ישראל מנהלת מערכה דיפלומטית אינטנסיבית מול ארה"ב כדי לשכנע אותה שלא לחתום על הסכם הגרעין המחודש עם איראן בעתיד הקרוב, לפני הבחירות לכנסת, ואם אפשר - בכלל לא. מחר ייוועד בוושינגטון ראש המל"ל איל חולתא עם עמיתו ג'ייק סליבן וגורמים נוספים בנושא ההסכם המתגבש. בצד הישראלי צופים לפגישה "קשה" ומבהירים כי ההרגעות האמריקאיות "לא הרגיעו אותם".

האם ישראל צריכה לחשוש מהסכם הגרעין החדש עם איראן? ראש אמ"ן לשעבר מספק תשובה

שלב קריטי בשיחות הגרעין עם איראן: "ההזדמנות האחרונה של ישראל להשפיע"

במגעים אינטנסיביים שהיו בסוף השבוע הדגישו האמריקאים שוב כי בניגוד לדיווחים שונים בתקשורת כתוצאה מהדלפות מצד איראן על "ויתורים" אמריקאיים, אין ויתורים חדשים שהממשל של הנשיא ג'ו ביידן הסכים לעשות כחלק מטיוטת ההסכם החדשה של האיחוד האירופי. בכל מקרה, לפי האמריקאים, חתימה על הסכם גרעין "אינה צפויה בטווח הזמן המיידי".

גורם בכיר בממשל אמר כי "הנוסח הנוכחי של ההסכם והדרישות של איראן לא מזכירים את משמרות המהפכה. אם אנחנו קרובים להסכם - זו הסיבה". לדבריו, אף שחתימה על ההסכם "קרובה יותר משהייתה לפני שבועיים, התוצאה עדיין אינה ודאית, משום שעדיין נותרו פערים".
בכיר אחר הדגיש כי "ההתקדמות במשא ומתן מנקודה זו ואילך עשויה להיות אטית. זאת, גם אם קיים מומנטום חיובי לכיוון חתימה על הסכם, יותר מבכל נקודת זמן אחרת בשנה החולפת".

מנגד, בצד האיראני פנתה ההנהגה אל הגורמים השמרניים כדי להרגיע גם אותם. הנשיא אברהים ראיסי הדגיש כי ממשלתו לא תזניח את הזכויות האיראניות בכל פגישה ומשא ומתן ואמר כי נעשים מאמצים מצד ממשלתו לשפר את ההצעות ולפתור את הבעיות שנותרו. נשיא איראן אישר שוב כי ממשלתו לא תתלה את התקדמותה של איראן בשום גורם חיצוני ותמשיך לפתור בעצמה את האתגרים העומדים מול האומה האיראנית. הוא הדגיש כי למרות הסנקציות והאיומים, ממשלתו תמשיך בעבודתה וכי עתידה של איראן "מזהיר".

נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)
נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

עם זאת, גורמים הקשורים למשמרות המהפכה הבהירו כי דחיית הדרישה להסירן מרשימת ארגוני הטרור "אינה מקובלת עליהם". חבר בוועדת הביטחון הלאומי של הפרלמנט האיראני אמר כי "איראן לא תסכים להמשך העיצומים נגד משמרות המהפכה. הסרת העיצומים הייתה בעדיפות עבור איראן בשיחות, ולא הוסרה מסדר היום".

בינתיים מגבירה טהרן את איומיה נגד ישראל. באתר של המנהיג העליון עלי חמנאי התפרסם ראיון עם חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה. לדבריו, הטריטוריות הפלסטיניות פועלות יחד כחלק מההתנגדות כבר מתחילת הרמאדן והוא הדגיש את החשיבות של המשכיות הג׳יהאד.
סלאמי הוסיף שלמרות ההגבלות הטכנולוגיות, הפלסטינים הצליחו להתקדם ולפתח אמצעי לחימה מתקדמים. עם זאת, הוא הדגיש שהרקטות והטילים של הפלסטינים וחיזבאללה לא מספיקים ושיש צורך גם לחזק את הלוחמה הקרקעית.

על פגישתו עם מנהיג הג׳יהאד האסלאמי זיאד נחאלה אמר: ״הדיון שלנו היה על שחיקת הכוח של הציונים בהשוואה לעבר. אנחנו מאמינים שישראל בדעיכה והשחיקה בכוחה רק גוברת עם הזמן. הפלסטינים מאמינים שהם יכולים להפוך לבעלים על אדמתם שוב בקרוב מאוד״.