נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אישר לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לספח חלקים מהגדה המערבית ולהחיל עליהם ריבונות ישראלית, כך נחשף היום (ראשון) במכתב שהגיע באופן בלעדי ל"ג'רוזלם פוסט". מהמכתב עולה כי טראמפ נתן לנתניהו אור ירוק לספח כל עוד יקבל מדינה פלסטינית עתידית, זאת בניגוד לתיאור בספרו של ג'ארד קושנר

במכתב בן שלושה עמודים מ-26 בינואר 2020, יומיים לפני שטראמפ הציג את חזון השלום שלו בבית הלבן, סיכם הנשיא כמה מפרטיו האחרונים של חזונו, שכונה "תוכנית המאה". אלה כללו כי ישראל תוכל להרחיב את הריבונות לחלקים מהגדה המערבית, כפי שתוארה במפה הכלולה בתוכנית, אם נתניהו יסכים למדינה פלסטינית בשטח שנותר במפה זו. 

טראמפ למעשה ביקש מנתניהו לאמץ את "המדיניות המפורטת לגבי אותם שטחים בגדה המערבית שזוהו כחלק ממדינה פלסטינית עתידית". 
"בתמורה לכך שישראל תיישם מדיניות זו", המשיך נשיא ארה"ב, "ותאמץ רשמית תוכניות טריטוריאליות מפורטות שאינן עולות בקנה אחד עם המפה המושגית המצורפת לחזון שלי - ארה"ב תכיר בריבונות ישראלית באותם אזורים בגדה המערבית שהחזון שלי תופס כחלק מישראל".

המכתב לא קבע לוח זמנים להכרה בריבונות. בתגובת נתניהו נאמר כי ישראל תתקדם עם תוכניות הריבונות "בימים הקרובים", לפי דוברו, שלא סיפק את המכתב. 

המכתב מעמיד בספק את הנרטיב שנקבע ב-Breaking History: A Moir House White, ספר חדש מאת חתנו של טראמפ והיועץ הבכיר לשעבר ג'ארד קושנר. בו טוען קושנר כי שגריר ארה"ב לשעבר בישראל דיוויד פרידמן הלך מאחורי גבו ושל הנשיא ו"הבטיח לביבי שהוא יגרום לבית הלבן לתמוך בסיפוח באופן מיידי יותר". "הוא לא העביר את זה לי או לאף אחד מהצוות שלי", אמר קושנר.

פרידמן ונתניהו ראו את הנושא אחרת, ודוברו של נתניהו אמר: "ההאשמה שראש הממשלה נתניהו הפתיע את הנשיא וצוותו בהודעה לא מתואמת... היא חסרת בסיס לחלוטין".

חתימת ההסכם בבית הלבן (צילום: Reuters Marketplace: US NETWORK POOL)

הנציג המיוחד של טראמפ למשא ומתן בינלאומי, ג'ייסון גרינבלט, אמר כי בתקופתו בבית הלבן, "הוא תמיד הבין מנתניהו שהכרה של ארה"ב בהרחבת ריבונותה של ישראל על אותם אזורים שנועדו להיות חלק מישראל על פי תוכנית השלום של טראמפ, היתה הכרחית כדי שנתניהו יסכים לתוכנית השלום המוצעת שלנו".

"דיוויד פרידמן היה חלק מרוב, אולי מכל, הדיונים האלה ואני מאמין שגם הוא הבין את זה בבירור. לא עבדתי יותר בבית הלבן בזמן שתוכנית השלום פורסמה, אז אני לא יודע מה יכול היה להשתנות, אבל בהתחשב בעמדתו של נתניהו בנושא לאורך הדיונים שלנו, אני לא מופתע שהוא האמין שהמצב הזה נשאר על כנו".

מקור בממשל טראמפ המעורה באופן הדוק בפרטי מכתבו של הנשיא אמר כי "זה היה חלק מרכזי בקבלת החזון לשלום של ישראל, כמסגרת למשא ומתן עם הפלסטינים, שעל ארה"ב לקבל את הריבונות מראש, בהתאם לתהליך המיפוי של התוכנית, ולכלול את כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן". "היה ברור מאוד שזה מרכיב חיוני", אמר המקור.

נאומי המנהיגים בבית הלבן בינואר 2020 סותרים אף הם את הגרסה של קושנר לאירועים. טראמפ אמר בנאומו - שקושנר אמר שקרא וסקר עם הנשיא לפני מסירתו - "ארצות הברית תכיר בריבונות ישראלית על השטח שהחזון שלי תופס כחלק ממדינת ישראל. חשוב מאוד".

