ראש הממשלה, יאיר לפיד קיים היום (ראשון) תדרוך לתקשורת ברקע הדיווחים כי הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות צפוי להיחתם בשבועות הקרובים. לפיד תקף את ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, וטען כי ישראל משלמת עד היום את מחיר הנזק, כביכול, שגרם נאומו בקונגרס האמריקאי ב-2015.

דיווח באיראן: ארה"ב דחתה שלוש דרישות של טהרן בהסכם הגרעין

"מדינת ישראל מנהלת כבר יותר משנה מאבק מדיני רב-מערכתי שמטרתו למנוע חתימה מחודשת של הסכם הגרעין עם איראן. ראש המל"ל חזר בסוף השבוע מוושינגטון, שר הביטחון נמצא שם עכשיו. אנחנו עושים מאמץ מתואם כדי לוודא שהאמריקאים והאירופים מבינים את הסכנות הכרוכות בהסכם. ההסכם הזה הוא הסכם לא טוב. הוא היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015. היום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית", פתח לפיד.
 
"מדינת ישראל לא מתנגדת לכל הסכם. אפשר וצריך לגרום לאיראן לחתום על הסכם טוב בהרבה – מה שהאמריקאים בעצמם כינו: Longer & Stronger. Longer – כי זה יהיה הסכם בלי מועד סיום, כמו שהציע נשיא צרפת עמנואל מקרון. Stronger – מפני שהפיקוח יהיה הדוק יותר, והוא יעסוק גם בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ובמעורבות של איראן בטרור בכל רחבי המזרח התיכון. להסכם כזה אפשר להגיע אם יונח על השולחן איום צבאי אמין. אם האיראנים יראו שלסרבנות שלהם ולהונאות שלהם יש מחיר כבד. זה מה שהוביל את האיראנים לחתום על ההסכם בפעם הקודמת. הנשיא אובמה פרסם את היכולות של מה שנקרא ה-Bunker Busters – פצצות חודרות בונקרים, והאיראנים הבינו את הרמז וחתמו על ההסכם", הוסיף.
 
"הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האיסטרטגיים עם ארה"ב, ובלי לפגוע בקשב שלהם לטיעונים שלנו. אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015. אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקאי הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא איפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם. אנחנו פעלנו אחרת ובחודשים האחרונים היו לנו לא מעט הישגים מול האמריקאים ומול השותפות האחרות. הנשיא ביידן, בעקבות הדיאלוג האיסטרטגי איתנו, החליט לא להסיר את הסנקציות על משמרות המהפיכה של איראן", המשיך לפיד.

נאום נתניהו בקונגרס, 2015 (צילום: רויטרס)
נאום נתניהו בקונגרס, 2015 (צילום: רויטרס)

"ההידברות עם האמריקאים מנעה גם השבוע את הנסיונות לתת הקלות למשמרות המהפיכה, מנעה לחץ פוליטי על סבא"א לסגור את התיקים הפתוחים, מנעה ויתורים נוספים לאיראן. על ההצעה האחרונה שהונחה על השולחן בידי האיחוד האירופי, אמרנו לאמריקאים: "זה לא מה שהנשיא ביידן רצה". זה לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בארץ, זה לא מה שהוא חתם עליו בהצהרת ירושלים", הוסיף.
 
את התדרוך סיים לפיד במסר לממשל האמריקאי: "במקביל הבהרנו לאמריקאים: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות. כמו שנכתב בהצהרת ירושלים, יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו. צה"ל והמוסד קיבלו מאיתנו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש. נהיה מוכנים לפעול כדי לשמור על ביטחון ישראל. האמריקאים מבינים את זה, העולם מבין את זה, גם החברה הישראלית צריכה לדעת את זה".