ראש הממשלה, יאיר לפיד, שוחח היום (חמישי) לראשונה בתפקידו עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי לפיד בירך את הנשיא זלנסקי לרגל יום העצמאות ה-31 לאוקראינה, שחל בשבוע שעבר, וכן ציין את תמיכתו בעם האוקראיני. עוד נמסר כי לפיד וזלנסקי, שוחחו על מצב הלחימה באוקראינה. 

מנגד, זלנסקי התייחס גם כן לשיחה בינהם וכתב: "מצפה מישראל להצטרף לסנקציות נגד רוסיה ולספק לאוקראינה סיוע מעשי שיסייע להדוף את התוקפנות הרוסית".

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

כזכור, זו איננה הפעם הראשונה בה מביע לפיד תמיכה פומבית באוקראינה במלחמה. בסוף חודש פברואר האחרון, בהיותו שר החוץ, גינה את רוסיה ואמר: "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ואנו מגנים אותה. ישראל מגנה את ההתקפה ונערכת לסיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה". 

בהמשך, גינה גם את הטבח בעיר בוצ'ה ואמר כי "אי אפשר להישאר אדיש מול התמונות המחרידות שהתגלו, אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום. פגיעה מכוונת באוכלוסיה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות".

בעקבות כך, נוצר משבר חריף בין ירושלים למוסקבה, שבשיאו ההחלטה של רוסיה להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית במדינה. בחודש שעבר הורה בית המשפט במוסקבה על דחיית מועד סגירת הפעילות בחודש,  על מנת שהצדדים "ישלימו את לימוד החומרים". הדחייה נובעת מבקשת הסוכנות "ללמוד את חומרי התיק ולתקן את העבירות והשגיאות בהתנהלות הסוכנות שנתגלעו במהלך הבדיקה המשפטית". 

כמו כן, שגרירות רוסיה בקהיר גינתה בחודש שעבר את ראש הממשלה, כאשר שיתפה ציוץ שפרסם בנושא לפני מספר חודשים. מדובר במתקפה שהטיח בממשל הרוסי, לאחר הטבח שביצע צבאם באוקראינה באפריל האחרון. "השוו בין השקר של לפיד בעניין אוקראינה, וניסיונו להטיל אחריות על רוסיה בעניין מותם של אנשים בבוצ'ה, שמי שרצח אותם באכזריות הם הנאצים האוקראינים - לבין קריאתו להפציץ בעזה. האין מדובר במוסר כפול והתעלמות וזלזול בחיי הפלסטינים?", נכתב בחשבון הטוויטר של השגרירות.