טראמפ אמר שישראל וארה"ב יעבדו יחד "כדי להמיר את המפה הרעיונית לעיבוד מפורט ומכויל יותר, כך שניתן יהיה להשיג הכרה מיידית". הוא הוסיף כי "אנחנו גם נפעל ליצירת טריטוריה רציפה בתוך המדינה הפלסטינית העתידית שיתקיימו התנאים למדינה, כולל הדחייה הנחרצת של הטרור".

נתניהו מצדו קיבל בפומבי מדינה פלסטינית בתנאים שנקבעו בתוכנית טראמפ. "אתם מכירים בריבונות ישראל על כל הקהילות היהודיות ביהודה ושומרון, קטנות כגדולות", אמר. "אדוני הנשיא, בזכות ההכרה ההיסטורית הזו, ובגלל שאני מאמין שתוכנית השלום שלך יוצרת את האיזון הנכון במקום שתוכניות אחרות נכשלו, הסכמתי לנהל משא ומתן לשלום עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום שלך".

"ישראל רוצה שלפלסטינים יהיה עתיד של כבוד לאומי, שגשוג ותקווה. תוכנית השלום שלך מציעה לפלסטינים עתיד כזה. תוכנית השלום שלכם מציעה לפלסטינים נתיב למדינה עתידית", אמר נתניהו. "אני מצפה לעבוד איתך להשגת שלום שיגן על ביטחון ישראל, יספק לפלסטינים כבוד וחיים לאומיים משלהם, וישפר את יחסי ישראל עם העולם הערבי".

כזכור, מיד לאחר הנאומים אמר נתניהו כי יביא את הרחבת הריבונות הישראלית על חלקים מהגדה המערבית להצבעה בקבינט כבר בשבוע שלאחר מכן. השגריר בישראל דאז דיוויד פרידמן אמר לתקשורת כי ישראל יכולה להתחיל לעבוד לקראת סיפוח ברגע שתסיים את התהליך הפנימי שלה. ההצהרות הללו היו אלו שטען קושנר שהן הפתעות, אם כי אף אחת מהן לא הייתה בקנה אחד עם המכתב או הנאום של טראמפ.

בספרו של פרידמן, Sledgehammer, שיצא מוקדם יותר השנה, כתב השגריר כי ממשל טראמפ לא ידע שנתניהו כבר העמיד את בקעת הירדן לסיפוח. דובר נתניהו, לעומת זאת, אמר כי במכתבו של ראש הממשלה לטראמפ לקראת אירוע הבית הלבן צוין כי הוא יתקדם בעוד מספר ימים.

מקור בממשל טראמפ המעורב במכתב אמר כי המחלוקת היא רק האם ניתן לבצע מהלכי ריבונות תוך מספר ימים או שבועות. קושנר עצמו אמר לעיתונאים באו"ם ימים לאחר הצגת התוכנית כי לצוותי המיפוי ייקח "כמה חודשים" עד שהסיפוח יתקדם.

קושנר גם טען שוב ושוב בספר כי הוא "נאבק לשכנע את ביבי, מנהל משא ומתן, להסכים לפשרה שתעניק לפלסטינים שיפורים מוחשיים בחיים". לעומתו, נתניהו הודה כי תקום מדינה פלסטינית בנאומו; בנוסף, אמר פרידמן שנתניהו הסכים לא לאפשר בנייה ישראלית באזורים המיועדים לפלסטינים במפת התוכנית, שאף אחד מהם לא הזכיר בספר.

מקור בממשל טראמפ העלה השערות כי קושנר ניסה להאט את קצב הפעולה של נתניהו לאחר שאמד את תגובתם של בעלות ברית של ארה"ב במזרח התיכון, במיוחד במפרץ, שהביעו התלהבות מהתוכנית הרחבה יותר אך לא ממרכיב הסיפוח.

גרינבלט אמר כי למרות המחלוקות על חזון השלום, "אני חושב שההישג ההיסטורי של הסכם אברהם הוא הדבר שהכי חשוב להתמקד בו, כמו גם שחרור תוכנית שלום מציאותית ניתנת ליישום בין ישראלים לפלסטינים שמבוססת על אמת".

יום ההכרזה על תוכנית השלום היה עמוס וקשה עבור ממשל טראמפ, מה שאולי תרם לאי ההבנה. הדאו ג'ונס ירד ב-450 נקודות בגלל מגבלות הקורונה מחוץ לארה"ב. ואז, כפי שדיווח העיתונאי בוב וודוורד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר רוברט אובריאן אמר לטראמפ שהמגיפה תהיה "האיום הביטחוני הלאומי הגדול ביותר שאתה מתמודד איתו בנשיאותך".

במקביל, הסנאט היה בעיצומו של הדחת הנשיא, וכתב היד של ספרו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, The Room Where It Happened, הודלף עם פרטים רלוונטיים.