מפלגת העבודה קיימה אתמול את הבחירות המקדימות לכנסת ה־25. בפריימריז התמודדו 33 מועמדים ומועמדות, שדורגו אחר היו"ר - שרת התחבורה מרב מיכאלי. במקום השני, מיד אחרי מיכאלי, נבחרה חברת הכנסת נעמה לזימי, מיד אחריה גלעד קריב. במקום הרביעי נמצאת אפרת רייטן, בחמישי רם שפע ובמקום השישי אמילי מואטי. כמו כן, השרים עמר בר לב ונחמן שי, התמקמו במקום לא ריאלי.

מיכאלי על תוצאות הפריימריז של העבודה: "נבחרת שוויונית ומגוונת"

לאחר הניצחון המרשים, ח"כ נעמה לזימי בתגובה ראשונה: "גאווה גדולה"

ח"כ ויו"ר הסיעה, רם שפע, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב־103fm והתייחס לתוצאות הפריימריז: "נבחרה אתמול נבחרת צעירה ומאוד מרשימה לקראת הבחירות הקרובות. תמיד יש שיגידו כל מיני דברים, אני חושב שבסופו של דבר הבוחרים שלנו אמרו את מה שהם חושבים שהכי נכון. יש משהו עוצמתי בדבר הזה שאתה פוגש את הציבור והוא אומר לך מה הוא חושב על מה שעשית בכנסת האחרונה. מה שאנחנו מייצגים זה בדיוק את המגוון של אותן שכבות באוכלוסייה, וזה יפה ודבר חשוב".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

על ההבדלים בין מפלגתו לבין מפלגת מרצ, אמר ח"כ שפע כי "אנחנו מפלגות שונות בכל פרמטר מעבר לזה שהשיח הזה על לחבור או לא, לא מצדיק את עצמו. הציבור צריך לשאול את עצמו האם המפלגות במרכז שמזניחות את האידיאולוגיה שלהן פעם אחר פעם מה ההבדל ביניהן - אין הבדל, בין יש עתיד לכחול לבן אני לא מוצא הבדלים, לא נלחמים שם על שום נושא קריטי. אם אנחנו נאבקים על שכר המינימום כי אני מאמין בצורך לצמצם פערים בחברה הישראלית".

על רפורמת התחבורה הציבורית שסופגת ביקורות רבות, אמר: "הרפורמה הזו באה לתקן עוול שלש שנים רבות שהובילו להבדלים במחירים. הדבר המשמעותי ביותר, בסוף יצאה לנו ממשלה, חלק מהציבור אהב אותה וחלק לא, הציבור שלנו אהב אותה וציפה שנהיה שותפים נאמנים לקואליציה הזו ושנשמור על אותם ערכים שאנחנו מאמינים בהם, עשינו זאת יחד ויפה. עמר בר לב ונחמן שי שהם בשר מבשרה של המפלגה, אני מאמין שהם הולכים להיות חלק מאותה קבוצה. הציבור שלנו עשה את סדרי העדיפויות שלו. בסופו של דבר זה בסדר גמור".

הפריימריז במפלגת העבודה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפריימריז במפלגת העבודה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בהמשך השיחה, ביקש סגל להבין מהי עמדתה של מפלגת העבודה בנוגע לזהות היהודית במדינת ישראל, בצל הרצון לבצע הפרדת דת ממדינה. חבר הכנסת שפע הסביר כי "מה השתנה מאתמול, שלשום ולפני שבוע? העמדות שלנו לא השתנו. יא יא פינק לא המציא את זה שהעבודה מאמינה עשרות שנים בתחבורה ציבורית בשבת לצד השמירה על הזהות היהודית של כל מי שכל כך חשוב לו לשמור את השבת".

"הציבור החילוני בישראל והמסורתי רוצים לכבד ואפילו לחזק את הזהות היהודית שלהם, אם הדת והמדינה יופרדו הם ירגישו שיש להם חופש גדול יותר לזהות החילונית שלהם. המדינה יכולה לעשות תהליך ולייצר מצב שהציבור החילוני מסורתי ירגיש שיש לו אפשרויות רבות יותר, גם להתנועע וגם להתחתן ובוודאי הקהילה. אני לא במקומות של קיצון. כשיש מבצע בעזה יש ליק ודם אתה אינטרסים של מדינת ישראל. להפריד את הדת והמדינה זה אומר להתחיל תהליכים שיאפשרו לאנשים לחיות בחופש גדול יותר, חלילה לא להחליש את הזהות היהודית של העם שלנו", הוסיף.

