ארצות הברית לוחצת על ישראל לבחון מחדש את המדיניות והוראות הפתיחה באש, כך דווח הערב (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. על פי הדיווח, הלחץ האמריקאי מגיע בעקבות פרסום הדו"ח הצבאי אודות התקרית בג'נין בה מצא את מותה עיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו עלקה. 

פרשן מעריב מנתח את דו"ח צה"ל: "הלוחם לא התכחש שירה מחרך ירי"

תחקיר מות העיתונאית: צה"ל שינה כיוון, אך הביקורת בתקשורת הבינלאומית תימשך | ברק רביד

סגן דובר המדינה האמריקאית התייחס לדיווח ואמר: "נמשיך ללחוץ על ישראל בדרגים הבכירים ביותר לבדוק את המדיניות והנהלים שלה בנושא זה כדי להבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב בעתיד".

מנגד, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט מסר: "הוראות הפתיחה באש של חיילנו ייקבעו על ידי מפקדי צה"ל, במנותק מכל לחץ - פנימי או חיצוני. זו האמת: בכל רגע נתון ישנם מחבלים פלסטינים המנסים לרצוח ישראלים. לא להיפך. ידנו אינה קלה על ההדק, אולם הצו המוסרי הוא לפגוע במחבלים ובכך להציל חיי אדם. כראש ממשלה נתתי גיבוי מלא ללוחמינו, ואני מצפה מידידנו בעולם לא להטיף לנו מוסר אלא לגבות אותנו במלחמתנו בטרור".

כזכור, אתמול פרסם צה"ל את התחקיר המלא על האירוע בג'נין. התחקיר הוצג בימים האחרונים לרמטכ"ל אביב כוכבי, ולאחריו הדגיש גורם בכיר בצה"ל כי "לא ניתן לקבוע את מקור הירי ממנו נפגעה העיתונאית". הוא הסביר: "ערכנו בדיקות נוספות, וקצינים מומחים בדקו גם היבטים של סאונד ובליסטיקה".

 מהתחקיר עולה כי הלוחמים מיחידת דובדבן נכנסו רגלית, כאשר בשלב זה נפתחה עליהם אש, שנמשכה גם לעבר רכבי הצבא, לאחר שנכנסו לפאתי מחנה הפליטים ג'נין. עוד עולה מהתחקיר, כי האש שנורתה לעבר הלוחמים נמשכה כשעה ורבע - מתחילת הפעילות ועד סופה. הקצין הבכיר ציין כי "חלק מהאש שנורתה היתה מדויקת, ובמקביל הושלכו גם מטענים לעבר החיילים. בצבא מציינים כי "למרות שהמסקנה אינה חד משמעית - לאחר בדיקת כל הנסיבות עולה, כי ישנו סיכוי גבוה יותר שאבו עאקלה נהרגה מירי לוחם צה"ל.