ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס היום (רביעי) ללחץ האמריקאי לשינוי הוראות הפתיחה באש בגדה, בעקבות מות העיתונאית שירין אבו עאקלה, והבהיר כי "אנחנו מחוייבים לחופש העתונות ולכללי פתיחה באש מהמחמירים בעולם, אבל שיהיה ברור - אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל".

תחקיר מות העיתונאית: צה"ל שינה כיוון, אך הביקורת בתקשורת הבינלאומית תימשך

"תאונות קורות": סגן שר החוץ מגיב לתחקיר צה"ל על הירי באבו עאקלה

את הדברים אמר לפיד במהלך טקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים, והוסיף: "לא אתן שיעמידו לדין לוחם בצה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל".

ראש הממשלה הוסיף בתגובה לשיח הבינלאומי סביב מותה של העיתונאית, כי "ישראל הביעה צער על מותה של העתונאית. זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע".

מוקדם יותר, התייחס לדברים גם שר הביטחון בני גנץ ואמר כי "הרמטכ"ל והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק. את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה. לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לבצע את משימתם".

"לא נאפשר לחמושים שמבקשים לרצוח ישראלים להסתובב בשטח. נרדוף ונעצור אותם בכפרים, בערים, בכבישים ובכל מקום שיידרש. במקביל, נמשיך לחזק את הגורמים המתונים בשטח ולאפשר לרוב שאינו מעורב בטרור  - פרנסה טובה ושגרת חיים", סיכם.