‏ועדת החקירה לחקר אסון מירון שלחה היום (שלישי) את מכתבי האזהרה לאנשים שהתבררו במסגרת חקירתה כאחראים למחדלי האסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. בין מקבלי ההודעות: ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, השרים לשעבר אמיר אוחנה ויעקב אביטן, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז צפון לשעבר ניצב שמעון לביא.

"הבנתי שלא בטוח שאצא מפה חי": עדי הראייה והפצועים שבים לרגעי האימה באסון מירון

האם ועדת החקירה לאסון מירון תחולל לנתניהו נזק גדול מהמשפט? יועץ אסטרטגי מסביר

המשמעות של מכתבי האזהרה היא כי הוועדה יכולה לגבש נגד המוזהרים המלצות אישיות, אשר יכולות להוות גם המלצה נגד מינוי של אדם פוליטי לתפקיד שר. 

עו"ד אביער לנצ'נר מומחה למשפט פלילי מסר כי: "גם לאחר שליחת מכתבי האזהרה, עדיין מוקדם לומר שהוועדה תטיל אשמה ציבורית על נתניהו ויתר המעורבים. שליחת מכתב האזהרה מהווה למעשה יריית הפתיחה להליך מעמיק יותר בו הגורמים המוזהרים משיבים לכלל הראיות שהוצגו בפני הוועדה. רק לאחריו תוכל הוועדה להציג מסקנותיה".

ההודעות נשלחו עם תום גביית העדויות, ובהודעת ועדת החקירה נכתב כי "על מנת להכריע אם לשלוח הודעת אזהרה לגורם מסוים, בחנו את הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקודו, את מידת חומרתם ואת מרכזיותם. כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת שאלת בכירותו".

אמיר אוחנה מעיד בוועדת החקירה לאסון מירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אמיר אוחנה מעיד בוועדת החקירה לאסון מירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע", נכתב עוד.

החברים בוועדה הדגישו כי הוחלט לשלוח הודעות אזהרה רק למי ששימשו בתפקיד רלוונטי בעת האסון. "נבהיר בהקשר זה, כי על אף שזיהינו לא אחת כשלים מתמשכים, לא מצאנו בכך עילה המצדיקה להפחית מחלקם ומאחריותם של מי ששימשו, כאמור, בתפקיד רלוונטי בזמן האסון", ציינו, "כדי להסיר כל ספק, אין משמעות הדברים כי מי שלא נשלחה לו הודעת אזהרה על ידי הוועדה אינו נושא באחריות".