"מיכאל ביטון צריך עכשיו לאפסן חלק גדול מתפיסות העולם שלו"

עוד התייחס ח"כ שפע לתוצאות הסקרים וטען כי "בשנת 2013 לפיד נכנס לפוליטיקה וקיבל 19 מנדטים, ועכשיו הוא ראש הממשלה. אי אפשר בפוליטיקה להסתכל על ההווה של הסקרים ולבנות דרך. מיכאלי, מה שהיא מדברת, זה על הדרך בה היא מאמינה והדרך שלדעתה מדינת ישראל צריכה ללכת בה.  אנחנו צריכים לדבוק בעמדה שלנו, אין שום מהות בפוליטיקה אם אתה כמו כחול לבן לחבור לגדעון סער ואלקין, לוותר על האידיאולוגיה שלחך כדי להתקדם, מאסתי בדבר הזה".

"אין דבר כזה מרכז ביטחוני. הסיבה שאני בבית שלי הוא שבעיניי רגע אחרי שמקימים ממשלה צריך להילחם על ערכים ואידאולוגיה, בשביל זה אתה נכנס לכנסת. זו האמת. בסוף צריך ללכת עד הסוף עם דברים, גם עכשיו שתהיו סוגיות שנאבקנו עליהן בכנסת האחרונה, זה בדיוק הרעיון הציוני עליו אני מדבר. גם כשאני מדבר על הפרדת דת ומדינה, אני חושב שההתקרבות ליהדות שלנו קשורה גם ליכולת להפריד חלק מהדת", הוסיף.

"מאוד פשוט – אנחנו נלחם על מה שאנחנו מספרים והם יגידו מילים עמומות שלא אומרות שום דבר. הם חסרי אידיאולוגיה", המשיך ח"כ שפע ואמר כי "גנץ חסר אידאולוגיה. תן לי דבר אחד שהוא מאמין בו. מה הם חושבים כלכלית חברתית? מה הם חושבים שנכון לעשות? מה הם חושבים? מיכאל ביטון צריך עכשיו לאפסן חלק גדול מתפיסות העולם שלו.

בני גנץ וגדעון סער בישיבת סיעת ''כחול לבן התקווה החדשה'' (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ וגדעון סער בישיבת סיעת ''כחול לבן התקווה החדשה'' (צילום: אלעד מלכה)

לקראת סיום, ביקשו צמד המגישים לדון עם חבר הכנסת על היציאה למבצע עלות השחר, שהתרחשה ללא כינוס של הקבינט מדיני־ביטחוני. "מיכאלי, בר לב ועוד הרבה אחרים מבינים שיש מרחבים שבהם יש אוטונומיה לראש הממשלה ושר הביטחון וזה בסדר גמור בעיניי. ברגע שמתייעצים עם היועמ"שית היא צריכה להגיד מה אתה יכול לעשות", טען ח"כ שפע.

 "מזל שיש אנשים שלמשל חלק ממה שהם נלחמים עליהם זה אנשים כמו קרעי ואוחנה, אם היו בתפיסת העולם שלהם מחלישים שלא לומר דורסים את מערכת המשפט נעלמים הבלמים האלה שבדיוק עכשיו אתה מאדיר אותם", המשיך וטען כי "היועמ"שית היא חלק מהבלמים של מערכת דמוקרטית, נכון? אני מאמין שהם התנהלו לפי מה שמותר להם, זה מה שאני מאמין, אני סומך על השיקול של כל מי שהיה בחדרים בשעות האלה. ככה אני מאמין, גם בראש הממשלה, שר הביטחון ואנשיהם".

"מה הקשר בין העובדה שאם החליטו לצאת לפעולה צבאית ולא התייעצו עם כל שרי הקבינט זה קשור לשאלה אם סופרים או לא את המפלגות האחרות? יש פה מפלגה עם תפיסות עולם ברורות שקידמה אותן בממשלה האחרונה בכל סוגיה כמעט אידיאולוגית שעלתה לפתחנו נאבקנו עליה במידה ששמרה על הקואליציה. כל יום ראשון בוועדת השרים לחקיקה, היו עשרות חוקים שתהיה לנו הערות עליהם, התנגדנו אליהם, ופעם אחר פעם מפלגות המרכז היו אומרות 'זה לא משנה לנו'", סיכם.

מכחול לבן-תקווה חדשה נמסר: "נזכיר לרם שפע, שהפריימריז במפלגת העבודה הסתיימו - שום השמצות תלושות והזיות לא ישפרו את מצבו ממיקום 5 הבספק ריאלי. מפלגת העבודה הפכה למפלגת נישה הנמצאת בשמאל העמוק, שאת ההבדלים בינה לבין מרץ ניתן למצוא רק בזכוכית מגדלת. מצביעי העבודה לשעבר הרוצים מפלגת שלטון ממלכתית ומרכזית ימצאו בכחול לבן - תקווה חדשה את ביתם הפוליטי החדש".