ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לפעול ליישום ההבטחה הישנה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעניין חצר אלכסנדר - נדל"ן בירושלים שרוסיה תובעת עליו בעלות - תמורת סגירת משבר הסוכנות היהודית. לבקשת ראש הממשלה לפיד, בקרוב תתקיים שיחת טלפון בינו לבין פוטין. 

לאחר שיחת הרצוג-פוטין: זו התמורה שברוסיה רוצים עבור הסרת האיום על הסוכנות"נבדקנו ע"י הרוסים עוד לפני המלחמה עם אוקראינה, נמשיך לפעול ברוסיה".
שובו של מסך הברזל: הסוכנות היהודית התבקשה להפסיק פעילותה ברוסיה

מוקדם יותר שוחח הנשיא יצחק הרצוג עם פוטין, לראשונה מאז פרוץ המשבר, ודן איתו בנושא. הרצוג יזם את השיחה לבקשת ראש הממשלה ובתיאום עם משרד החוץ.

הנשיא יצחק הרצוג  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
הנשיא יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"שוחחתי היום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. דנו בנושאים בילטרליים שונים בין שתי המדינות, וביניהם, אתגרי העם היהודי בתפוצות. כמו כן, בשיחה הרחבתי על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה", צייץ הרצוג.

"הדגשנו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמנו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות. נשיא רוסיה הדגיש את מחויבותו האישית להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות", הוסיף.

בהודעה הרשמית שקרמלין הוציא בעקבות השיחה בין הנשיאים, נכתב בעניין הסוכנות היהודית: "סוכם כי המגעים בנושא יימשכו ברמה של גורמים מקצועיים רלוונטיים משני הצדדים". גורמים ברוסיה מעריכים בעקבות השיחה כי המשפט לא יבוטל, אך הפתרון המשפטי כנראה יימצא ופעילות הסוכנות ברוסיה תימשך. גורמים ברוסיה אמרו כי הקרמלין מעוניין בהשלמת ההליכים של העברת בעלות על חצר אלכסנדר, והסוגיה עלתה יותר מפעם אחת במהלך משבר הסוכנות.

כזכור, דיון בעניין סגירת הסוכנות היהודית ברוסיה התקיים לפני כשבועיים בבית המשפט במוסקבה, והוגדר כ"שיחה", כאשר דיון מהותי בנושא נקבע ל-19 באוגוסט.