לפני מספר שבועות, הודיע סגן שרת הכלכלה יאיר גולן על התמודדותו על תפקיד יו"ר מפלגת מרצ,  מול זהבה גלאון, עליה אמר כי "חזרתה לא בריאה, היא מייצגת שמאל עם בעיית זהות עצמית, יש לה בעיה עם המושג ציונות".

"היא אשת העבר": יאיר גולן מחריף את הטון ותוקף את זהבה גלאון

שואף לכהן בקרוב? יאיר גולן חושף: "מעוניין להיות ראש הממשלה"

סגן השרה גולן שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והגיב לדברים: "אני חושב שהשמאל הציוני לא הצליח להגביר את כוחו באופן משמעותי בשנים האחרונות, ולכן במהות, מה אנחנו מסבירים ומחדשים, ואני צריך לשנות כיון. חלק מהשינוי כיוון זה שינוי מנהיגות, חושב שאי אפשר לעשות את זה. אני חושב שזו טעות, שהרוב המוחלט של מצביעי מרצ הם אנשים שחשים ציונים, נושאי הציונות על גבם. אני לא יודע מה מקנן בליבה של זהבה פנימה, אבל זה לא רלוונטי, הדיון פה לא אישי ופרסונלי, הוא דיון מהותי".

"אני חושב שנוצרה טעות בשמאל הציוני שכביכול המושג ציונות צריך לקומם עלינו את הציבור הערבי, זה לא נכון, אני שנה שלמה, יותר משנה, פועל לקידום הכלכלה בחברה הערבית, מציג את עצמי בכל מקום שמאל ציוני, שום בעיה. אין להם שום בעיה, השמאל במובן של מגילת העצמאות זה שמאל שקורא לשיווין, לשותפות, הציונות שלנו אנחנו צריכים להיות גאים בה. תחושת האי נוחות עם המושג הזה, צריכים להיפטר ממנה", הוסיף.

לדבריו, "גם אני וגם זהבה מעבירים את מרצ את אחוז החסימה. יש לה בחלק המסקרים יתרון מנדט, אני לא מתפלא בשלב זה של הקמפיין, היא הובילה את מרצ פעמיים, דמותה הופיעה על איילון, יש לה דמות בארץ נהדרת. מרצ בהנהגתי יש לה פוטנציאל צמיחה הרב היותר משמעותי. התקרה של זהבה מבחינתי זה הרצפה, אנחנו צריכים לייצר אסטרטגיית צמיחה. אנחנו לא יכולים להגיד שמול הימין, שחלקו השחית את עצמו לדעת, אנחנו לא מציבים חלופה שלטונית אמיתית וצריך לבנות אותה. אנחנו לא 35 מנדטים אבל צריך לבנות את הדברים מלמטה ואין מנוס מלשנות כיוון".

על ההכנות לקראת הפריימריז, סיפר גולן כי "אני חורש את השטח למעלה משנתיים, מגיע לקהלים שבעבר לא הצביעו מרצ ורותם אותם לחזון שלנו, במובן הפרקטי בואו נעשה מעשה, ואני שמח לראות שיש תוצאות. חלק מהציונות זה השותפות היהודית ערבית, חלק אינטגרלי מהציונות, זה מופיע במגילת העצמאות שלנו. בואו נממש את מה שכתוב במגילת העצמאות. יש פה אזרחי מדינת ישראל, צריכים לייצר איתם פרויקט משותף". 

"אני רץ מרתון ולא ספרינטים, באתי לעשות שינוי, אעשה אותו בכל דרך, אני מתמודד לא רק לראשות אלא גם לרשימה, אני מחויב לדרך ואני אעשה את ההכי טוב שאני יודע כדי לקדם את החזון של שמאל ציוני גדל שרוצה שלטון, יודע שלטון ועושה מאמצים אמיתיים כדי לחזור לשלטון", הוסיף. 

בהמשך, לא דחה את האפשרות להתאחד עם מפלגת העבודה. "לטנגו צריך שניים, אבל אם אתה שואל אותי - כן צריך להקים מפלגה אחת של שמאל ציוני, שבאמת תהווה חלופה שלטונית אמיתית. אני דוגל בזה כבר תקופה ארוכה. לא נכנס לנושאים הפרסונליים, אני לא אהיה מכשול בפני כל איחוד, אני לעולם לא אשים את האגו שלי לפני החזון של הקמת מחנה שמאל ציוני חזק. כרגע מרב מיכאלי לא מעוניינת, נרוץ לבד, נעשה את זה בהצטיינות".

"חיי אדם הם דבר שאנחמו לא מקלים בו ראש"

כמו כן, התייחס גולן למתיחות הביטחונית והמצב בעוטף עזה: "קודם כל, אני באמת חש הזדהות רבה עם שלומי ועם כל האנשים שחיים בעוטף, אתמול הייתי בקיבוץ מגן ואני יכול להגיד לך שמזה קושי בלתי רגיל. הפקקים בכניסה וביציאה גם הם קושי, כל המגבלות האזרחיות. אני חושב שההחלטה היא נכונה, בסופו שלד בר הסיכון הוא עצום ואנחנו שמים חיי אדם לפני כל דבר אחר. ברגע שנכנס מודיעין שאומר שיש פה כוונה מפורשת לפיגוע נ"ט, צליפה, שאירוע כזה יכול לדרדר את המצב סביב רצועת עזה במשך תקופה ארוכה, מידת הזהירות היא הנכונה, חיי אדם זה דבר שאנחנו לא מקלים בו ראש, לכן אנחנו קודם כל עדיף לנקוט משנה זהירות, יעבור עוד יום עוד יומיים, אני מבין את הקושי אבל אין ברירה".

"כל הדיון הזה שסביב כל יחסים אלימים עם חמאס אירוע יש הרתעה או אין זה דיון לא רציני. יש לנו מסכת כל כך ארוכה של והג'יהאד, זה לא עניין שהם לא יודעים מה יש לנו ואנחנו להם. כרגע יש איום ישיר, הוא עלול להתבטא בחיי אדם, קודם כל אנחנו מגנים על חיי אדם, נחכה עוד 24 שעות, נעשה הערכת מצב, נקבל החלטה שקולה, ההחלטות האלה הן קשות, אף אחד לא מפר את שגרת החיים ביד קלה, אבל כרגע זה מה שנכון. ההרתעה קיימת", הוסיף.

חסימות בעוטף עזה (צילום: פלאש 90)
חסימות בעוטף עזה (צילום: פלאש 90)

בסיום, דחה את הטענות כי בעקבות הצעדים שננקטו ההרתעה נשחקה. "נסראללה יש לו כבר 40 שנים של יחסים אלימים עם ישראל, הוא מכיר אותנו, אנחנו אותו, אירוע אחד, אירוע שני, זה לא מה שיוצר את יחסי ההרתעה. בסופו של דבר, זה עניין של יכולות, נכונות ליטול סיכונים, אתה לא יודע מה הרף של נטילת הסיכון של הצד השני. ההתנהלות כרגע היא אחראית, שמכירה בסיכון המצב ובסבל שעוברים האזרחים, אבל ההחלטה היא החלטה נכונה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm