצמו כאשר הגיעה עוד אחת מאותן עתירות".

אמיר אוחנה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אמיר אוחנה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"לאחר שהתבקש לפסול את עצמו, השופט מזוז שיקר במצח נחושה בהחלטה ואמר, 'אני לא דיברתי על השר אוחנה, אני התכוונתי לשר באופן כללי, ואפילו נתתי לדוגמה את השר להגנת הסביבה'. אגב, הדוגמה הזו כן הופיעה בהמשך, אבל בוודאי עולה באופן מאוד מובהק וברור שהוא מדבר עליי, לכן גם הגשנו ערעור לנשיאת ביהמ"ש העליון ומישהו אחר הגיש גם תלונה לנציב הביקורת על השופטים ונמתחה עליו ביקורת. אפשר רק לתהות האם יש קשר בין השקר הגס הזה שהוא שיקר, לבין נסיבות פרישתו", המשיך. 

לדבריו, הדמוקרטיה הישראלית היא הכול חוץ מהרוב, "כאשר אהרן ברק ב־1979 כתב בפס"ד מזרחי, 'מילותיו של החוק אינן מבצרים שיש לכבשם באמצעות מילונים, אלא עטיפה לרעיון חי המשתנה על פי נסיבות הזמן והמקום'. הוא בעצם אמר, 'לא אתם תחליטו - אתם, הבגין והאספסוף והצ'חצ'חים - אנחנו נחליט, אנחנו האדם העליון, אנחנו האדם המשכיל, אנחנו האדם הנעלה, הנאור ואנחנו נקבל את ההחלטות. הדבר הזה הוא לא דמוקרטי. הדבר הזה בדיוק הפוך מדמוקרטיה". 

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM