"הפקת הגז במאגר כריש לא תוכל להתחיל בחודש הנוכחי, ספטמבר, אלא רק באמצע או סוף אוקטובר", כך אומרים גורמים ביטחוניים ומדיניים לאחר שקיבלו הודעה ברוח זו מחברת אנרג'יאן, המפעילה את אסדת הקידוח כריש. משמעותה של ההודעה הזו היא התפוגגות המתח ההולך ונבנה בשבועות האחרונים לקראת אמצע החודש הנוכחי, בעקבות איומיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

לקראת ניסיונות תקיפה נוספים? חיזבאללה באיום נוסף על אסדת כריש | צפו

כזכור, נסראללה מאיים כי חיזבאללה לא יאפשר לישראל להפיק גז מאסדת כריש עד שלא "יוסדרו זכויותיה של לבנון", כלומר עד שלא יושג הסכם בין ישראל ללבנון בסוגיית המים הכלכליים. השאלה שנשאלה עד כה הייתה מה יעשה נסראללה כשישראל תתחיל להפיק את הגז בכריש באמצע ספטמבר. כעת מתברר כי הדד־ליין נדחה בחודש ימים או יותר, כלומר לאמצע או לסוף החודש הבא.

המתווך האמריקאי בין ישראל ללבנון, עמוס הוכשטיין, אמור לחזור היום לאזור. על פי גורמים המקורבים למו"מ, הפערים בין הצדדים מינוריים ואין סיבה שההסכם לא יושג בקרוב. במקביל, נערך צה"ל לאפשרות הסלמה ביטחונית בצפון, על רקע איומיו החוזרים ונשנים של נסראללה והעובדה כי שיגר בחודשים האחרונים כלי טיס בלתי מאוישים, לפחות פעמיים, לעבר אסדת כריש הישראלית. אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם, המסיים את תפקידו ביום ראשון הקרוב, העמיד את הפיקוד כולו על הרגליים, עיבה את המערך, רענן את בנק המטרות וצה"ל, לדבריו, מוכן לכל תרחיש.

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

יחד עם זאת, הערכת גורמים צבאיים בכירים בשעה הזו היא כי נסראללה אומנם טיפס על העץ הגבוה ביותר, אך אין לו שום אינטרס להיכנס למלחמה כי הוא יודע בדיוק מה יקרה בה. המלכוד שבו נמצא נסראללה, לדברי הגורמים, הפך אותו ל"איש טראגי". מחד, הוא לא יכול להשלים עם העובדה שישראל מנהלת מו"מ עם לבנון באופן גלוי, בעוד הוא יושב בממשלת לבנון. יהיה לו גם קשה מאוד לעכל חתימה פומבית של הסכם בין שתי המדינות, הסכם שפירושו סוג של נורמליזציה.

מן העבר השני, הוא לא יכול להצטייר כמי שמונע מאזרחי לבנון את מאגר הגז "שלהם" במאגר כנא, שהתגלה לאחרונה על גבול המים הכלכליים של לבנון וישראל. "במצב הדברים הנוכחי", אומרים גורמים צבאיים, "הוא מנסה להיכנס לחגיגה והוא יטען שההסכם הושג רק בזכותו".