למרות אזהרת המסע לאומן, חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) קיים ביקור חשאי בקבר הרבי נחמן במקום. ברקת, המתמודד בימים אלו ברשימת הליכוד, נסע לאוקראינה בימים האחרונים ונפגש עם מושל אומן.

ניר ברקת בביקור רשמי באוקראינה במפגש עם המושל של אומן והרב הראשי לאוקראינה. ללא קרדיט

במהלך ביקורו, ראש עיריית ירושלים לשעבר הגיע להתפלל בקבר הרבי נחמן ואף שוחח עם המושל המקומי על ההערכות של העיר להגעת החסידים בראש השנה.

במשרד החוץ ובמל"ל הזדעזעו לגלות כי ניר ברקת טס בחשאי לאוקראינה ואף תועד מתפלל באומן. בכירים במשרד החוץ ובמל"ל, שהשקיעו מאמץ רב במסע שכנוע של הציבור שלא לטוס השנה לאומן עקב המלחמה, מתחו ביקורת חריפה על ברקת ואומרים כי מדובר בצעד בלתי אחראי ופופוליסטי שלא תואם עם אף גורם רשמי.

מסביבתו של ח"כ ברקת הוסבר כי מטרת ביקורו של חבר הכנסת לא הייתה אומן, אלא ביקור בקהילה היהודית המקומית, אליה הוזמן ברקת על ידי הרב הראשי, על מנת להכירם ולחשוב על פתרונות לסיוע עקב המצב במדינה.

חבר הכנסת ניר ברקת במפגש עם ילדים יהודים באוקראינה (צילום: ללא קרדיט)
חבר הכנסת ניר ברקת במפגש עם ילדים יהודים באוקראינה (צילום: ללא קרדיט)

מוקדם יותר החודש קרא ראש הממשלה יאיר לפיד לחסידים להימנע מלהגיע לקבר הרבי באומן, כאשר במקביל חידד משרד החוץ את אזהרת המסע למקום. מלשכתו של לפיד נמסר בין היתר כי הוא קורא לאזרחי ישראל שלא להגיע לעיר אומן בחגי תשרי לאור סכנת החיים הממשית בכניסה לאזור הלחימה, זאת ברקע המלחמה באוקראינה ולקראת תקופת החגים.

כאמור, משרד החוץ חידד  את אזהרת המסע למדינה, כאשר את הדגש הוא שם על העיר אומן וסביבתה. במשרד החוץ הדגישו כי "יש להימנע באופן גורף מלהגיע לשטחי אוקראינה, כולל העיר אומן וסביבתה".

סגן שר החוץ עידן רול תקף בחריפות את ברקת: "אני מודאג מחברי כנסת אשר במקום לשמש דוגמא אישית לציבור המאמינים הגדול בארץ, בוחרים להתעלם מאזהרת המסע החד משמעית לאוקראינה ולסכן את עצמם ואחרים. אני יודע שמדובר בוויתור קשה אבל שב ומבקש שתימנעו מנסיעה לאומן השנה. למען ביטחונכם, שבת שלום".

מלשכתו של ברקת נמסר בתגובה: ״לצערנו ממשלת ישראל היא זו שנעדרת מאוקראינה בשעה קשה זו של מלחמה בה נפגעים חפים מפשע. לאוקראינה הגיעו מזכיר המדינה האמריקאי, שר הביטחון הבריטי ובכירים מכל העולם. הזוועות באוקראינה מזעזעות ואנחנו כיהודים צריכים להיות הראשונים להביע תמיכה בעם האוקראיני ובקהילה היהודית באוקראינה. ח״כ ברקת הגיע לאוקראינה בהזמנת הרב הראשי לאוקראינה הרב משה אסמן, כדי לתמוך באוקראינים ולפעול כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. במסגרת הביקור באוקראינה הגיע ברקת לקייב, אירפין, בוצ׳ה, ברנצלקה ואומן, שם קיים מפגש עם המושל של אומן״.