ישראל וטורקיה החליטו היום (רביעי) על נרמול היחסים ביניהן, זאת בעקבות שיחה שקיימו ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. במסגרת נרמול היחסים, המדינות יחזירו את השגרירים ואת הקונסולים הכלליים בשתי המדינות. כמו כן, טיסות ישראליות לטורקיה ישובו לפעול החל מהחודש הבא. 

בתוך כך, מטעם ארמון הנשיאות הטורקי נמסר כי "הנשיא ארדואן הביע את תמיכתו בקידום היחסים, במסגרת שסוכמה במהלך ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה. באשר להחלטה שהתקבלה היום למנות שגרירים, הנשיא ארדואן אמר שצעדים אלו ייקנטו בהקדם. הנשיא ארדואן אמר כי הוא תומך בשיתוף הפעולה והדיאלוג בין שתי המדינות על בסיס כבוד הדדי".

במקביל, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, מסר כי הוא מברך על חידוש היחסים המלאים בין ישראל לטורקיה. כמו כן, הוסיף סאליבן כי חידוש היחסים הוא "התפתחות חשובה".

מוקדם יותר, בהמשך להכרזה על נרמול היחסים, לפיד וארדואן שוחחו הערב טלפונית. המנהיגים הודו זה לזה על התפתחות היחסים בין שתי המדינות בתקופה האחרונה בעקבות הדיאלוג בין רה"מ לפיד לבין נשיא טורקיה ארדואן וחילופי הביקורים בין שני שרי החוץ.  ראש הממשלה והנשיא בירכו אחד את השני על ההחלטה לחזור לייצוג דיפלומטי מלא ולהשבת השגרירים והקונסולים הכלליים לישראל ולטורקיה. המנהיגים הדגישו את החשיבות הרבה של ישראל וטורקיה בשמירה על היציבות האזורית.

רה"מ והנשיא הסכימו כי ההתפתחות האחרונה היא נדבך חשוב ונוסף בחיזוק היחסים שיוביל גם להישגים רבים, בדגש על תחומי הכלכלה והתיירות, כפי שיבואו לידי ביטוי בחידוש הטיסות הישראליות לטורקיה ובכינוסה של הוועדה הכלכלית המעורבת בישראל במהלך חודש ספטמבר. 

שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי בהצהרה משותפת (צילום: עוז אביטל)

לפיד: "עמים עם היסטוריה ארוכה יודעים לסגור פרק ולפתוח פרק חדש"
דיווח: טורקיה סיכלה ניסיון איראני לחטוף שגריר ישראלי לשעבר

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בתגובה: "חידוש היחסים עם טורקיה הוא נכס חשוב ליציבות האזורית ובשורה כלכלית חשובה מאוד לאזרחי ישראל. נמשיך לפעול ולחזק את המעמד הבינלאומי של ישראל בעולם". עוד הוסיף לפיד כי אמש שוחח מנכ"ל משרד החוץ עם סגן שה"ח הטורקי, סדאת אונאל, והשניים סיכמו את הדברים. הוחלט להעלות מחדש את דרג היחסים בין ישראל וטורקיה לייצוג דיפלומטי מלא ולהשיב את השגרירים והקונסולים הכלליים משתי המדינות".

נשיא המדינה יצחק הרצוג, מסר בתגובה להחזרת היחסים הדיפלומטים המלאים עם טורקיה: "אני מברך על החזרת היחסים הדיפלומטיים המלאים עם טורקיה. זהו תהליך חשוב שאנו מובילים בשנה האחרונה, שיוביל להתפתחות הכלכלה, התיירות וקשרי הידידות בין המדינות. שותפות ושכנות טובה במזרח הים התיכון חשובות לכולנו. בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים, יכולים וצריכים לחיות בשלום."

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, התייחס לנרמול היחסים עם ישראל: "טורקיה וישראל ימנו מחדש שגרירים הדדיים. מינוי שגרירים היה אחד הצעדים לנורמליזציה של הקשרים. צעד חיובי כזה הגיע מישראל כתוצאה מהמאמצים הללו, וכטורקיה החלטנו גם למנות שגריר בישראל, בתל אביב". 

שר החוץ הטורקי בפגישה עם יאיר לפיד (צילום: אסי אפרתי, לע''מ)
שר החוץ הטורקי בפגישה עם יאיר לפיד (צילום: אסי אפרתי, לע''מ)

אמש, שוחח מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז עם סגן שר החוץ הטורקי סדאת אונאל, והשניים סיכמו את הדברים. השבת דרג היחסים הדיפלומטיים מהווה המשך של המגמה החיובית בהתפתחות היחסים בשנה החולפת, מאז ביקור נשיא המדינה יצחק הרצוג באנקרה, והביקורים ההדדיים של שרי החוץ בירושלים ובאנקרה.

בחודש מאי האחרון, ביקר שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו בישראל. במהלך ביקורו הוא נפגש עם לפיד, והשניים מסרו הצהרה משותפת. "הסכמנו לחדש את פעילותה של הועדה הכלכלית המשותפת, ולהתחיל לעבוד על הסכם תעופה חדש בין מדינותינו. אנחנו לא נעמיד פנים שהיחסים בינינו לא ידעו עליות ומורדות. יחד עם זאת תמיד ידענו לחזור לדבר, לחזור לשתף פעולה. 

עוד הוא הוסיף כי "עמים עם היסטוריה ארוכה יודעים תמיד לסגור פרק ולפתוח פרק חדש. זה מה שאנחנו עושים היום. בעקבות הסכמי אברהם נוצר במזרח התיכון ציר של כוח למול הטרור, למול הנסיונות לערער על היציבות".

שר החוץ הטורקי מסר במהלך ההצהרה: "תודה ללפיד על ההזמנה ועל קבלת הפנים החמה מאז הגעתי. מודה ללפיד גם על השיחה שהיתה לנו היום והפגישות שקיימנו עם הקולגות שלנו. הסכמנו שלמרות ההבדלים בינינו קיום דיאלוג יציב יהיה יעיל לכולנו. זה יועיל לכולנו גם בתחום השלום באזורנו. שיתפנו את השקפותינו על האזור".