ישראל וטורקיה החליטו על נרמול היחסים ביניהן, זאת בעקבות שיחה שקיימו ראש הממשלה, יאיר לפיד, ונשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן. במסגרת נרמול היחסים, המדינות יחזירו את השגרירים ואת הקונסולים בשתי המדינות. על כך, רמי דניאל, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שוחח הערב (רביעי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM.

בפתח דבריו, אמר דניאל: "הסתכלתי על העבר של יחסי ישראל טורקיה. הדינמיקה הייתה אז מאוד שונה. היה צד שמאוד רצה שיפור ביחסים, זו תמיד הייתה ישראל, ביקשה מטורקיה לשפר את היחסים וטוריקיה סירבה, זו הייתה הדינמיקה עד 2018-2016. ישראל התקפלה, נתניהו התנצל על מרמרה, זה לא החזיק. אנו רואים עכשיו תמונה אחרת לגמרי ב-2022 שטורקיה רוצה שיפור". 

לדבריו, "האינטרס הטורקי בא משנת 2020. אנו רואים את טורקיה במדיניות חוץ במיוחד באזור עצמאית, אסרטיבית, שולחים חיילים, מתערבים במזרח הים התיכון, בקטאר, בלוב, ובסוף 2020 אדרואן רואה שהוא לבד, הוא מבודד כי כולם באזור מאוחדים נגדו. זו אחת הסיבות שארדואן ממש יזם תהליכים, לא רק מול ישראל. היו שנים יותר טובות בין טורקיה לאיראן, השנה אנו ביחסים קצת מתוחים. ארדואן מנסה להיות חבר עם כולם, נראה עד כמה הוא מצליח למצוא את המקום הנכון, ועד כמה יתמיד במדיניות המתונה הזו".

בסיום, אמר דניאל: "אחרי 10 שנים שאדוראן בנה נרטיב נגד נתניהו והשם נתניהו הפך להיות קללה ברטוריקה הטורקית, היה מורכב לשפר את היחסים איתו. הטורקים עדיין בטוחים שהלובי היהודי שולט על וושינגטון. ארדואן לא בוחר צד בצורה מובהקת, ומסמן במיוחד בשבועות האחרונים שהוא יכול ממש לשנות כיוון. בטורקיה של 2022, הצבא הרבה יותר חלש וכפוך להחלטות הממשלה. הכוח באנקרה זה לא כך כך הצבא אלא ארדואן ורק ארדואן".