המשא ומתן בין איראן למעצמות על הסכם גרעין אפשרי נמשך, ובישראל מביעים דאגה. בתוך כך, מתקיימים מגעים לשיחה בין ראש הממשלה יאיר לפיד לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. ברק רביד ('וואלה') שוחח עם ענת דוידוב וגולן יוכפז הבוקר (ראשון) ב-103FM ועדכן בפרטים. 

בעוד 50 שנה יידעו הנינים שלנו שנתניהו התעלם מכל האזהרות בנושא הגרעין האיראני | בן כספית 

כישלון הסברתי: המאבק הישראלי נגד הסכם הגרעין לא מעניין את העולם | שלמה מעוז

בפתח דבריו, הבהיר כי יש פער בין הדרך בה השיח התקשורתי והפוליטי בישראל מתנהל סביב הנושא, לבין המציאות. "אין ודאות בכלל שההסכם הזה יזוז קדימה בימים הקרובים, יש מצב שלא יהיה הסכם בכלל - לא היינו כבר באיזו נקודת אל חזור".

"אני לא חושב שהסיכוי שיהיה הסכם גדול מהסיכוי שלא יהיה הסכם, כי נקודות המחלוקת הבסיסיות לא נפתרו עוד. מעבר לזה, האמריקאים הבהירו לכל מי ששאל אותם בימים האחרונים שלא יהיו עוד ויתורים כלפי איראן", ציין. 

בהמשך, התייחס רביד לנשיאת שר הביטחון בני גנץ לארה"ב, וטען כי אינו חושב שהוא הצליח להשיג משהו. "אני חושב שההתרשמות של גנץ מהפגישות שלו בבית הלבן הייתה זהה להתרשמות של אייל חולתא. כלומר, אין עוד הסכם, לאמריקאים אין כוונה לעשות ויתורים נוספים, והם לא רוצים הסכם בכל מחיר".

כשנשאל מהם סלעי המחלוקת, השיב: "סוגיית הערבויות, שבמידה ויהיה נשיא אחרי ביידן שיחליט לצאת עוד פעם מהסכם הגרעין, מה הפיצוי שאיראן תקבל במקרה כזה ומה הערבויות שיש להם. האמריקאים לא יכולים באמת לתת ערבויות לאיראנים כיוון שהסכם הגרעין הוא לא חוק, הוא הסכם מדיני. נשיא אחר יכול לבוא ולבטל אותו, זה לגיטימי לגמרי. נכון לעכשיו זה אחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בין הצדדים". 

בהמשך התייחס רביד למתיחות בין ראש המוסד דדי ברנע לראש הממשלה לפיד, לאחר שברנע תקף במסגרת תדרוך כתבים את ארה"ב וטען כי "הסכם הגרעין גרוע" וחתימת ארה"ב על הסכם כזה היא "בניגוד לשכל הישר". לטענת רביד, אותו תדרוך כתבים היה בתיאום עם ראש הממשלה, אבל "לפיד לא ידע מה ראש המוסד הולך לומר. הוא גם נתן לו דף מסרים שאגב ב־90% תאם את המסרים של ראש המוסד, אבל ב־10% לא".

רביד המשיך והסביר: "היה בדף המסרים סעיף מעניין מאוד שתואם לעובדות והוא אומר שארה"ב הקשיחה את עמדותיה במשא ומתן עם איראן בימים האחרונים, בין השאר בעקבות השיחות שהתקיימו עם בכירים ישראלים בבית הלבן, זה פרט עובדתי. ראש המוסד לא רצה להגיד את זה, הוא לא רצה לעמוד מאחורי המסר הזה".

לטענת רביד, "זה דבר מאוד מעניין כי זה לא קשור לחוסר תיאום במסרים, זה קשור למסר שראש המוסד לא רצה להגיד. כשאני שאלתי אותו, 'למה לא אמרת את זה?' אז הוא אמר, 'אני לא יודע אם באמת האמריקאים הקשיחו עמדות או לא, אני לא הייתי בשיחות בבית הלבן'".

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM